NY

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD föredrag om OER på EDEN 2013

Ulf Sandström ordf SVERD /Vuxenutbildningen i Härnösand samt Mats Brenner från Högskolan i Gävle höll i seminariet -Why spend time on OER ?- på EDEN Konferensen i Oslo den 13 juni. Seminariet ägde rum på Oslo Universitet och samlade ett trettiotal engagerade deltagare som bidrog med förslag om hur OER rörelsen kan utvecklas vidare. Det handlar om att OER bör tillåta en  mångfald av resurser som är flyttbara mellan olika lärmiljöer. Diskussionen handlade om OER möjligheterna som bör diskuteras på olika nivåer i utbildningssystemet såsom  mellan lärare, mellan organisationer och mellan producenter och användare. Biblioteken har en viktig roll inom OER när det gäller att visa pedagoger hur OER resurserna kan användas.
Se förslagen i pdf nedan.

Se bifogad fil

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This