NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD föredrag om OER på EDEN 2013

Ulf Sandström ordf SVERD /Vuxenutbildningen i Härnösand samt Mats Brenner från Högskolan i Gävle höll i seminariet -Why spend time on OER ?- på EDEN Konferensen i Oslo den 13 juni. Seminariet ägde rum på Oslo Universitet och samlade ett trettiotal engagerade deltagare som bidrog med förslag om hur OER rörelsen kan utvecklas vidare. Det handlar om att OER bör tillåta en  mångfald av resurser som är flyttbara mellan olika lärmiljöer. Diskussionen handlade om OER möjligheterna som bör diskuteras på olika nivåer i utbildningssystemet såsom  mellan lärare, mellan organisationer och mellan producenter och användare. Biblioteken har en viktig roll inom OER när det gäller att visa pedagoger hur OER resurserna kan användas.
Se förslagen i pdf nedan.

Se bifogad fil

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This