NY

Bra exempel på digitalisering och OER-initiativ

Det är Stiftelsen för tillgängliggörande av juridisk litteratur – vilken är en insamlingsstiftelse som har i fokus att: "Verka för att juridisk litteratur som givits ut i Sverige eller på det svenska språket görs digitalt tillgänglig till allmänheten utan kostnad."...

Svenskarna och internet

Idag 26 oktober 2021presenteras årets rapport! Årets upplaga är den mest omfattande någonsin och fullmatad med fakta om svenskarnas internetvanor 2021. Kl 9.00 idag kan du höra Internetstiftelsens Jannike Tillå och Måns Jonasson presentera några av höjdpunkterna! Se...

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

MOOCs utvecklar utbildningens kvalitet

 

 

 

MOOCs utvecklar kvalitet för lärande och utbildning. Är så kallad traditionell campusutbildning, oftast linjärt organiserad och med en ingång och en utgång, verkligen hållbar i ett modern globalt samhälle? skriver Ebba Ossiannilsson, Fil Dr, V.Ordförande SVERD,  Lunds universitet i Uppsala Nya Tidning 21 juni 2013.

 

En av de största innovationerna med MOOCs (Massive Open Online Courses) är som en av förgångsgestalterna säger: ”One of the true innovations of MOOC is that it changes the reasons you might start a course in the first place” (Downes 2013).

Varför är MOOCs på allas läppar just nu? MOOCs startade 2008 i Kanada med kursen Connectivism and Connective Knowledge course (CCK08). Initiativtagarna var George Siemens och Stephen Downes. Under 2012 gick MOOCs fram som en tsunami i världen bland prestigetunga universitet i framför allt USA. I dag läser miljontals människor gratis MOOCs hemma i sitt eget hem.

I Sverige råder stor avvaktan med att starta MOOCs. Flera lärosäten har dock börjat fundera över vad det skulle kunna innebära, men framför allt avvaktar man och tänker att det är en fluga som går över. Nationellt finns inga strategier på hur svensk högre utbildning ska förhålla sig till de stora förändringsvindarna som blåser internationellt. En del utbildningsfrågor ställs på kant. Kanske någon annan innovativ bokstavskombination hinner ta form?

MOOCs innebär störningar för lärostena, precis på samma sätt som de som drabbade musikbranschen för några år sen. Å andra sidan är det kanske just denna störning som leder till den förnyelse som krävs inom högre utbildning. Det är därför glädjande att riksdagsledamot Ibrahim Baylan, som den första och enda politiker uttrycker en offentlig åsikt (UNT Debatt 5/6) om tillgång till öppen och fri utbildning. Han ger också offentligt uttryck för behov av diskussioner och åtgärder som bör fortsätta i utbildningsutskottet, på landets lärosäten och bland alla med intresse för högre utbildning.

Frågan är inte längre hur vi ska arbeta med digitala medier i utbildning, utan snarast hur vi ska arbeta med att stimulera lärande i en digital omvärld. Frågan är hur olika former av öppen utbildning och MOOCs kan bidra till utbildning för alla på lika villkor, gratis och tillgängligt i vid bemärkelse. Högre utbildning är nyckeln till välkvalificerad arbetskraft. Välkvalificerad arbetskraft leder till starkare och mer produktiv ekonomi. Utbildning är ett av de mest kraftfulla incitament för att förändra världen. Demokrati, rikare och bättre livsomständigheter för världens befolkning kan härigenom stimuleras. Detta händer inte av sig själv. Men allt startar med tillgång till utbildning.

MOOCs ger alla tillgång till högre utbildning, inte som en exklusiv vara men som en självklar rättighet. Är jordens befolkning än tvingad att nyttja uråldriga utbildningsmodeller, hur kan de då förväntas att lyckosamt vara aktiva medborgare med möjlighet att ta ansvar för och påverka både sin egen och andras situation i ett modernt och föränderligt samhälle?

Det kanske rentav bara är att följa med på resan, såsom Karolinska Institutet gör när de nyligen gick med i edX (en av de stora kursgivarna inom MOOCs startad av MIT och Harvard University). Sverige är ett land som brukar vara snara att ta till sig internationella influenser. Den digitala agendan för Sverige håller fanan högt, dessvärre tycks den inte gälla högre utbildning.

Distansutbildning och e-lärande har varit i bruk de senaste 40 åren. Denna form av utbildning har skapat möjlighet för många att få tillgång till högre utbildning och många vittnar om att utan denna möjlighet hade de inte kunnat komma i åtnjutande av högre utbildning.

Denna grupp är ändå priviligierad. De uppfyller inträdeskraven. De är välkomna att ta del av högre utbildning. Merparten av jordens befolkning står dessvärre i dag utanför denna möjlighet. Att erbjuda MOOCs och att erbjuda fri tillgänglig utbildning för alla från de främsta lärosätena i världen är en social innovation likaväl som en bostad för alla. Båda initiativen är inkluderande och leder därmed till bättre levnadsvillkor, friskare befolkning och möjlighet att delta som aktiva samhällsmedborgare.

Genom en öppen delningskultur och genom att erbjuda MOCCs skapas inte bara möjlighet för alla att ta del av kvalificerad utbildning från prestigeuniversitet hemma i sina egna hem och på sina egna villkor. Det är en demokratisk rättighet. Det som betalas med skattemedel ska gå tillbaka till skattebetalarna. MOOCs skapar också möjlighet för det enskilda lärosätet och för akademiker att profilera sig.

Förutom att MOOCs i sig är av intresse, tvingar MOOCs fram förädling av utbildning, forskning och tredje uppgiften. Universitet måste både samarbeta och konkurrera. Denna process utvecklar kvalitet för lärande och utbildning. En öppen delningskultur, där inte alla måste uppfylla hjulet själv, bidrar tillika till hållbar utveckling.

SVERD menar att tillgång till fri och öppen utbildning till exempel genom MOOCs, öppna lärresurser och en öppen utbildningskultur är en kvalitetsfråga för alla och en av största sociala innovationerna genom tiderna. Innovation brukar beskrivas som nya framgångsrika produkter, tjänster och processer för näringsliv och samhälle. MOOCs innebär ett helt nytt sätt att tänka på lärande och utbildning och relaterade kvalitetsfrågor. MOOCs innebär också att befintliga traditionella utbildningsstrukturer sätts under luppen och granskas kritiskt med all rätt.

Är så kallad traditionell campusutbildning, oftast linjärt organiserad och med en ingång och en utgång,  verkligen hållbar i ett modern globalt samhälle?

För SVERD
Ebba Ossiannilsson
Fil dr, Vice ordförande SVERD (Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning www.sverd.se), Lunds universitet
UNT 20/6 2013

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This