NY

EDEN RW11 2020. EDEN Best Research Paper Award 2020

Stort grattis till Irène Charbonneau, Stockholms universitet för att vinna EDEN Best Research Paper Award 2020! # eden20 # rw20 #lisbon # EDENchat Universidade Aberta de Portugal Titeln på hennes forskningspaper är: "Social närvaro och utbildningsteknoluogier i en...

EDEN RW11 2020 FELLOWS 2020

EDEN 2020, EDEN – European Distance and E-learning Network Research Workshop11, 2020 hölls i år online under Universidade Abertas värdskap. Under Welcome Address den  21 oktober som leddes av EDENs President Sandra  Kucina Softic erhöll fem prominenta EDEN medlemmar...

Lägesbild av situationen i gymnasieskolan med anledning av pandemin

Syftet med Skolverkets studie är att ge en snabb lägesbild av hur mycket och på vilket sätt pandemin påverkar gymnasieskolan. Studien behandlar följande områden: distansundervisning och förändringar av lärotider, åtgärder för att minska smitta, särskilt stöd,...

Distansstudier även nästa termin för Malmöstudenter

Malmö universitet fortsätter med digital undervisning under våren 2021. Läs ner här på SDS Universitetet lutar sig mot Folkhälsomyndighetens bedömning att risken för smittspridning kommer att kvarstå under lång tid. Läroverket måste därför hitta en mer långsiktig...

Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning på fjärr och distans

 Innovationsveckan (5-9 oktober 2020)- är en plattform för alla som utvecklar offentlig sektor. Upplägget liknar Almedalsveckan, men aktiviteterna arrangeras av olika aktörer runtom i landet. Årets program bestod av över 170 aktiviteter, varav de flesta var...

NU2020 – reflektioner

NU 2020  arrangerades i år 2020 online och med utgångspunkt från Campus Flemingsberg, söder om Stockholm 7-9 oktober 2020. De arrangerande lärosätena är Karolinska Institutet, Röda Korsets Högskola, Stockholms musikpedagogiska institut, Södertörns högskola och KTH...

SVERD på NU2020

Idag presenteras UNESCO OER Rekommendationen för implementering på NU2020 #nu2020se SVERD har varit med i arbetsgruppen genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson som leddes av Josefine Hellroth Larsson från Wikimedia Sverige. Arbetet med översättning och dess resultatet...

NYA VÄGAR 2020 30 september -1 oktober 2020: Summering och reflektioner

Nya Vägar-konferensen 2020 Nya vägar för tillgång till högre utbildning i hela landet hölls digitalt den 30 september – 1 oktober 2020. Läs mer här SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, deltog för SVERDs räkning på konferensen. Nya vägar för tillgång till högre...

HyFlex den nya normen

HyFlex lärande definition Hyflex[1]lärande innebär i korthet att studenter och lärare få mycket större flexibilitet i hur interaktioner sker med innehållet. I den här inlärningsmiljön är kursstrukturen utformad med/för både den personliga F2F klassrumssessionen...

MYH Webbinarium 15/10 om studerandestöd vid omställningen till distansundervisning med nya krav på struktur, uppmärksamhet och rutiner.

Omställningen till distansundervisning har skapat nya utmaningar när det gäller studerandestöd. Studerande som tidigare inte har haft svårt att ta till sig undervisningen kan behöva stöd när studiesituationen förändras och ställer nya krav på struktur, uppmärksamhet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Digital

SVERD medverkar sedan hösten 2019 i NVL Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Miniserrådet.

Konsortiet syftar till att

  1. To identify what the Nordic minister in each country has submitted/suggested/discussed related to work/processes/initiatives on digitalization to be worked on at a Nordic level (if any).
  2. Describe existing (if any)Nordic vision(s) and strategies on digitalization produced by the Nordic Council of Ministers. 
  3. Write a paper based on the question How can we enable learning for everyone in a digital society based on democratic and inclusive Nordic values?and the descriptors developed by the working group, and relate it to the possible Nordic visions and strategies.

Bildresultat för nvl nordiska ministerrådet

Norden är en kunskapsregion med stor potential för utveckling av mänskliga resurser.

Samarbetet i Norden bygger på gemensamma värderingar, en gemensam kultur och historia, och inte minst på en gemensam syn på demokrati och utbildning. Vuxnas lärande är ett prioriterat område inom det nordiska samarbetet.  Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) i samverkan med delprogrammet Nordplus vuxen är MR-U:s satsning inom politikområdet vuxnas lärande.

NVL:s huvuduppgifter är bland annat att främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling, bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande, främja samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen samt att informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet och skapa synergier med det internationella samarbetet om vuxnas lärande, särskilt det europeiska.

Arbetet organiseras genom ett antal nätverk och arbetsgrupper, som förutom att ha nationell förankring också omfattar både civilsamhället och näringslivet.

NVL ska

  • främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling inom olika områden av vuxnas lärande i de nordiska länderna
  • bidra till utveckling av de nordiska utbildningssystemen genom en fortsatt förstärkt politisk dialog med MR-U/ÄK-U och beslutsfattare samt samarbeta med det roterande ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet
  • bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande genom olika former för vuxnas lärande
  • tillsammans med Nordplus främja dialogen och samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen
  • främja samverkan med civilsamhället och näringslivet, inklusive vuxenutbildningen
  • informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat av det nordiska samarbetet om vuxnas lärande på ett nordiskt plan och på ett internationellt plan, särskilt europeiskt.

Share This