NY

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Martin Linder Unionen är med på SVERDs Online Vårkonferens den 10/3 och talar om livslångt lärande på arbetsplatsen

Martin Linder förbundsordförande UNIONEN har skrivit en artikel den 16 januari om arbetsgivarens ansvar för att kompetensutveckla sina medarbetare. Unionen har under många år haft kompetensfrågor allra högst på agendan. Det har vi eftersom arbetslivet ställer höga...

UKÄ ska göra fallstudier om akademisk frihet

Regeringen ger Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att göra fallstudier om akademisk frihet. Syftet är att ge en fördjupad förståelse för universitets och högskolors arbete med att främja och värna akademisk frihet och en kultur som tillåter fritt...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Digital

SVERD medverkar sedan hösten 2019 i NVL Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Ministerrådet.

Konsortiet syftar till att

  1. To identify what the Nordic minister in each country has submitted/suggested/discussed related to work/processes/initiatives on digitalization to be worked on at a Nordic level (if any).
  2. Describe existing (if any)Nordic vision(s) and strategies on digitalization produced by the Nordic Council of Ministers. 
  3. Write a paper based on the question How can we enable learning for everyone in a digital society based on democratic and inclusive Nordic values?and the descriptors developed by the working group, and relate it to the possible Nordic visions and strategies.

Bildresultat för nvl nordiska ministerrådet

Norden är en kunskapsregion med stor potential för utveckling av mänskliga resurser.

Samarbetet i Norden bygger på gemensamma värderingar, en gemensam kultur och historia, och inte minst på en gemensam syn på demokrati och utbildning. Vuxnas lärande är ett prioriterat område inom det nordiska samarbetet.  Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) i samverkan med delprogrammet Nordplus vuxen är MR-U:s satsning inom politikområdet vuxnas lärande.

NVL:s huvuduppgifter är bland annat att främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling, bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande, främja samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen samt att informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet och skapa synergier med det internationella samarbetet om vuxnas lärande, särskilt det europeiska.

Arbetet organiseras genom ett antal nätverk och arbetsgrupper, som förutom att ha nationell förankring också omfattar både civilsamhället och näringslivet.

NVL ska

  • främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling inom olika områden av vuxnas lärande i de nordiska länderna
  • bidra till utveckling av de nordiska utbildningssystemen genom en fortsatt förstärkt politisk dialog med MR-U/ÄK-U och beslutsfattare samt samarbeta med det roterande ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet
  • bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande genom olika former för vuxnas lärande
  • tillsammans med Nordplus främja dialogen och samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen
  • främja samverkan med civilsamhället och näringslivet, inklusive vuxenutbildningen
  • informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat av det nordiska samarbetet om vuxnas lärande på ett nordiskt plan och på ett internationellt plan, särskilt europeiskt.

Share This