NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Digital

SVERD medverkar sedan hösten 2019 i NVL Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Ministerrådet.

Konsortiet syftar till att

  1. To identify what the Nordic minister in each country has submitted/suggested/discussed related to work/processes/initiatives on digitalization to be worked on at a Nordic level (if any).
  2. Describe existing (if any)Nordic vision(s) and strategies on digitalization produced by the Nordic Council of Ministers. 
  3. Write a paper based on the question How can we enable learning for everyone in a digital society based on democratic and inclusive Nordic values?and the descriptors developed by the working group, and relate it to the possible Nordic visions and strategies.

Bildresultat för nvl nordiska ministerrådet

Norden är en kunskapsregion med stor potential för utveckling av mänskliga resurser.

Samarbetet i Norden bygger på gemensamma värderingar, en gemensam kultur och historia, och inte minst på en gemensam syn på demokrati och utbildning. Vuxnas lärande är ett prioriterat område inom det nordiska samarbetet.  Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) i samverkan med delprogrammet Nordplus vuxen är MR-U:s satsning inom politikområdet vuxnas lärande.

NVL:s huvuduppgifter är bland annat att främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling, bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande, främja samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen samt att informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet och skapa synergier med det internationella samarbetet om vuxnas lärande, särskilt det europeiska.

Arbetet organiseras genom ett antal nätverk och arbetsgrupper, som förutom att ha nationell förankring också omfattar både civilsamhället och näringslivet.

NVL ska

  • främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling inom olika områden av vuxnas lärande i de nordiska länderna
  • bidra till utveckling av de nordiska utbildningssystemen genom en fortsatt förstärkt politisk dialog med MR-U/ÄK-U och beslutsfattare samt samarbeta med det roterande ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet
  • bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande genom olika former för vuxnas lärande
  • tillsammans med Nordplus främja dialogen och samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen
  • främja samverkan med civilsamhället och näringslivet, inklusive vuxenutbildningen
  • informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat av det nordiska samarbetet om vuxnas lärande på ett nordiskt plan och på ett internationellt plan, särskilt europeiskt.

Share This