NY

Högre utbildning, gymnasieskolor, YH öppnar sina lokaler igen 15 juni 2020

Fredagen den 29 maj 2020 höll statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med utbildningsminister Anna Ekström, minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Det nya normala handlar om omställning och hållbarhet

Utbildningssektorn har släpat efter men tvingats digitalisera under covid-19-pandemin. Nu är det inte möjligt att återgå till det som tidigare ansågs normalt, skriver företrädare för Svenska riksorganisationen för distansutbildning, SVERD. Läs hela debattinlägget i...

Skolmat på distans

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent. Läs mer här – Det började som en tillfällig lösning men nu har vi ett långsiktigt mål om att behålla det...

Elever om distansskola

Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från...

Lärare inte prioriterad grupp för coronatester

På tisdagen den 26 maj beslutade regeringen att utvidga testningen för corona till en kategori som kallas  ”kategori tre”. Det innebär att listan rymmer personer som jobbar inom samhällsbärande yrken. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  har presenterat...

Leaders & Legends of Online Learning

Mark Nichols, Executive Director at Open Polytechnic of New Zealand, tillika ICDE EC member arbetar med en serie av podcasts med Leaders & Legends of Online Learning. Häromveckan blev SVERSDs V Ordförande intervjuad och det blev publicerat 24 maj 2020. Se mer här...

En första delredovisning av distansundervisningen på gymnasieskolor

Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtal med rektorer för att granska gymnasieskolors distansundervisning med anledning av restriktionerna under covid-19. I granskningen har vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad...

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Digital start på höstterminen vid Malmö universitet

I mitten av mars stängde Malmö universitet dörrarna och gick över till digital undervisning för att minska risken för spridning av coronaviruset. Då var det ovisst hur länge utbildningen skulle bedrivas digital, men nu är det bestämt att det kommer förbli så fram till...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NVL Digital

SVERD medverkar sedan hösten 2019 i NVL Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Miniserrådet.

Konsortiet syftar till att

  1. To identify what the Nordic minister in each country has submitted/suggested/discussed related to work/processes/initiatives on digitalization to be worked on at a Nordic level (if any).
  2. Describe existing (if any)Nordic vision(s) and strategies on digitalization produced by the Nordic Council of Ministers. 
  3. Write a paper based on the question How can we enable learning for everyone in a digital society based on democratic and inclusive Nordic values?and the descriptors developed by the working group, and relate it to the possible Nordic visions and strategies.

Bildresultat för nvl nordiska ministerrådet

Norden är en kunskapsregion med stor potential för utveckling av mänskliga resurser.

Samarbetet i Norden bygger på gemensamma värderingar, en gemensam kultur och historia, och inte minst på en gemensam syn på demokrati och utbildning. Vuxnas lärande är ett prioriterat område inom det nordiska samarbetet.  Nordiskt nätverk för vuxnas lärande (NVL) i samverkan med delprogrammet Nordplus vuxen är MR-U:s satsning inom politikområdet vuxnas lärande.

NVL:s huvuduppgifter är bland annat att främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling, bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande, främja samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen samt att informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet och skapa synergier med det internationella samarbetet om vuxnas lärande, särskilt det europeiska.

Arbetet organiseras genom ett antal nätverk och arbetsgrupper, som förutom att ha nationell förankring också omfattar både civilsamhället och näringslivet.

NVL ska

  • främja utveckling och genomförande av strategier för livslångt lärande och kompetensutveckling inom olika områden av vuxnas lärande i de nordiska länderna
  • bidra till utveckling av de nordiska utbildningssystemen genom en fortsatt förstärkt politisk dialog med MR-U/ÄK-U och beslutsfattare samt samarbeta med det roterande ordförandeskapet för Nordiska ministerrådet
  • bidra till personlig utveckling och demokratiskt deltagande genom olika former för vuxnas lärande
  • tillsammans med Nordplus främja dialogen och samverkan med ramprogrammet Nordplus vuxen
  • främja samverkan med civilsamhället och näringslivet, inklusive vuxenutbildningen
  • informera strukturerat och strategiskt om erfarenheter och resultat av det nordiska samarbetet om vuxnas lärande på ett nordiskt plan och på ett internationellt plan, särskilt europeiskt.

Share This