NY

Ny rapport: EU ligger långt efter sina digitala mål

EU har hamnat på efterkälken gällande sina digitala mål. För att råda bot på utvecklingen behöver både offentlig och privat sektor öka investeringarna, enligt en ny undersökning. EU:s digitala mål har varit att vid 2030 ska 80 procent av befolkningen ha grundläggande...

Lärosäten ska genomlysa utbildningsutbudet för livslångt lärande och omställning

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet ger regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildningsutbud, såväl avseende innehåll som inom vilka former utbildningarna ges. Syftet är att tillgängliggöra de kurser...

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ? I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra...

Lärosäten ska ta fram öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning

Som en del av regeringens satsning Klimatkompetenslyftet får nio lärosäten nu medel för att ta fram öppen nätbaserad utbildning (MOOC:ar) för att stödja samhällets klimatomställning. Regeringen har satsat på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för...

Kompetensförsörjning av digital spetskompetens: framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035

Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital spetskompetens presenterades idag den 13 juni en framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035. Läs mer här om seminariet Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av...

Regeringen tillsätter en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen

De senaste åren har folkbildningen stått inför flera stora utmaningar, och för att förbättra förutsättningarna att verka framöver har nu regeringen beslutat om en utredning som syftar till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av...

Network of Open Orgs – falllstudier och den medföljande sammanfattande rapport

Det internationella nätverket Network of Open Orgs har under året genomfört ett samarbetsprojekt om "goda exempel" om OER. SVERD har medverkat genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson, som leder ICDE OER Advocacy Committee vilket är med i nätverket Network of Open Orgs....

Stöd för kartläggning och validering i vuxenutbildningen

Ta del av Skolverkets många olika stöd för kartläggning och validering för vuxenutbildningen. Titta på vårt webbinarium från april 2022 där vi presenterar vad som är på gång framåt och vad du kan använda för verktyg idag. Se vårt filmade webbinarium om kartläggning...

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt skriver Anna Steen, ordförande för Saco-S i en debattartikel i Dagens Nyheter. Om universitet och högskolor ska vara en del av...

Förlängt Regeringsuppdrag för att bygga sammanhållen datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Regeringen förlänger tiden för uppdraget till Arbetsförmedlingen, Statens skolverk (Skolverket), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Vetenskapsrådet, Universitets- och högskolerådet (UHR), Statistiska centralbyrån, Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Medlemmar i SVERD

Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD) bildades 1984 av innovatörer som såg behovet av ett återkommande utbyte mellan aktörer inom distansutbildning i Sverige.  SVERD verkar för att alla människor ska ha möjlighet att nå information och kunskap via olika fysiska och virtuella vägar.

BLI MEDLEM I SVERD Klicka här !

Medlemmar i SVERD är enskilda personer och organisationer med intresse för distansutbildning. Det är inom olika utbildningsnivåer som grund-, vuxen- , yrkes- folk- och högskoleutbildning vilka genomförs av såväl offentliga som privata utbildningsorganisationer.

Organisationsmedlemmar är :

STOCKHOLMS
UNIVERSITET
sthlmlg100 KARLSTAD
UNIVERSITET
kau100 vit100 vit100
RISE HÖGSKOLAN
GÄVLE
FOLKBILDINGS
RÅDET
fbr100 VIADIDAKT KATRINEHOLM
SKELLEFTEÅ
KOMMUN
skell100 FOLK-
UNIVERSITETET
folkunive
HÄLSINGLANDS
UTB. FÖRBUND
halsing100  BOTKYRKA
KOMMUN
– XENTER
xenter100
VÄSTERVIKS
KOMMUN
campusv100 NITUS nitus100
VARBERGS
KOMMUN
campusvar100 NORSJÖ
KOMMUN
 norsjo100
STUDIE-
FRÄMJANDET
 stfr100 Vård-
Kompetens I Värmland
vivab100
 DUGGA AB  dugga100 SKÖVDE
VUXEN-UTBILDNING
 skovde100
SKATTEVERKET skatteverket100

 

HöGSKOLAN VÄST hogskolanvast100
EC-UTBILDNING
Malmö
ec_utbildning100  CAMPUS NYKÖPING

 

 nykoping100
TCO
TJÄNSTE-
MÄNNENS CENTRAL-ORGANISATION
Högskolan Dalarna  hskd
FYRBODALS
KOMMUNAL
FÖRBUND
Ossiannilsson Quality in Open Online Learning (QOOL) Consultancy Logo

 

 

SVERD_Loggor 

 

Share This