NY

Anmäl dig till SVERD Online Höstkonferens 23 sep 2022

SVERD Höstkonferens 23 sep. 2022 pågår kl.10.00-16.00 Se program nedan. Anmäl dig fritt här: https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonf-23-sep-2022/  Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering av UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?

Tyskland har antagit en OER Strategi för implementering osv UNESCO OER Recommendationen. När är Sverige redo?   Läs mer här (på tyska)

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials

Europeiska Kommissionen: approves measures to standardise micro-credentials. Läs mer här A European Commission recommendation adopted by the Council of the European Union (EU) on 16 June provides new building blocks to help make micro-credentials work across...

Skolexperterna om ny nationell digitaliseringsstrategi

Skolan står inför stora utmaningar och en fjärdedel av ungdomarna klarar inte kunskapsmålen för nionde klass. Samtidigt har den tidigare digitaliseringsstrategin för skolan löpt ut. Hur skulle en ny nationell digitaliseringsstrategi för skolan kunna utformas? Voister...

Regeringen i Norge anslår 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning

Regeringen i Norge anslår nu 184 miljoner norska kronor till flexibel utbildning rapporterar Flexibel Utdanning Norge (FUN) på sin facebooksida. Många av våra medlemmar får del av pengarna skriver FUN som är motsvarigheten till SVERD i Sverige. Bakgrunden är att 16...

Minskat söktryck till högskolor och universitet

I dag får sökande till högre utbildningar sitt antagningsbesked. Men de sökande har blivit färre – söktrycket är 10 procent lägre än förra året. Läs mer här – Det kopplar vi framför allt till lättade pandemirestriktioner, säger Andreas Sandberg, enhetschef vid...

Innovating Pedagogy 2022

Ett efterlängtade 10-årsjubileumsrapport för Innovating Pedagogy 2022 är ute!! Läs om edu-influencers, hempedagogik, titta på fester, hybridmodeller, dual learning, microcredentials, autonomi, obehag, walk-and-talk & välbefinnande! Skrivet i samarbete med våra...

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan. Den nuvarande...

Kritik mot att behöriga lärare inte får jobb trots lärarbrist

I en artikel  i Dagens nyheter (1/7-2022) framgår det att det råder stor brist på behöriga lärare men trots det prioriterar ett stort antal skolor att anställa obehöriga lärare. Under läsåret var 72 respektive 86,9 procent av lärarna i kommunala grundskolor och...

Diggs nya uppdrag: utreda statlig e-legitimation

Digg får i uppdrag av regeringen att lägga fram förslag om hur Sverige kan ta fram en statlig e-legitimation. Syftet är att möjliggöra för alla att kunna ha ett digitalt id. – Det är glädjande för DIGG att få detta uppdrag som är mycket efterfrågat av alla parter. En...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Erasmus+ AGILE-2-VET project

ERASMUS+ project “AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.

Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037

Kick off meeting was held on Thursday 10 March-2022 .
The project, coordinated by Demetra Formazione, involves seven partners from different European countries:

ANEL (Spain),
SADE (Sweden),
ANCORA (Ireland),
Unibo – University of Bologna , Italy
Mooka Media (Ireland), and the
ILI-FAU (Germany).

AGILE 2 VET has two specific objectives: on the one hand, to work to improve the skills of professionals working in the training sector in relation to new methods of digital training and learning; on the other hand, to strengthen the collaboration between training institutes, companies providing digital technology and experts in educational and pedagogical practices.

The project involves three different phases:

  • a first phase of research, to analyze and identify the characteristics and key competences in the development of a training model;
  • the development of a training model that allows professionals working in the VET (Vocational Education and Training) sector to acquire knowledge and skills related to new digital training methods;
  • the experimentation of the training model and the creation of a manual that supports the professionals involved in the implementation of the training courses and allows them to verify the acquisition of skills.

During the Kick-Of Meeting the partners were able to share the guidelines and discuss the next steps in the program. Following the research phase, the first output will be published in the second half of 2022.

AGILE-2-VET Abilitating diGItal Learning to innovate VET sector | 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037 co-funded by the Erasmus + Program of the European Union

Project info:

AGILE 2 VET: il Kick-Off Meeting apre i lavori del progetto europeo

Share This