NY

Rapporten Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet är släppt.

Nu är rapporten släppt som handlar om "Livslångt lärande för yrkesverksamma akademiker i alla delar av landet" skriven av utredare Kjell Nyman på uppdrag av SVERD med stöd av Universitets och högskolerådet (UHR). Releasen är genomförd på högskolekonferensen NU2024 i...

Högskolekonferensen NU2024 samlar 450 deltagare till Umeå 17-19 juni

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

Akademi Norr konferens i Lycksele 19 juni om kompetensförsörjning i norra Sverige

Den 19 juni släpper Akdemi Norr detaljerad statistik från en omfattande kompetensrapport som visar vilka yrken som kommer ha störst rekryteringsbehov inom 2-3 år. Man har kartlagt både rekryterings- och kompetensutvecklingsbehoven över ett brett spektrum av yrken i...

Regeringen vill satsa på naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik

Nya åtgärder för att stärka STEM-området Publicerad 05 juni 2024 I slutet av 2024 beräknas regeringen presentera en STEM-strategi ( naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) som syftar till att Sverige ska få fler personer med gedigna kunskaper inom...

Teknik – bred förståelse och intresse hör ihop

Ny forskning presenteras av Johan Svenningsson forskare vid Linköpings Universitet som visar att bred förståelse och intresse hör ihop inom teknikämnen. Både attityder till teknik, samt metodutveckling för att mäta attityder lyfts i avhandlingen. Det finns ett samband...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordplusprojektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world  NPAD-2021/10187

Nordplus

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . 
Det nya projektet heter  DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Projektet är tvåårigt och med samma partner som det första samarbetsprojektet Digital Skills. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Sammanfattning på svenska
DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan de nordiska länderna och Baltikum om livslångt lärande för seniorer och att lära sig och dela idéer om digital kompetens.Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga vidare på det pågående nätverksprojektet : ”Hur äldre lär sig digital kompetens i Norden och Baltikum?” .Det nya projektet är ett resultat av det föregående projektarbetet. Nu ska det nya samarbetet leda till att publicera en samling bra metoder och exempel när det gäller utbildning och inlärning av digitala kompetenser. Det är ett särskilt fokus för målgruppen seniorer. Projektet kommer att prioritera gruppen seniorer då det är en mångfaldig och mångfacetterad målgrupp både vad gäller årskull och period när man introduceras i digitala miljöer. Alla deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från införande av digitalisering. Det kommer att bli ett spännande projektarbete där man kommer att studera erfarenheter och lyfta fram goda exempel från de olika länderna när det gäller digitalisering av samhället . Som ett projektresultat kommer de bästa exemplen från de olika länderna att publiceras på en plattform som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnittet och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. Syftet är att metoderna ska kunna överföras till alla organisationer som vill tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer inom området digital kompetens.

Summary In English 
The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Läs mer här:

https://peda.net/jk/nordplus/en/sotp

Share This