NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordplusprojektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world  NPAD-2021/10187

Nordplus

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . 
Det nya projektet heter  DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Projektet är tvåårigt och med samma partner som det första samarbetsprojektet Digital Skills. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Sammanfattning på svenska
DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan de nordiska länderna och Baltikum om livslångt lärande för seniorer och att lära sig och dela idéer om digital kompetens.Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga vidare på det pågående nätverksprojektet : ”Hur äldre lär sig digital kompetens i Norden och Baltikum?” .Det nya projektet är ett resultat av det föregående projektarbetet. Nu ska det nya samarbetet leda till att publicera en samling bra metoder och exempel när det gäller utbildning och inlärning av digitala kompetenser. Det är ett särskilt fokus för målgruppen seniorer. Projektet kommer att prioritera gruppen seniorer då det är en mångfaldig och mångfacetterad målgrupp både vad gäller årskull och period när man introduceras i digitala miljöer. Alla deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från införande av digitalisering. Det kommer att bli ett spännande projektarbete där man kommer att studera erfarenheter och lyfta fram goda exempel från de olika länderna när det gäller digitalisering av samhället . Som ett projektresultat kommer de bästa exemplen från de olika länderna att publiceras på en plattform som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnittet och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. Syftet är att metoderna ska kunna överföras till alla organisationer som vill tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer inom området digital kompetens.

Summary In English 
The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Läs mer här:

https://peda.net/jk/nordplus/en/sotp

Share This