NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordplusprojektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world  NPAD-2021/10187

Nordplus

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . 
Det nya projektet heter  DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Projektet är tvåårigt och med samma partner som det första samarbetsprojektet Digital Skills. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Sammanfattning på svenska
DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan de nordiska länderna och Baltikum om livslångt lärande för seniorer och att lära sig och dela idéer om digital kompetens.Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga vidare på det pågående nätverksprojektet : ”Hur äldre lär sig digital kompetens i Norden och Baltikum?” .Det nya projektet är ett resultat av det föregående projektarbetet. Nu ska det nya samarbetet leda till att publicera en samling bra metoder och exempel när det gäller utbildning och inlärning av digitala kompetenser. Det är ett särskilt fokus för målgruppen seniorer. Projektet kommer att prioritera gruppen seniorer då det är en mångfaldig och mångfacetterad målgrupp både vad gäller årskull och period när man introduceras i digitala miljöer. Alla deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från införande av digitalisering. Det kommer att bli ett spännande projektarbete där man kommer att studera erfarenheter och lyfta fram goda exempel från de olika länderna när det gäller digitalisering av samhället . Som ett projektresultat kommer de bästa exemplen från de olika länderna att publiceras på en plattform som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnittet och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. Syftet är att metoderna ska kunna överföras till alla organisationer som vill tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer inom området digital kompetens.

Summary In English 
The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Läs mer här:

https://peda.net/jk/nordplus/en/sotp

Share This