NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Handlingsplan 2020

Handlingsplan 2020

  1. Inriktning
  2. Projektverksamhet
  3. Kansliet
  4. Arbetsgrupper

1. Allmän inriktning, syfte, mål och målgrupp
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning, transformerat lärande och den digitala transformeringen relaterat till lärande, samt e-lärande. SVERD är representerad såväl inom statlig, kommunal som privat verksamhet avseende såväl det formella som det informella lärandet.

Vidare har SVERD till uppgift att främja kunskapen om öppet omformat lärande, digital innovation, samt lärande i digitala miljöer och genom sociala medier, samt andra öppna mötesplatser och lärandemiljöer.

Det gäller öppna lärresurser (OER), massive open online courses (MOOCs) och att främja och vidga kunskapsområdet Technology Enabled Learning (TEL)

Verksamhetsberättelsen för SVERD ska återspegla uppföljning av handlingsplanen.

SVERD ska:
1.1 Aktivt följa och omvärldsbevaka den nationella och internationella utvecklingen inom området.
1.2 Initiera erfarenhetsutbyte och samverkan mellan organisationens medlemmar och med andra aktörer inom distansutbildnings-området
1.3 Skapa öppna mötesplatser genom att anordna konferenser, webinarer och seminarier. Samarbete ska såväl genom fysiska möten som online-möten.
1.4 Stimulera kunskapsuppbyggnad inom området.
1.5 Medverka till omvärldsbevakning inom distansutbildningsområdet och utveckling i beslutande organ.

1.6 Samverka med andra aktörer ”Nationellt”, tex
Riksorganisationen för e-kompetens (REK), Vuxenutbildning i samverkan (VIS), Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), Digidel,
EdTech Sweden, Industry, SKR, Friskoleföreningen, Digital Skills and Jobs Coalition.
1.7 Samverka med andra aktörer ”Internationellt”, ex
FUN, FLUID, EDEN och ICDE
1.8 Vara delaktig i den allmänna samhällsdebatten inom området
1.9 Vara proaktiv i projekt och disseminering
1.10 Medverka till nationell och internationell bevakning och utveckling i den mån det är aktuellt att medverka och besvara remisser och bidra med expertkompetens inom området

1.11 Vara aktiv med aktuella inlägg och debatter via SVERDs hemsida, samt SVERDnytt och i sociala medier som tex Facebook och Twitter
1.12 Vara aktiv i årliga strategiska konferenser
1.13 Hålla två årliga konferenser, ett är årsmötet, den andra är höstkonferensen.
1.14 Några gånger per termin hålla webinarer med inom området aktuella områden och talare.
1.15 Sprida information till och från International Council for Open and Distance Education (ICDE Newsletter) och EDEN newsletter.
1.16 Årligen deltaga i OpenEdWeek arrangerad av EDEN

2.Projektverksamhet
SVERD ska satsa på och medverka i nationell och internationell projektverksamhet. Några exempel:

  • Boldic-Nordplus horizontal, Nordiska Ministerrådet
  • LIST, Nordiska Ministerrådet
  • International Council for Open and Distance Education, Operational Network Boldic (ICDE ON_BOLDIC)
  • International Council for Open and Distance Education, Focal Quality Points (ICDE, FQP)
  • Virtual teachers toolbox (VTT-box), EU project, Erasmus+
  • Teacher Innovation in blended learning (TIBL),Erasmus+

3.Kansliet
Har till uppgift att sköta medlemsregister, bokföring och ekonomiadministration. Inriktningen är att eftersträva fortsatt låg kostnad för SVERD kansliet. Medlemsvärvning , kontakter och information tillhandahålls från kansliet.

4.Arbetsgrupper: 

4-1. Medlemsvård
Fokus på medlemsvård och medlemsvärvning skall ske under 2020.

4-2. Strategisk påverkan
Remissvar till utredningar och svara på debattinlägg.
tex Utredningen
– Fjärrundervisning i skolan.
– MOOCs utredningen.
– Digitaliseringsrådet- Kunskapsuppbyggnad om digitaliseringens effekter på samhället och individen.
– Komvux utredningen.
– Regeringens satsning med 10 MKr på distansutbildningsutveckling i högskolan 2020

4-3. Webbgrupp
Arbetar för att utveckla webbsidan www.sverd.se och möjliggöra att medlemmar kan erhålla publiceringsrätt.

4-4. Konferensgrupp
Årskonferens, Höstkonferens och Webinarer.
Medverka vid Vuxenutbildningsdagen på Almedalen i Juli.
Arrangera program och föredrag vid Årsmötet i mars.
Arrangera SVERDs Höstkonferens i Sthlm den 18 sep.

Hålla ett webinar under “Open education week” samt arrangera 3 webinarer per termin inom aktuella ämnen.

4-5. SVERDnytt
Producera digitala nyhetsbrev.
Att ge ut 2 tryckta medlemstidningar per år och 4 digitala nyhetsbrev.

/ Handlingsplanen antogs vid SVERDs Årsmöte i Stockholm den 13 mars 20202 på Ersta Högskola.

Share This