NY

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

En nystart för Digitaliseringsrådet

Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....

SFS rapport om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten

SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Handlingsplan 2022

 

Sverd log 400

Handlingsplan 2023

  1. Inriktning
  2. Projektverksamhet
  3. Kansliet
  4. Arbetsgrupper

1. Allmän inriktning, syfte, mål och målgrupp
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning, transformerat lärande och den digitala transformeringen relaterat till lärande, samt e-lärande. SVERD är representerad såväl inom statlig, kommunal som privat verksamhet avseende såväl det formella som det informella lärandet.

Vidare har SVERD till uppgift att främja kunskapen om öppet omformat lärande, digital innovation, samt lärande i digitala miljöer och genom sociala medier, samt andra öppna mötesplatser och lärandemiljöer.

Det gäller öppna lärresurser (OER), massive open online courses (MOOCs) och att främja och vidga kunskapsområdet Technology Enabled Learning (TEL)

Verksamhetsberättelsen för SVERD ska återspegla uppföljning av handlingsplanen.

SVERD ska:
1.1 Aktivt följa och omvärldsbevaka den nationella och internationella utvecklingen inom området.
1.2 Initiera erfarenhetsutbyte och samverkan mellan organisationens medlemmar och med andra aktörer inom distansutbildnings-området
1.3 Skapa öppna mötesplatser genom att anordna konferenser, webinarer och seminarier. Samarbete ska såväl genom fysiska möten som online-möten.
1.4 Stimulera kunskapsuppbyggnad inom området.
1.5 Medverka till omvärldsbevakning inom distansutbildningsområdet och utveckling i beslutande organ.

1.6 Samverka med andra aktörer ”Nationellt”, tex
UHR, Skolverket , Myndigheten för yrkeshögskolan,  Vuxenutbildning i samverkan (VIS), Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), Digidel, EdTech Sweden, Industry, SKR, Digital Skills and Jobs Coalition.

1.7 Samverka med andra aktörer ”Internationellt”, ex
FUN, FLUID, EDEN och ICDE
1.8 Vara delaktig i den allmänna samhällsdebatten inom området
1.9 Vara proaktiv i projekt och disseminering av dessa.
1.10 Medverka till nationell och internationell bevakning och utveckling i den mån det är aktuellt att medverka och besvara remisser och bidra med expertkompetens inom området

1.11 Vara aktiv med aktuella inlägg och debatter via SVERDs hemsida, samt SVERDnytt och i sociala medier som tex Facebook och Twitter
1.12 Vara aktiv i årliga strategiska konferenser
1.13 Hålla två årliga konferenser, ett är årsmötet samt vårkonferensen , den andra är höstkonferensen.
1.14 Några gånger per termin hålla webinarer med inom området aktuella områden och talare.
1.15 Sprida information till och från International Council for Open and Distance Education (ICDE Newsletter) och EDEN newsletter.
1.16 Årligen deltaga i OpenEdWeek by Open Education Global och OEWeek arrangerad av EDEN

2.Projektverksamhet
SVERD ska satsa på och medverka i nationell och internationell projektverksamhet. Några exempel:

  • Nordplus projekt – ”Seniors Digital Support ” med stöd från Nordiska Ministerrådet
  • NVL Digital Inclusion, Nordiska ministerrådet.
  • International Council for Open and Distance Education ( ICDE)
  • EDEN DLE Digital learning Europe
  • Medverka i Erasmus+ projektet AGILE-2_VET 2022-2024 Abilitating diGital Learning to VET sector.
  • Projektansökan till Erasmus+  Shadows projektet
  • Projektansökan till Nordplus , EICON och DIILNOTE
  • ICDE Global Advocacy Campaigne (GAC) Nordic Task Force

3.Kansliet
Har till uppgift att sköta medlemsregister, bokföring och ekonomiadministration. Inriktningen är att eftersträva fortsatt låg kostnad för SVERD kansliet. Medlemsvärvning , kontakter och information tillhandahålls från kansliet.

4.Arbetsgrupper: 

4-1. Medlemsvård
Fokus på medlemsvård och medlemsvärvning skall ske under 2023/2024.

4-2. Strategisk påverkan
Remissvar till utredningar och svara på debattinlägg.
– OER
– Det nya normala- omställning och hållbarhet.
– Digitaliseringsrådet- Kunskapsuppbyggnad om digitaliseringens effekter på samhället och individen.
– Futures of Education – Learning to become.  Besvara remisser från UNESCO.
– Besvara EU remisser och publikationer- Micro-credentials for lifelong learning and employability.
– Regeringens satsning med 24 MKr under två år för distansutbildningsutveckling inom högskolan 2021-2022.
– Representera SVERD i Nordiska nätverket för vuxnas lärande NVL-distans.

4-3. Webbgrupp
Arbetar för att utveckla webbsidan www.sverd.se och möjliggöra att medlemmar kan erhålla publiceringsrätt.

4-4. Konferensgrupp
Årskonferens, Höstkonferens och Webinarer.
Medverka vid Vuxenutbildningsdagen på Almedalen i Juli.
Arrangera Vårkonferens den 11 mars vid Årsmötet.
Arrangera SVERDs Höstkonferens Online Fredag den 22 sep-2023.
Hålla ett webinar under “Open education week” samt arrangera 3 webinarer per termin inom aktuella ämnen.

4-5. SVERDnytt
Producera digitala nyhetsbrev.
Att ge ut 2 tryckta medlemstidningar per år och 4 digitala nyhetsbrev.

/ Handlingsplanen antogs vid SVERDs Årsmöte i ZOOM den 10 mars 2023.

Share This