NY

EDEN RW11 2020. EDEN Best Research Paper Award 2020

Stort grattis till Irène Charbonneau, Stockholms universitet för att vinna EDEN Best Research Paper Award 2020! # eden20 # rw20 #lisbon # EDENchat Universidade Aberta de Portugal Titeln på hennes forskningspaper är: "Social närvaro och utbildningsteknoluogier i en...

EDEN RW11 2020 FELLOWS 2020

EDEN 2020, EDEN – European Distance and E-learning Network Research Workshop11, 2020 hölls i år online under Universidade Abertas värdskap. Under Welcome Address den  21 oktober som leddes av EDENs President Sandra  Kucina Softic erhöll fem prominenta EDEN medlemmar...

Lägesbild av situationen i gymnasieskolan med anledning av pandemin

Syftet med Skolverkets studie är att ge en snabb lägesbild av hur mycket och på vilket sätt pandemin påverkar gymnasieskolan. Studien behandlar följande områden: distansundervisning och förändringar av lärotider, åtgärder för att minska smitta, särskilt stöd,...

Distansstudier även nästa termin för Malmöstudenter

Malmö universitet fortsätter med digital undervisning under våren 2021. Läs ner här på SDS Universitetet lutar sig mot Folkhälsomyndighetens bedömning att risken för smittspridning kommer att kvarstå under lång tid. Läroverket måste därför hitta en mer långsiktig...

Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning på fjärr och distans

 Innovationsveckan (5-9 oktober 2020)- är en plattform för alla som utvecklar offentlig sektor. Upplägget liknar Almedalsveckan, men aktiviteterna arrangeras av olika aktörer runtom i landet. Årets program bestod av över 170 aktiviteter, varav de flesta var...

NU2020 – reflektioner

NU 2020  arrangerades i år 2020 online och med utgångspunkt från Campus Flemingsberg, söder om Stockholm 7-9 oktober 2020. De arrangerande lärosätena är Karolinska Institutet, Röda Korsets Högskola, Stockholms musikpedagogiska institut, Södertörns högskola och KTH...

SVERD på NU2020

Idag presenteras UNESCO OER Rekommendationen för implementering på NU2020 #nu2020se SVERD har varit med i arbetsgruppen genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson som leddes av Josefine Hellroth Larsson från Wikimedia Sverige. Arbetet med översättning och dess resultatet...

NYA VÄGAR 2020 30 september -1 oktober 2020: Summering och reflektioner

Nya Vägar-konferensen 2020 Nya vägar för tillgång till högre utbildning i hela landet hölls digitalt den 30 september – 1 oktober 2020. Läs mer här SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, deltog för SVERDs räkning på konferensen. Nya vägar för tillgång till högre...

HyFlex den nya normen

HyFlex lärande definition Hyflex[1]lärande innebär i korthet att studenter och lärare få mycket större flexibilitet i hur interaktioner sker med innehållet. I den här inlärningsmiljön är kursstrukturen utformad med/för både den personliga F2F klassrumssessionen...

MYH Webbinarium 15/10 om studerandestöd vid omställningen till distansundervisning med nya krav på struktur, uppmärksamhet och rutiner.

Omställningen till distansundervisning har skapat nya utmaningar när det gäller studerandestöd. Studerande som tidigare inte har haft svårt att ta till sig undervisningen kan behöva stöd när studiesituationen förändras och ställer nya krav på struktur, uppmärksamhet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Handlingsplan 2020

Handlingsplan 2020

  1. Inriktning
  2. Projektverksamhet
  3. Kansliet
  4. Arbetsgrupper

1. Allmän inriktning, syfte, mål och målgrupp
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning, transformerat lärande och den digitala transformeringen relaterat till lärande, samt e-lärande. SVERD är representerad såväl inom statlig, kommunal som privat verksamhet avseende såväl det formella som det informella lärandet.

Vidare har SVERD till uppgift att främja kunskapen om öppet omformat lärande, digital innovation, samt lärande i digitala miljöer och genom sociala medier, samt andra öppna mötesplatser och lärandemiljöer.

Det gäller öppna lärresurser (OER), massive open online courses (MOOCs) och att främja och vidga kunskapsområdet Technology Enabled Learning (TEL)

Verksamhetsberättelsen för SVERD ska återspegla uppföljning av handlingsplanen.

SVERD ska:
1.1 Aktivt följa och omvärldsbevaka den nationella och internationella utvecklingen inom området.
1.2 Initiera erfarenhetsutbyte och samverkan mellan organisationens medlemmar och med andra aktörer inom distansutbildnings-området
1.3 Skapa öppna mötesplatser genom att anordna konferenser, webinarer och seminarier. Samarbete ska såväl genom fysiska möten som online-möten.
1.4 Stimulera kunskapsuppbyggnad inom området.
1.5 Medverka till omvärldsbevakning inom distansutbildningsområdet och utveckling i beslutande organ.

1.6 Samverka med andra aktörer ”Nationellt”, tex
Riksorganisationen för e-kompetens (REK), Vuxenutbildning i samverkan (VIS), Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), Digidel,
EdTech Sweden, Industry, SKR, Friskoleföreningen, Digital Skills and Jobs Coalition.
1.7 Samverka med andra aktörer ”Internationellt”, ex
FUN, FLUID, EDEN och ICDE
1.8 Vara delaktig i den allmänna samhällsdebatten inom området
1.9 Vara proaktiv i projekt och disseminering
1.10 Medverka till nationell och internationell bevakning och utveckling i den mån det är aktuellt att medverka och besvara remisser och bidra med expertkompetens inom området

1.11 Vara aktiv med aktuella inlägg och debatter via SVERDs hemsida, samt SVERDnytt och i sociala medier som tex Facebook och Twitter
1.12 Vara aktiv i årliga strategiska konferenser
1.13 Hålla två årliga konferenser, ett är årsmötet, den andra är höstkonferensen.
1.14 Några gånger per termin hålla webinarer med inom området aktuella områden och talare.
1.15 Sprida information till och från International Council for Open and Distance Education (ICDE Newsletter) och EDEN newsletter.
1.16 Årligen deltaga i OpenEdWeek arrangerad av EDEN

2.Projektverksamhet
SVERD ska satsa på och medverka i nationell och internationell projektverksamhet. Några exempel:

  • Boldic-Nordplus horizontal, Nordiska Ministerrådet
  • LIST, Nordiska Ministerrådet
  • International Council for Open and Distance Education, Operational Network Boldic (ICDE ON_BOLDIC)
  • International Council for Open and Distance Education, Focal Quality Points (ICDE, FQP)
  • Virtual teachers toolbox (VTT-box), EU project, Erasmus+
  • Teacher Innovation in blended learning (TIBL),Erasmus+

3.Kansliet
Har till uppgift att sköta medlemsregister, bokföring och ekonomiadministration. Inriktningen är att eftersträva fortsatt låg kostnad för SVERD kansliet. Medlemsvärvning , kontakter och information tillhandahålls från kansliet.

4.Arbetsgrupper: 

4-1. Medlemsvård
Fokus på medlemsvård och medlemsvärvning skall ske under 2020.

4-2. Strategisk påverkan
Remissvar till utredningar och svara på debattinlägg.
tex Utredningen
– Fjärrundervisning i skolan.
– MOOCs utredningen.
– Digitaliseringsrådet- Kunskapsuppbyggnad om digitaliseringens effekter på samhället och individen.
– Komvux utredningen.
– Regeringens satsning med 10 MKr på distansutbildningsutveckling i högskolan 2020

4-3. Webbgrupp
Arbetar för att utveckla webbsidan www.sverd.se och möjliggöra att medlemmar kan erhålla publiceringsrätt.

4-4. Konferensgrupp
Årskonferens, Höstkonferens och Webinarer.
Medverka vid Vuxenutbildningsdagen på Almedalen i Juli.
Arrangera program och föredrag vid Årsmötet i mars.
Arrangera SVERDs Höstkonferens i Sthlm den 18 sep.

Hålla ett webinar under “Open education week” samt arrangera 3 webinarer per termin inom aktuella ämnen.

4-5. SVERDnytt
Producera digitala nyhetsbrev.
Att ge ut 2 tryckta medlemstidningar per år och 4 digitala nyhetsbrev.

/ Handlingsplanen antogs vid SVERDs Årsmöte i Stockholm den 13 mars 20202 på Ersta Högskola.

Share This