NY

Ny rapport: EU ligger långt efter sina digitala mål

EU har hamnat på efterkälken gällande sina digitala mål. För att råda bot på utvecklingen behöver både offentlig och privat sektor öka investeringarna, enligt en ny undersökning. EU:s digitala mål har varit att vid 2030 ska 80 procent av befolkningen ha grundläggande...

Lärosäten ska genomlysa utbildningsutbudet för livslångt lärande och omställning

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet ger regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildningsutbud, såväl avseende innehåll som inom vilka former utbildningarna ges. Syftet är att tillgängliggöra de kurser...

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ? I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra...

Lärosäten ska ta fram öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning

Som en del av regeringens satsning Klimatkompetenslyftet får nio lärosäten nu medel för att ta fram öppen nätbaserad utbildning (MOOC:ar) för att stödja samhällets klimatomställning. Regeringen har satsat på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för...

Kompetensförsörjning av digital spetskompetens: framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035

Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital spetskompetens presenterades idag den 13 juni en framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035. Läs mer här om seminariet Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av...

Regeringen tillsätter en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen

De senaste åren har folkbildningen stått inför flera stora utmaningar, och för att förbättra förutsättningarna att verka framöver har nu regeringen beslutat om en utredning som syftar till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av...

Network of Open Orgs – falllstudier och den medföljande sammanfattande rapport

Det internationella nätverket Network of Open Orgs har under året genomfört ett samarbetsprojekt om "goda exempel" om OER. SVERD har medverkat genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson, som leder ICDE OER Advocacy Committee vilket är med i nätverket Network of Open Orgs....

Stöd för kartläggning och validering i vuxenutbildningen

Ta del av Skolverkets många olika stöd för kartläggning och validering för vuxenutbildningen. Titta på vårt webbinarium från april 2022 där vi presenterar vad som är på gång framåt och vad du kan använda för verktyg idag. Se vårt filmade webbinarium om kartläggning...

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt skriver Anna Steen, ordförande för Saco-S i en debattartikel i Dagens Nyheter. Om universitet och högskolor ska vara en del av...

Förlängt Regeringsuppdrag för att bygga sammanhållen datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Regeringen förlänger tiden för uppdraget till Arbetsförmedlingen, Statens skolverk (Skolverket), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Vetenskapsrådet, Universitets- och högskolerådet (UHR), Statistiska centralbyrån, Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD_Corona #Learningtogether

Flera lärosäten i Sverige ställer om sin undervisning till digital/online/distansutbildning i dessa dagar med Corona/Covid 19. SVERD och dess medlemmar är experter på just detta och vi hjälper gärna till. Redan i fredags den 13 mars 2020 skrev vi ett inlägg och delade resurser som finns att tillgå. Flera experter inom området världen över delar nu sin expertis, i form av bloggar, videos, webinars, to do lists etc., så att man  inte bara lägger över undervisningen på olika plattformar och med inspelade föreläsningar, utan ser till att man bibehåller kvalitet, eller rent av även kan höja kvaliteten för studenters lärande. Läs inlägget här.

Den 17 mars gick Regeringen ut med rekommendationer om att ställa om all utbildning på gymnasier, YH och lärosäten till online utbildning, därför bidrar SVERD med denna sida där vi samlar nationella och internationella resurser mm för att underlätta för dig/er som står inför dessa omställningar och att bibehålla/öka kvaliteten för lärande.

SVERD följer ICDEs rekommendationer Corona #Learningtogether

With the escalation of Covid-19, educators all over the world over are encouraged to shift to online and distance learning provision as schools and universithttps://www.sverd.se/wp-admin/edit.php?post_type=pageies are forced to shut down campuses. ICDE, as the leading global membership organization for open, online and distance education are launching a Task Force and a global campaign called #learningtogether to support this endeavor.

The global ICDE community of experts in the field of online and distance learning are invited to contribute by sharing their knowledge and expertise and engaging in the global discussion. How can newcomers develop sustainable and inclusive flexible, distance and online learning concepts in various regions and contexts? What kind of open and free resources are available? What kinds of quality frameworks exist? What are the most pivotal actions educational and political leaders now must take in order to ensure quality learning and teaching for all?

Share This