NY

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...

Unga bättre på källkritik än äldre – Läs rapporten Svenskarna och internet 2024

Årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet som baseras på intervjuer med allmänheten släpps måndag 30:e september. Digitala presentationen kan ses här på Youtube. https://www.youtube.com/live/l6mW6uckTy0 Presentatörer är Jannike Tillå och Måns Jonasson från...

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

European MOOCs for the Labour Market; Microcredentials for continuing education

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson är initiativtagare, moderator och talare på EDEN EODLW2020 med EADTU om European MOOCs for the Labour Market; Microcredentials for continuing education
According to recent sources, many European countries are not going to reach attainment targets set for either higher education completion or for lifelong learning. That’s a worry when you consider that 40% of European employers face problems with recruiting employees with the right qualifications.
So even though the workforce is in real need of continuous learning opportunities – the current education and training offer is structurally not enough. 
The EMC-LM project is addressing this specific challenge by combining the world of education and training (universities, MOOC platforms) and the world of work (Public Employment Services, companies, sectoral organisations). 
Panelister
George Ubachs, EADTU
En bild som visar person, glasögon, inomhus, kvinna Automatiskt genererad beskrivning
Catherine Mongenet, CEO of FUN-MOOC

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This