NY

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Martin Linder Unionen är med på SVERDs Online Vårkonferens den 10/3 och talar om livslångt lärande på arbetsplatsen

Martin Linder förbundsordförande UNIONEN har skrivit en artikel den 16 januari om arbetsgivarens ansvar för att kompetensutveckla sina medarbetare. Unionen har under många år haft kompetensfrågor allra högst på agendan. Det har vi eftersom arbetslivet ställer höga...

UKÄ ska göra fallstudier om akademisk frihet

Regeringen ger Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att göra fallstudier om akademisk frihet. Syftet är att ge en fördjupad förståelse för universitets och högskolors arbete med att främja och värna akademisk frihet och en kultur som tillåter fritt...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats av en arbetsgrupp ledd av Wikimedia  Sverige, denna är nu publicerad på Wikimedia Sverige. SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson  tillika  ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair ICDE OER Advocacy Committee har deltagit i arbetet med översättningen. Vi har även meddelat Svenska Unescorådet om vår översättning och de tackade och tog emot, och kommer att arbeta med att sprida kännedom om rekommendationen till berörda myndigheter under hösten. Ta del av UNESCO OER Recommendation för implementering här (på svenska). Nu kommer arbetet med att sprida rekommendationen till så många parter som möjligt, det är verkligen ett bra verktyg för att lyfta frågan om OER och vad som behöver göras i alla led – lokalt, nationellt, institutionellt och så vidare. Ta del av rekommendationen och hjälp till att sprida den!. Tack till alla i arbetsgruppen som medverkat! Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och kommer då att tala mer om arbetet mend översättningen och implementering av Rekommendationen. 
Rekommendationen innefattar fem områden samt  montering och utvärdering. Målen och handlingsområdena i denna rekommendation följande:

(i) Kapacitetsbyggande: utveckla förmågan hos alla viktiga utbildningsaktörer att skapa, få tillgång till, återanvända, ändra, anpassa och sprida OER, samt att använda och tillämpa öppna licenser på ett sätt som är förenligt med nationella upphovsrättslagstiftning och internationella åtaganden,

(ii) Utveckla stödjande policyer: uppmuntra regeringar och utbildningsmyndigheter och institutioner att anta regelverk för att stödja öppen licensiering av offentligt finansierade utbildningsmaterial och forskningsresultat, utveckla strategier för att möjliggöra användning och anpassning av OER som stödjer högkvalitativ, inkluderande utbildning och livslångt lärande för alla, med stöd av relevant forskning inom området,

(iii) Effektiv, inkluderande och jämlik tillgång av OER av god kvalitet: stödja antagandet av strategier och program, inklusive genom relevanta tekniska lösningar, som säkerställer att OER, oavsett medium, delas i öppna format och standarder för att maximera rättvis tillgång, samskapande, kuration och sökbarhet, även för personer från utsatta grupper och personer med funktionsnedsättningar,

(iv) Främja skapandet av hållbarhetsmodeller för OER: stötta och uppmuntra hållbara modeller för OER på nationell, regional och institutionell nivå, samt att planera för och testa nya hållbara former av utbildning och lärande,

(v) Främja och underlätta internationellt samarbete: stödja internationellt samarbete mellan intressenter för att minimera onödigt dubbelarbete i investeringar för utveckling av OER, samt för att utveckla en global plattform för läromedel som har en kulturell mångfald, är lokalt relevanta, genusmedvetna samt tillgängliga på olika språk och i olika format.

Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 . Josefine Hellroth Larsson pratar om UNESCO OER Rekommendationen för implementering som blev antagen av nästan 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2019. Josefine Hellroth Larsson från  Wikimedia Sverige har samordnat översättningsarbetet där en grupp experter på frivillig basis arbetat med detta under våren och sommaren 2020. Arbetet är nu avslutat och ska spridas, och ett av de första tillfällena är SVERDs höstkonferens 2020. SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och leder ICDE OER Advocacy Committee har ingått i gruppen och kommer att bistå Josefine Hellroth Larsson i presentationen. Läs mer här om sessionen om UNESCO OER Recommendationen vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020

Bli du också medlem i Facebooksidan om Mötesplats OER 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This