NY

SVERD samverkar med Near East University. Societal Issues and Development

Den 26 februari 2021 arrangerade Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) en konferens med temat Societal Issues and Development i samverkan med Near East University, N Cypern.  Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) V ordförande...

Ny rekommendation om kombination av distans- och närundervisning

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs, men justeras. Justeringen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med 25 januari till och med 1 april 2021. Viss...

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner. Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där...

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna...

Granskningarna leder till förbättrad kvalitet

Utbildningsanordnare som prioriterar kvalitetsarbetet och gör ständiga förbättringar når högre kvalitet och bättre resultat. Det menar utredarna Anna Svensson och Olof Elander som gjort de senaste årsrapporterna från Myndigheten för yrkeshögskolans enhet för...

Universities without walls A vision for 2030

EUA, European Universities Association, har lanserat sin syn på Universities in 2030 When looking to the future, we envision universities without walls; these are universities that are open and engaged in society while retaining their core values. All of Europe’s...

SVERD Vårkonferens 12 mars ”Det Nya Normala” – Omställning och hållbarhet.

SVERD Online Vårkonferens 12 mars - Det Nya Normala –omställning och hållbarhet Anmälan är fri och görs här: https://doodle.com/poll/kyea3i2uvhmrt24d?utm_source=poll&utm_medium=link Konferensen körs på videokonferenssytemet ZOOM. Länk till inloggning skickas ut...

IKT-strategerna i Lund ger hjälp till självhjälp under övergången till nätbaserad undervisning

Lunds kommun driver IKT-strategerna på barn- och skolförvaltningen en webbplats som ger hjälp och stöd om nätbaserad undervisning till skolledare, lärare, vårdnadshavare och elever under coronapandemin. Innehållet vänder sig i första hand till kommunens grundskolor,...

Tips till dig som studerar på distans

Ha självdisciplin och skapa en struktur skriver Johan Fridlund som är medlem i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. En struktur är A och O för att klara av studierna när man är hemma och det är då viktigt att kunna skärma av sig och inte börja med något annat...

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic The Swedish Perspectives 27-28 January 2021

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning är partner i NORDPLUS projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic NPAD-2020/10169 finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. SVERD var värd för det första partner mötet som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats av en arbetsgrupp ledd av Wikimedia  Sverige, denna är nu publicerad på Wikimedia Sverige. SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson  tillika  ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair ICDE OER Advocacy Committee har deltagit i arbetet med översättningen. Vi har även meddelat Svenska Unescorådet om vår översättning och de tackade och tog emot, och kommer att arbeta med att sprida kännedom om rekommendationen till berörda myndigheter under hösten. Ta del av UNESCO OER Recommendation för implementering här (på svenska). Nu kommer arbetet med att sprida rekommendationen till så många parter som möjligt, det är verkligen ett bra verktyg för att lyfta frågan om OER och vad som behöver göras i alla led – lokalt, nationellt, institutionellt och så vidare. Ta del av rekommendationen och hjälp till att sprida den!. Tack till alla i arbetsgruppen som medverkat! Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och kommer då att tala mer om arbetet mend översättningen och implementering av Rekommendationen. 
Rekommendationen innefattar fem områden samt  montering och utvärdering. Målen och handlingsområdena i denna rekommendation följande:

(i) Kapacitetsbyggande: utveckla förmågan hos alla viktiga utbildningsaktörer att skapa, få tillgång till, återanvända, ändra, anpassa och sprida OER, samt att använda och tillämpa öppna licenser på ett sätt som är förenligt med nationella upphovsrättslagstiftning och internationella åtaganden,

(ii) Utveckla stödjande policyer: uppmuntra regeringar och utbildningsmyndigheter och institutioner att anta regelverk för att stödja öppen licensiering av offentligt finansierade utbildningsmaterial och forskningsresultat, utveckla strategier för att möjliggöra användning och anpassning av OER som stödjer högkvalitativ, inkluderande utbildning och livslångt lärande för alla, med stöd av relevant forskning inom området,

(iii) Effektiv, inkluderande och jämlik tillgång av OER av god kvalitet: stödja antagandet av strategier och program, inklusive genom relevanta tekniska lösningar, som säkerställer att OER, oavsett medium, delas i öppna format och standarder för att maximera rättvis tillgång, samskapande, kuration och sökbarhet, även för personer från utsatta grupper och personer med funktionsnedsättningar,

(iv) Främja skapandet av hållbarhetsmodeller för OER: stötta och uppmuntra hållbara modeller för OER på nationell, regional och institutionell nivå, samt att planera för och testa nya hållbara former av utbildning och lärande,

(v) Främja och underlätta internationellt samarbete: stödja internationellt samarbete mellan intressenter för att minimera onödigt dubbelarbete i investeringar för utveckling av OER, samt för att utveckla en global plattform för läromedel som har en kulturell mångfald, är lokalt relevanta, genusmedvetna samt tillgängliga på olika språk och i olika format.

Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 . Josefine Hellroth Larsson pratar om UNESCO OER Rekommendationen för implementering som blev antagen av nästan 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2019. Josefine Hellroth Larsson från  Wikimedia Sverige har samordnat översättningsarbetet där en grupp experter på frivillig basis arbetat med detta under våren och sommaren 2020. Arbetet är nu avslutat och ska spridas, och ett av de första tillfällena är SVERDs höstkonferens 2020. SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och leder ICDE OER Advocacy Committee har ingått i gruppen och kommer att bistå Josefine Hellroth Larsson i presentationen. Läs mer här om sessionen om UNESCO OER Recommendationen vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020

Bli du också medlem i Facebooksidan om Mötesplats OER 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This