NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats av en arbetsgrupp ledd av Wikimedia  Sverige, denna är nu publicerad på Wikimedia Sverige. SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson  tillika  ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair ICDE OER Advocacy Committee har deltagit i arbetet med översättningen. Vi har även meddelat Svenska Unescorådet om vår översättning och de tackade och tog emot, och kommer att arbeta med att sprida kännedom om rekommendationen till berörda myndigheter under hösten. Ta del av UNESCO OER Recommendation för implementering här (på svenska). Nu kommer arbetet med att sprida rekommendationen till så många parter som möjligt, det är verkligen ett bra verktyg för att lyfta frågan om OER och vad som behöver göras i alla led – lokalt, nationellt, institutionellt och så vidare. Ta del av rekommendationen och hjälp till att sprida den!. Tack till alla i arbetsgruppen som medverkat! Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020  och kommer då att tala mer om arbetet mend översättningen och implementering av Rekommendationen. 
Rekommendationen innefattar fem områden samt  montering och utvärdering. Målen och handlingsområdena i denna rekommendation följande:

(i) Kapacitetsbyggande: utveckla förmågan hos alla viktiga utbildningsaktörer att skapa, få tillgång till, återanvända, ändra, anpassa och sprida OER, samt att använda och tillämpa öppna licenser på ett sätt som är förenligt med nationella upphovsrättslagstiftning och internationella åtaganden,

(ii) Utveckla stödjande policyer: uppmuntra regeringar och utbildningsmyndigheter och institutioner att anta regelverk för att stödja öppen licensiering av offentligt finansierade utbildningsmaterial och forskningsresultat, utveckla strategier för att möjliggöra användning och anpassning av OER som stödjer högkvalitativ, inkluderande utbildning och livslångt lärande för alla, med stöd av relevant forskning inom området,

(iii) Effektiv, inkluderande och jämlik tillgång av OER av god kvalitet: stödja antagandet av strategier och program, inklusive genom relevanta tekniska lösningar, som säkerställer att OER, oavsett medium, delas i öppna format och standarder för att maximera rättvis tillgång, samskapande, kuration och sökbarhet, även för personer från utsatta grupper och personer med funktionsnedsättningar,

(iv) Främja skapandet av hållbarhetsmodeller för OER: stötta och uppmuntra hållbara modeller för OER på nationell, regional och institutionell nivå, samt att planera för och testa nya hållbara former av utbildning och lärande,

(v) Främja och underlätta internationellt samarbete: stödja internationellt samarbete mellan intressenter för att minimera onödigt dubbelarbete i investeringar för utveckling av OER, samt för att utveckla en global plattform för läromedel som har en kulturell mångfald, är lokalt relevanta, genusmedvetna samt tillgängliga på olika språk och i olika format.

Josefine Hellroth Larsson, Projektledare utbildning och lärande, Wikimedia Sverige är talare vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 . Josefine Hellroth Larsson pratar om UNESCO OER Rekommendationen för implementering som blev antagen av nästan 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2019. Josefine Hellroth Larsson från  Wikimedia Sverige har samordnat översättningsarbetet där en grupp experter på frivillig basis arbetat med detta under våren och sommaren 2020. Arbetet är nu avslutat och ska spridas, och ett av de första tillfällena är SVERDs höstkonferens 2020. SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och leder ICDE OER Advocacy Committee har ingått i gruppen och kommer att bistå Josefine Hellroth Larsson i presentationen. Läs mer här om sessionen om UNESCO OER Recommendationen vid SVERDs höstkonferens den 18 september 2020

Bli du också medlem i Facebooksidan om Mötesplats OER 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This