NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens studentpopulation, upp till 99 procent i länder med låg- och medelinkomst. Läs rapporten härOECD:s rapport från i somras pekar också på de olika förutsättningar som råder i världen.

Education during COVID-19 and beyond (UN Secretary General, August 2020) |  Education within the 2030 Agenda for Sustainable Development

 FNger följande rekommendationer

För att förhindra att en inlärningskris blir en generationskatastrof krävs brådskande åtgärder från alla.
Utbildning är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en möjliggörande rättighet med direkt inverkan på förverkligandet av alla andra mänskliga rättigheter. Det är ett globalt gemensamt bästa och en primär drivkraft för framsteg i alla 17 mål för hållbar utveckling som en grundgrund för rättvisa, jämlika, inkluderande fredliga samhällen. När utbildningssystemen kollapsar kan fred, välmående och produktiva samhällen inte upprätthållas. I korthet förespråkas:

  • Få kontroll på smittspridningen så att skolorna kan öppna på ett säkert sätt
  • Säkerställ finansiering av utbildning, även i ekonomisk nedgång
  • Öka beredskapen och hållbarheten i utbildningssystemet
  • Barns och ungas rätt till utbildning bör omfatta rätt till digital tillgång/uppkoppling (connectivity) och lärarnas kompetensutveckling måste satsas på

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This