NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens studentpopulation, upp till 99 procent i länder med låg- och medelinkomst. Läs rapporten härOECD:s rapport från i somras pekar också på de olika förutsättningar som råder i världen.

Education during COVID-19 and beyond (UN Secretary General, August 2020) |  Education within the 2030 Agenda for Sustainable Development

 FNger följande rekommendationer

För att förhindra att en inlärningskris blir en generationskatastrof krävs brådskande åtgärder från alla.
Utbildning är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en möjliggörande rättighet med direkt inverkan på förverkligandet av alla andra mänskliga rättigheter. Det är ett globalt gemensamt bästa och en primär drivkraft för framsteg i alla 17 mål för hållbar utveckling som en grundgrund för rättvisa, jämlika, inkluderande fredliga samhällen. När utbildningssystemen kollapsar kan fred, välmående och produktiva samhällen inte upprätthållas. I korthet förespråkas:

  • Få kontroll på smittspridningen så att skolorna kan öppna på ett säkert sätt
  • Säkerställ finansiering av utbildning, även i ekonomisk nedgång
  • Öka beredskapen och hållbarheten i utbildningssystemet
  • Barns och ungas rätt till utbildning bör omfatta rätt till digital tillgång/uppkoppling (connectivity) och lärarnas kompetensutveckling måste satsas på

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This