NY

Botkyrka först ut med språktester i grundskolan

Botkyrka kommun blir först i Sverige med att införa språktester för personal i grundskolan. Det ska gälla även rektorer och kökspersonal. – Vi behöver kompensera för den pedagogiska segregationen, säger Willy Viitala (M) ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka...

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet, Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning, En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt...

Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma

För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter "Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma". Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns...

Utbildningsministern värderar folkhögskolorna högt

Flera folkhögskolor har tvingats lägga ner utbildningar till bristyrken på grund av det ekonomiska läget. ”De hade redan innan detta läge en tuff ekonomisk situation och jag förstår att det krävs prioriteringar inom verksamheterna”, säger utbildningsminister Johan...

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens studentpopulation, upp till 99 procent i länder med låg- och medelinkomst. Läs rapporten härOECD:s rapport från i somras pekar också på de olika förutsättningar som råder i världen.

Education during COVID-19 and beyond (UN Secretary General, August 2020) |  Education within the 2030 Agenda for Sustainable Development

 FNger följande rekommendationer

För att förhindra att en inlärningskris blir en generationskatastrof krävs brådskande åtgärder från alla.
Utbildning är inte bara en grundläggande mänsklig rättighet. Det är en möjliggörande rättighet med direkt inverkan på förverkligandet av alla andra mänskliga rättigheter. Det är ett globalt gemensamt bästa och en primär drivkraft för framsteg i alla 17 mål för hållbar utveckling som en grundgrund för rättvisa, jämlika, inkluderande fredliga samhällen. När utbildningssystemen kollapsar kan fred, välmående och produktiva samhällen inte upprätthållas. I korthet förespråkas:

  • Få kontroll på smittspridningen så att skolorna kan öppna på ett säkert sätt
  • Säkerställ finansiering av utbildning, även i ekonomisk nedgång
  • Öka beredskapen och hållbarheten i utbildningssystemet
  • Barns och ungas rätt till utbildning bör omfatta rätt till digital tillgång/uppkoppling (connectivity) och lärarnas kompetensutveckling måste satsas på

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This