NY

NY GD på UKÄ: Martin Norsell

Martin Norsell, ny generaldirektör på UKÄ från 1 december 2023 "Universitetskanslersämbetet har en extremt viktig roll. Själva affärsidén med det akademiska systemet – det är att hålla kvaliteten och vara trovärdiga. Alla ska kunna lita på det akademiska systemet."...

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här

Ref.: CL/4319

Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER)

The Recommendation on Open Educational Resources was adopted unanimously by UNESCO’s General Conference at its 40th session in November 2019. The serious health crisis we are currently facing confirms what we already knew:

that access to learning and knowledge for learners worldwide is a crucial and decisive issue.

That is why this Recommendation was adopted by Member States. In doing so, they expressed their common will to strengthen international cooperation in this field, in four areas of action: building the capacity of stakeholders to create, access, re-use, adapt and redistribute Open Educational Resources; developing supportive policy; encouraging quality resources that are also inclusive and equitable; and nurturing the creation of sustainable models.

Pursuant to Article 15 of the Rules of Procedure concerning recommendations to Member States and international conventions covered by the terms of Article IV, paragraph 4, of the UNESCO Constitution, please find enclosed a certified copy of the Recommendation in the six working languages of UNESCO.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This