NY

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Intervju med CHAT GPT om OER och dess implementering och utmaningar av Ebba Ossiannilsson (ordförande ICDE OER Advocacy Committee)

Som ordförande för International Council for Open and Distance Education (ICDE), OER (Open Educational Resources) Committee OEAC, intervjuar Ebba Ossiannilsson, professor, Dr, SVERDs V Ordförande, Sverige, CHAT GPT om OER, dess implementering och utmaningar. OER Advocacy Committee (OERAC) arbetar för att öka det globala erkännandet av Open Educational Resources (OER) och tillhandahåller policystöd för upptagande, användning och återanvändning av OER. Texten är inte redigerad. Nedan ett kort utdrag på svenska. Läs hela intervjun här 

ChatGPT is an artificial intelligence chatbot developed by OpenAI and launched in November 2022. It is built on top of OpenAI’s GPT-3 family of large language models and has been fine-tuned using both supervised and reinforcement learning techniques. What is Chat GPT, see a video here

Ebba Ossiannilsson: Vad vet du om ICDE OER Advocacy Committee?

CHAT GPT: ICDE OER (Open Educational Resources) Advocacy Committee är en kommitté inrättad av International Council for Open and Distance Education (ICDE). ICDE är en global medlemsorganisation som arbetar för att främja öppen, flexibel och distansutbildning, inklusive användning av öppna utbildningsresurser.

OER Advocacy Committee är ansvarig för att främja användningen av OER inom och utanför ICDE. Detta inkluderar att förespråka antagande av öppna utbildningsresurser i utbildningsinstitutioner och att främja användningen av OER i policyer och praxis relaterade till utbildning.

Kommittén består av personer som brinner för öppen utbildning och som har expertis inom områden relaterade till OER, såsom policyutveckling, teknik och pedagogik. Kommittén har ett nära samarbete med andra organisationer och initiativ som främjar öppen utbildning, inklusive Open Education Consortium, Creative Commons och UNESCO.

Kommitténs aktiviteter inkluderar att ta fram riktlinjer och resurser för OER-antagande, anordna evenemang och webbseminarier för att öka medvetenheten om OER och främja användningen av OER i olika utbildningssammanhang. Genom sina påverkansarbetet strävar kommittén efter att öka tillgången till högkvalitativ utbildning och främja livslångt lärande för alla.

Ebba Ossiannilsson: Vad är öppna utbildningsresurser?

CHAT GPT: Open Educational Resources (OER) hänvisar till alla typer av utbildningsinnehåll, resurser eller verktyg som är fritt tillgängliga och öppet licensierade för användning, återanvändning, anpassning och delning. Detta innebär att OER kan användas av vem som helst, var som helst, utan några begränsningar eller kostnader, och kan modifieras och anpassas för att passa individuella behov.

OER innehåller ett brett utbud av material, inklusive läroböcker, multimediainnehåll, föreläsningsanteckningar, lektionsplaneringar, frågesporter och mer. De görs vanligtvis tillgängliga under Creative Commons-licenser, som ger juridiskt tillstånd att använda, dela och ändra innehållet så länge som tillskrivning ges till den ursprungliga författaren.

Målet med OER är att ge rättvis tillgång till högkvalitativt utbildningsmaterial och resurser för elever runt om i världen, särskilt de som kanske inte har tillgång till traditionella utbildningsresurser på grund av geografiska, ekonomiska eller andra hinder. OER kan också bidra till att sänka utbildningskostnaderna genom att ge eleverna kostnadsfria eller billiga alternativ till dyra läroböcker och annat material.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This