NY

SVERD Online Vårkonferens genomfördes 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Genomfördes i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 och samlade ett 50 tal deltagare. Presentationsbilder och filmer kommer inom kort. Agenda Innehåll Talare 13.00 Välkomna Ulf...

Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare

Pressmeddelande från Utbildningsdepartementet Regeringen tar initiativ till ett lärarråd – skolminister Lotta Edholm träffar lärare och förskollärare Publicerad 14 mars 2024 Regeringen tar nu initiativ till en serie lärarråd, som genomförs tillsammans med...

Nacka använder AI för att samla 110 000 invånares åsikter

Nacka kommun har lanserat Framtidsdialog Nacka – en demokratisatsning där AI ska hjälpa till att fånga alla 110 000 medborgares synpunkter. Genom satsningen ska de boende i kommunen under ett års tid få berätta hur de önskar att Nacka ska utvecklas i framtiden. – De...

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.  –...

Digitaliseringsrådet bjuder in till workshops inför översyn av digitaliseringspolitiken

Regeringen har tidigare aviserat en översyn av digitaliseringspolitiken och avsikten att ta fram en ny digitaliseringsstrategi. Som ett bidrag i det arbetet bjuder nu Digitaliseringsrådet in till workshops för att samla kunskap och inspel. Syftet med workshopparna är...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här

Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här Final OER Report_SWEDEN

Läs mer på Mötesplats OER här

UNESCO OER Rekommendation bygger på Ljubljana OER Action Plan 2017 för att integrera OER för att hjälpa alla medlemsstater att skapa inkluderande kunskapssamhällen och uppnå 2030 års agenda för hållbar utveckling, nämligen SDG 4 (Kvalitetsutbildning), SDG 5 (Jämställdhet), SDG 9 (Industri, innovation och infrastruktur), SDG 10 (Minskad ojämlikhet inom och mellan länder), SDG 16 (Fred, rättvisa och starka institutioner) och SDG 17 (Partnerskap för målen).

UNESCOs medlemsländer antar den nuvarande rekommendationen om öppna utbildningsresurser (OER), den tjugofemte november 2019. Rekommenderar att medlemsstaterna tillämpar bestämmelserna i denna rekommendation genom att vidta lämpliga åtgärder, inklusive de lagstiftnings- eller andra åtgärder som kan krävas, i enlighet med varje stats konstitutionella praxis och styrande strukturer, för att inom sina jurisdiktioner verkställa principerna i rekommendationen. UNESCO rekommenderar också att medlemsstaterna gör de myndigheter och organ som ansvarar för lärande, utbildning och forskning uppmärksamma på rekommendationen och samråder med relevanta intressenter som berör lärande och utbildning. UNESCO rekommenderar vidare att medlemsstaterna rapporterar till den, vid sådana datum och på sådant sätt som ska fastställas, om de åtgärder som vidtagits i enlighet med denna rekommendation.

Open Educational Resources (OER) are learning, teaching and research materials in any format and medium that reside in the public domain or are under copyright that have been released under an open license, that permit no-cost access, re-use, re-purpose, adaptation and redistribution by others.

FEM områden är specillt fokuserade i rekommendationen

i) Building capacity of stakeholders to create, access, re-use, adapt and redistribute OER

(ii) Developing supportive policy

(iii) Encouraging effective, inclusive and equitable access to quality OER

(iv) Nurturing the creation of sustainability models for OER

(v) Promoting and reinforcing international cooperation

Dessutom inkluderas monitoring och utvärdering.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This