NY

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Ny temahelhet på Lärorikt ­– socioemotionella färdigheter

”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning på Linnéuniversitetet

Tre doktorandtjänster utlyses i Digital Technology Enhanced Learning vid Linnéuniversitetet. Sista ansökningsdatumet är 10 december 2018. Läs mer här

Learning and teaching with digital technologies is an area of great strategic importance for Linnaeus University (LNU). LNU has a strong tradition of teacher education and pedagogical research. Moreover, front edge and leading research within Technology Enhanced Learning has been carried out at LNU for the last 15 years.

We are now in the process of establishing a new research program and academic environment placed at the intersection between digital technologies and learning science —Digital Technology Enhanced Learning. The faculties of Technology and Social Sciences, and the respective departments of Computer Science and Media Technology and Pedagogy and Learning together with a large industrial partner are creating the opportunities to develop, implement, support and sustain learning and teaching practices mediated by digital technologies. Areas of interest connected to these efforts are knowledge creation, social media practices in education, learning analytics, mobile learning and teachers´ digital literacies just to mention of few.

Digital technology enhanced learning, also called educational technology, is an interdisciplinary field of research and development where educational, engineering, behavioural and design sciences meet. This makes it possible to study and explore different educational process and tools and mechanisms that support these in order to find answers to what gives value and efficiency for students and teachers.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This