NY

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020 Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for...

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Distans- eller fjärrundervisning – orealistisk mirakelkur?

”I den här lärarbristsituationen måste vi hitta lösningar på kort och lång sikt.”’

Fjärrundervisning innebär att en lärare undervisar på distans med hjälp av digital utrustning och är uppkopplad mot en eller flera elevgrupper i andra skolor. Nio procent av gymnasieskolorna och sju procent av grundskolorna bedriver någon form av fjärrundervisning, främst i modersmål.

Lärarnas Riksförbund och Åsa Fahlén är positiv till att alla elever ska mötas av en legitimerad lärare i undervisningen, samtidigt som man ser att det finns problem med fjärrundervisning.

”Som det fungerar i dag så fungerar det okej inom moderna språk. Jag vet att för många skolor, särskilt i glesbygden, så är fjärrundervisning nästan det enda sättet att få ihop tillräckligt stora grupper och att det blir en legitimerad lärare som håller i undervisningen – på så sätt är tekniken en fördel.”

Åsa Fahlén påpekar att man som lärare kan få svårare att se varje individs behov när man inte är på plats i klassrummet fysiskt.

”Det ställer nästan ännu större krav på att lärare får förbereda sig, efterarbeta och får möjlighet att prata med eleverna individuellt än när man undervisar i ett klassrum. Med tanke på möjligheterna för lärare i vanlig undervisning att faktiskt förbereda lektionen så är det klart att man blir lite fundersam på hur man ska lösa detta.”

På Expressens ledarsida skrev man i veckan att: ”Fjärrundervisning i grundskolan är okänd mark. Men det kan bli nödvändigt i lärarbristens tid”.

Man lyfte fram att en statlig utredning om Entreprenad , fjärrundervisning och distansutbildning från 2017

som konstaterade att: “Det finns tyvärr mycket lite forskning kring det vi kallar fjärrundervisning”.

”Inget land använder fjärrundervisning brett på grundskolenivå. När den används är det oftast på gymnasie- eller högskolenivå”.

Läs mer här.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This