NY

SVERD och UHR Webbinarium 29/11 : Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation

SVERD Webbinarium: Ett hållbart ekosystem för implementering av UNESCO:s OER rekommendation Anmälan är fri och sker via UHR:s webb här: Tid: 29 november 2022 kl 13:15 till- kl 14:30 Plats: Zoom Arrangör: SVERD Kontakt: hpu@uhr.se Pris: Gratis Sista anmälan: 28...

Professor Dr. Ebba Ossiannilsson wins award for Open Leadership

Som tidigare meddelats 25 oktober 2022 är Ebba Ossiannilsson V ordförande Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning (Sverd) en av vinnarna för Open Education Awards for Excellence år 2022 i kategorin öppet ledarskap Läs intervjun ICDE Gjorde med...

Sverige utbildar för få yrkesutbildade

Svenskt näringsliv varnar för att den befintliga yrkesutbildningen brister såväl i kvalitet som i anpassning efter arbetsmarknadens behov. Avsaknaden av utbildad arbetskraft beräknas kosta samhället 990 miljarder kronor fram till år 2035.Ett stort skäl till det svala...

Call for Nominations: ICDE Quality Network

ICDE uppmanar institutionella medlemmar att nominera kandidater till ICDE Quality Network för perioden 2023-2024. SVERD har varit med I Focal Points on Quality (FPQs) Europe under förra mandatperioden. Läs mer här Nu är ett call ute igen för perioden 2023-2024. ICDE...

ICDE Global Presidents’ Forum 2022 15 november 2022

ICDE GPF 2022 15 november 2022 organiseras som ett halvdags virtuellt evenemang. Forumet är organiserat som två valfria synkrona sessioner för att passa de olika tidszonerna i vårt internationella nätverk och är gratis att delta. Giltigt ICDE-medlemskap för 2022 krävs...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Skolbarnen och internet 2018

Digital kompetens för alla viktig utmaning för skolan

Rapporten från Internetstiftelsen visar att många svenska elever får undervisning i digital kompetens, såsom källkritik, skydd mot kränkningar på nätet och program mering.

Den svenska skolan har alltså kommit igång med arbetet med digital kompetens enligt den nya läroplanen. Tyvärr visar rapporten också att undervisningen inte når alla. Hälften av eleverna har exempelvis kommit igång med programmering men samtidigt innebär det att hälften inte har gjort det. Få elever får också undervisning regelbundet, varje vecka eller ens varje må- nad i digital kompetens. Rapporten pekar även på att undervisning kan ge resultat. Exempelvis ser vi ett samband mellan att de som får undervisning om skydd mot kränkningar på nätet också är mindre utsatta för nätmobb- ning än andra. Tillgång till utrustning är också viktig. De som har en egen dator via skolan uppger att de har högre digital kompetens än andra.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This