NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Så kommer AI och ChatGPT att påverka skolan

Under skolkonferensen Sett pratade läraren och doktoranden Erik Winerö om hur AI och verktyg såsom ChatGPT kan komma att påverka skolan. Han menar att det framöver blir ännu viktigare för lärare att prata med sina elever om fusk, att lärare behöver utveckla sin förståelse av AI och att kommuner behöver ett nytt sätt att se på upphandling. 

Hur kommer AI att påverka skolan? Det var frågeställningen när Erik Winerö pratade under skolkonferensen Sett i Kista.

Han inledde med brasklappen att ingen ännu kan veta hur skolan kommer att påverkas av AI och verktyg som ChatGPT. Dock går det att resonera på området, vilket Erik Winerö valde att göra via frågeställningarna: Hur ska lärare tänka kring fusk? Vad gör den tekniska utvecklingen med vår kunskapssyn, och hur påverkas läraryrket?

Magkänslan hos många som arbetar inom skolan är att ChatGPT ökar risken för fusk. Men enligt Erik Winerö är fusk väldigt kontextuellt; det som i ett sammanhang bedöms som fusk är inte fusk i ett annat sammanhang.

Här är det också viktigt att titta på i vilka sammanhang som människor fuskar, vilket man kan använda den amerikanska modellen bedrägeritriangeln till. Denna modell används mycket när det handlar om idrott och doping, och innehåller tre parametrar: Möjlighet – försvar – motiv.

Läs mer här på Voister

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This