NY

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry.

EU rullar nu ut sin AI-strategi med ett stort medföljande investeringspaket. Utbildning, kompetens och säkerhet är i fokus och det ska börjas tidigt, redan i grundskolan. Parallellt utvecklar OECD och EU-kommissionen ett gemensamt ramverk för AI-kunnighet för skolan. Syftet är att definiera kunskapen, färdigheterna och attityderna som elever behöver för att kunna förstå och hantera AI på ett säkert sätt. Ramverket kommer att vara en del av PISA 2029 och ett första utkast presenteras redan den 22 maj.

EU vill se investeringar i lärarfortbildning, högre utbildning och livslångt lärande. Unionen bedömer att 61 procent av Europas vuxna behöver stärka sina digitala färdigheter för att säkra Europas tillväxt och vara attraktiva på arbetsmarknaden.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This