NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande.

Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i digital distansundervisning (DDL) ökat exponentiellt i många former, inklusive virtuella klassrum, lärplattformar, sociala medier, online-arkiv, online-bedömning, webbseminarier och inspelade videolektioner.

Covid-19 uppnådde, på några månader, något som många har förespråkat i åratal: en större roll för DDL inom utbildningssektorn. Europeiska yrkesutbildningsstiftelsen (ETF) genomförde nyligen en närmare granskning av situationen och kartlade utbildningens svar på hälsokrisen i 27 utbildningssystem i Östeuropa, Turkiet och Centralasien.

I stort sett verkar utbildningssystem, företag, skolor, lärare, studenter och deras familjer ha anpassat sig väl till de utmaningar som krisen medför, ofta med hjälp av okänd och oprövad teknik och ofullkomliga system och infrastruktur. Men även om studiens resultat lyfter fram några verkligt imponerande prestationer och samarbeten, ger de också en verklighetskontroll för dem som ser internet som ett sätt att uppfylla löftet om utbildning för alla, när som helst och var som helst.

Läs mer här: https://www.bbc.com/storyworks/the-learning-power-up/distance-learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This