NY

Skolenkäten 2024 visar god trygghet men bristande studiero

Skolinspektionen granskar all skolverksamhet i hela landet. Målet är att bidra till en god och likvärdig utbildning i en trygg miljö för alla barn och elever. Skolenkäten, som är en del av denna granskning, hjälper oss att få en bild av hur skolan upplevs av elever,...

Sänd in högskolepedagogiska tips till Resursbanken

I resursbanken kan du både hitta och dela med dig av länkar till resurser inom området högskolepedagogisk utveckling Lägg in dina högskolepedagogiska  pedagogiska tips här, https://hpu.uhr.se/resursbanken/ Frågor om resursbanken kan skickas till redaktör Mats Brenner...

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Presentation av UNESCO Rapport ”A new social contract for education” på SVERDs Vårkonferens 11 mars 2022

UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”

Key note speaker.: Noah W. Sobe.  My title is Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use education to shape the future of humanity and the planet.  In November 2021 it released a flagship report from an independent International Commission titled Reimagining our futures together: A new social contract for education (full text available here, Executive Summary available here).  Two years in the making and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project, will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.

Anmälan till SVERDs Vårkonferens den 11 mars klockan 13.00-16.00  görs här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This