NY

Oväntade svar när Voister chattar med AI-tonåringen Laika

Voister har chattat med Laika, en trettonårig AI helt uppvuxen på sociala medier. Laika föredrar Tiktok framför andra plattformar, är övertygad om att pengar är vägen till lycka och både fascineras och skräms av krigsfordon som sprängs. Samtalet präglas av...

FN:s CDO: Detta krävs för att lyckas med digital transformation

Robert Opp, CDO på UNDP, driver FN:s utvecklingsprogram som syftar till att accelerera digital transformation i utvecklingsländer. För Voister berättar han vad som krävs i samspelet mellan stat och näringsliv, hur olika länder kan hjälpa varandra att bli mer effektiva...

Lärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse

Nio av tio svensklärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse. Det visar en undersökning som Utbildningsradion låtit Demoskop göra. Utbildningsradion, UR, och Demoskop lät göra undersökningen bland 500 svensklärare i samband...

Historiskt kunskapstapp i senaste PISA

Svenska elevers kunskaper har kraftigt försämrats i matematik och läsförståelse. Dessutom syns en ökad skillnad i resultat mellan grupper av elever med olika socioekonomisk bakgrund, det visar den internationella studien PISA som mäter 15-åringars kunskaper....

Grön omställning och digitalisering i fokus när MYH gör sig redo för ny expansion

Yrkeshögskolan står inför en ny expansion. Tack vare den aviserade satsningen på utbildningsformen gör myndigheten sig nu redo att bevilja fler YH-utbildningar. Enligt Jenny Sörby, tf chef på enheten för analys och ansökan, kommer myndigheten bevilja ansökningar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Presentation av UNESCO Rapport ”A new social contract for education” på SVERDs Vårkonferens 11 mars 2022

UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”

Key note speaker.: Noah W. Sobe.  My title is Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use education to shape the future of humanity and the planet.  In November 2021 it released a flagship report from an independent International Commission titled Reimagining our futures together: A new social contract for education (full text available here, Executive Summary available here).  Two years in the making and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project, will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.

Anmälan till SVERDs Vårkonferens den 11 mars klockan 13.00-16.00  görs här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This