NY

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Presentation av UNESCO Rapport ”A new social contract for education” på SVERDs Vårkonferens 11 mars 2022

UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”

Key note speaker.: Noah W. Sobe.  My title is Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use education to shape the future of humanity and the planet.  In November 2021 it released a flagship report from an independent International Commission titled Reimagining our futures together: A new social contract for education (full text available here, Executive Summary available here).  Two years in the making and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project, will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.

Anmälan till SVERDs Vårkonferens den 11 mars klockan 13.00-16.00  görs här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This