NY

Länk till frukostseminarium om finansieringsmodeller för lärcentrum den 13/2 på riksdagen

Finansieringmodeller för Lärcentrum Tillsammans med Mattias Bengtsson (KD) och Niklas Sigvardsson (S) ledamöter i utbildningsutskottet bjuder Nitus in till att delta i ett frukostseminarium i riksdagen där fokus är att diskutera framtida finansieringsmodeller för...

Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen granskat 29 kommuner som bedriver kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå på entreprenad. Granskningen har gällt kvaliteten i arbetet med de rektorsuppgifter som handlar om att skapa förutsättningar för en rättvisande och likvärdig betygssättning....

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan

Mer än någonsin känner jag hjärtat slå för skolan. Vad ska vi svara på frågan om vi kan vara trygga? Maria Wiman skriver i en artikel i webbtidningen Vilärare att -Mest av allt vill jag ha ett sansat efterspel. Låt inte detta bli ett slagträ i en infekterad...

YH-utbildningar prioriteras för branscher med stora behov

Arbetslösheten och det förändrade läget på arbetsmarknaden sätter nu sin prägel på yrkeshögskolans utbud. När Myndigheten för yrkeshögskolan idag beviljar 344 ansökningar om att bedriva YH-utbildning är det framför allt branscher med stora behov som prioriteras. I...

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Presentation av UNESCO Rapport ”A new social contract for education” på SVERDs Vårkonferens 11 mars 2022

UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”

Key note speaker.: Noah W. Sobe.  My title is Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use education to shape the future of humanity and the planet.  In November 2021 it released a flagship report from an independent International Commission titled Reimagining our futures together: A new social contract for education (full text available here, Executive Summary available here).  Two years in the making and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project, will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.

Anmälan till SVERDs Vårkonferens den 11 mars klockan 13.00-16.00  görs här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This