NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERDs Vårkonferens ägde rum den 11 mars kl 13.00-16.00 i ZOOM

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022 kl. 13.00-16.00

Futures of Education – a new social contract for education

SVERDs Vårkonferens körs på videokonferensplattformen ZOOM. (Länk skickas ut veckan före konferensen.)

Program :

13.00 Inledning ( SVERD) Ulf Sandström Sverds ordförande.

13.05 UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”
Key note speaker.: Noah W. Sobe.  Senior Project Officer, UNESCO.

UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can
best use education to shape the future of humanity and the planet.
In November 2021 it released a flagship report from an independent
International Commission titled Reimagining our futures together:
A new social contract for education
 (full text available here,
Executive Summary available here).  Two years in the making
and informed by hopes, fears, and ideas of over a million people, the report
calls for an educational renewal that addresses past injustices while transforming
the future. In this keynote address, Dr. Noah W. Sobe, a lead on the UNESCO project,
will discuss the main recommendations of the report and UNESCO’s call for a
collective rethinking of the purposes, processes, and overall organization of education.


14.00 Internationella perspektiv av online / distansutbildning 2022 and beyond 
(Ebba Ossiannilsson)

Ebba Ossiannilsson  Professor, Dr. expert, consultant, influencer and
Quality Assessor in the field of open, flexible, online and distance education.

14.30 Kaffe

14.45  UKÄ  – Postcovid – Pandemins konsekvenserna för högskolan,
effekterna av övergången till undervisning på distans.

Anders Söderholm Gen. dir UKÄ)

15.30 Utveckling av distansutbildning och Pedagogiskt högskolelyft  – för att ge undervisning av hög kvalitet (UHR)

Mikael Andersson projektledare (UHR)

16.00  Avslutning

Välkomna !

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
www.sverd.se
070-6034239

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This