NY

Ny rapport: EU ligger långt efter sina digitala mål

EU har hamnat på efterkälken gällande sina digitala mål. För att råda bot på utvecklingen behöver både offentlig och privat sektor öka investeringarna, enligt en ny undersökning. EU:s digitala mål har varit att vid 2030 ska 80 procent av befolkningen ha grundläggande...

Lärosäten ska genomlysa utbildningsutbudet för livslångt lärande och omställning

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet ger regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildningsutbud, såväl avseende innehåll som inom vilka former utbildningarna ges. Syftet är att tillgängliggöra de kurser...

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ? I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra...

Lärosäten ska ta fram öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning

Som en del av regeringens satsning Klimatkompetenslyftet får nio lärosäten nu medel för att ta fram öppen nätbaserad utbildning (MOOC:ar) för att stödja samhällets klimatomställning. Regeringen har satsat på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för...

Kompetensförsörjning av digital spetskompetens: framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035

Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital spetskompetens presenterades idag den 13 juni en framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035. Läs mer här om seminariet Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av...

Regeringen tillsätter en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen

De senaste åren har folkbildningen stått inför flera stora utmaningar, och för att förbättra förutsättningarna att verka framöver har nu regeringen beslutat om en utredning som syftar till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av...

Network of Open Orgs – falllstudier och den medföljande sammanfattande rapport

Det internationella nätverket Network of Open Orgs har under året genomfört ett samarbetsprojekt om "goda exempel" om OER. SVERD har medverkat genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson, som leder ICDE OER Advocacy Committee vilket är med i nätverket Network of Open Orgs....

Stöd för kartläggning och validering i vuxenutbildningen

Ta del av Skolverkets många olika stöd för kartläggning och validering för vuxenutbildningen. Titta på vårt webbinarium från april 2022 där vi presenterar vad som är på gång framåt och vad du kan använda för verktyg idag. Se vårt filmade webbinarium om kartläggning...

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt skriver Anna Steen, ordförande för Saco-S i en debattartikel i Dagens Nyheter. Om universitet och högskolor ska vara en del av...

Förlängt Regeringsuppdrag för att bygga sammanhållen datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Regeringen förlänger tiden för uppdraget till Arbetsförmedlingen, Statens skolverk (Skolverket), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Vetenskapsrådet, Universitets- och högskolerådet (UHR), Statistiska centralbyrån, Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022 kl. 13.00-16.00

Futures of Education – a new social contract for education

text1 text 2

SVERDs Vårkonferens körs på videokonferensplattformen ZOOM. (Länk skickas ut veckan före konferensen.)

Program :

13.00 Inledning ( SVERD) Ulf Sandström Sverds ordförande.

13.05 UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”
Key note speaker.: Noah W. Sobe.  Senior Project Officer, UNESCO.
Se Youtube video här: (55:35)
UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use
education to shape the future of humanity and the planet.  The report is titled
Reimagining our futures together: A new social contract for education
(full text available here,
Executive Summary available here).


14.00 Internationella perspektiv av online / distansutbildning 2022 and beyond 
(Ebba Ossiannilsson)

Ebba Ossiannilsson  Professor, Dr. expert, consultant, influencer and
Quality Assessor in the field of open, flexible, online and distance education.
Se Youtube video här:
(28:25)

14.30 Kaffe

14.45  UKÄ , Postcovid – Pandemins konsekvenserna för högskolan,
effekterna av övergången till undervisning på distans.

Anders Söderholm Gen. dir (UKÄ)
Utbildning ”Postcovid” och nya regeringsuppdrag 2022.
Se Youtube video här
(29:20)

15.30 Utveckling av distansutbildning och Pedagogiskt högskolelyft  – för att ge undervisning av hög kvalitet (UHR)

Mikael Andersson projektledare (UHR). Om regeringsuppdragen
Distansutbildningsprojektet och pedagogiskt högskolelyft.
(28:15)
Se Youtube video här

16.00  Avslutning

Kontakt:
Ulf Sandström
SVERDs ordförande
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
www.sverd.se
070-6034239

Share This