NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digtalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022

SVERD Vårkonferens 11 mars 2022 kl. 13.00-16.00

Futures of Education – a new social contract for education

text1 text 2

SVERDs Vårkonferens körs på videokonferensplattformen ZOOM. (Länk skickas ut veckan före konferensen.)

Program :

13.00 Inledning ( SVERD) Ulf Sandström Sverds ordförande.

13.05 UNESCO Rapport ”A new social contract for education”

Reimagining our futures together: Renewing the why, what and how of education”
Key note speaker.: Noah W. Sobe.  Senior Project Officer, UNESCO.
Se Youtube video här: (55:35)
UNESCO’s Futures of Education initiative asks how we can best use
education to shape the future of humanity and the planet.  The report is titled
Reimagining our futures together: A new social contract for education
(full text available here,
Executive Summary available here).


14.00 Internationella perspektiv av online / distansutbildning 2022 and beyond 
(Ebba Ossiannilsson)

Ebba Ossiannilsson  Professor, Dr. expert, consultant, influencer and
Quality Assessor in the field of open, flexible, online and distance education.
Se Youtube video här:
(28:25)

14.30 Kaffe

14.45  UKÄ , Postcovid – Pandemins konsekvenserna för högskolan,
effekterna av övergången till undervisning på distans.

Anders Söderholm Gen. dir (UKÄ)
Utbildning ”Postcovid” och nya regeringsuppdrag 2022.
Se Youtube video här
(29:20)

15.30 Utveckling av distansutbildning och Pedagogiskt högskolelyft  – för att ge undervisning av hög kvalitet (UHR)

Mikael Andersson projektledare (UHR). Om regeringsuppdragen
Distansutbildningsprojektet och pedagogiskt högskolelyft.
(28:15)
Se Youtube video här

16.00  Avslutning

Kontakt:
Ulf Sandström
SVERDs ordförande
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
www.sverd.se
070-6034239

Share This