NY

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning. Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och  fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och...

Regeringsuppdrag för att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten 

Idag den 10 juni 2021 var det kickoff för Regeringsuppdraget till UHR att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten. PÅ Kickoffen deltog Ebba Ossiannilsson, SVERD, Niklas Brinkfeldt, ITHU och Eva Dannetun, SUHF. Här på SVERD.se...

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov....

Studentkårer kräver bättre nätundervisning

SFS Sveriges Förenade Studentkårer kräver bättre nätundervisning SR EKOT idag 10 juni 2021 Mer digital undervisning på landets lärosäten i framtiden kräver att lärarna blir bättre på att undervisa via nätet, menar Sveriges förenade studentkårer. Det kräver att...

Digital återstart i höst på många universitet

Bara två av Sveriges 17 universitet kommer att återgå till full undervisning på campus när höstterminen startar. Det trots att det sedan 1 juni är möjligt att återgå till under-visning på plats för vuxna, uppger SR Ekot. Linnéuniversitetet och KTH planerar för full...

YH har 354 distansutbildningar

Inom yrkeshögskolan går många utbildningar på distans. Det innebär att du inte måste bo i närheten av den ort där utbildningen ges. Det kan vara kurser för att bli Bygglovshandläggare på distans från Gustavsberg , Account manager på distans från Linköping eller...

Projektmedel till utveckling av distansutbildning – UHR

Nu startar UHR sin satsning på ökad kvalitet i distansutbildningen. I satsningen ingår bland annat en möjlighet för lärosäten att söka projektmedel till utveckling av distansutbildning. Läs mer här  Under åren 2021–2022 genomför UHR ett regeringsuppdrag som innebär en...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan SVERD är partner i Nordplusprojektet ...

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den...

Fjärr-och distansundervisning vid kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen har granskat hur arbetet inom den kommunala vuxenutbildningen har sett ut under Coronapandemin. Resultaten visar att mycket har fungerat väl på de granskade skolorna. Både rektorer och elever beskriver att det gjorts stora ansträngningar för att ge...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Övertro till inspelning av online-sessioner

Nikole D. Patson, Ohio State University, ifrågasätter värdet av inspelade sessioner i en artikel i Faculty Focus om Collaborative Note-taking as an Alternative to Recording Online Sessions. Hon menar att inspelningar kan hämma diskussioner då det kan förekomma att det finns en känsla av att inte vilja ge uttryck för sin åsikter, då det skulle kunna uppfattas felaktigt: Dessutom är det inte inte så ofta man går tillbaka till inspelningarna, då de delvis förlorat nyhetsvärdet. Hon menar också att vad gäller lärande är det tveksamt om och van man lär sig av dessa inspelningar. Hon menar att det är mer fruktsamt att arbeta med kollaborativt skrivande som ett alternativ.

Faculty Focus

In collaborative note-taking, students work together to provide a set of notes to share with the entire class. For each class session, I assign two students the task of taking notes. During class, note takers record their notes in a Google doc that I create ahead of time. After class, they are given an additional 24 hours to clean up the notes before the document is posted to our LMS. I assign note-taking pairs based on students’ assessments of their own ability to take notes during class. The rest of the students in the course are expected to continue taking their own notes during class and are allowed to make suggestions for additions to the notes.

Förutom att ge ett skriftligt dokumentation över lektionssessionen, stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en lärande gemenskap. Kollaborativa anteckningar signalerar att studenterna ska ta en aktiv roll i sina kamrats framgångar såväl som sina egna. Detta arbetssätt ger även mekanismer för att checka studenternas förståelse, något som något som ofta anses utmanande i online-inlärningsmiljön. Slutligen stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en inkluderande inlärningsmiljö. Att anta denna praxis krävs att mer tid läggs på att prata om anteckningsstrategier vilket stöder studenter som har eventuella problem med dokumentation och att värdera andras åsikter.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This