NY

Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning

Arbetsförmedlingen, Myndigheten för yrkeshögskolan, Skolverket, Svenska ESF-rådet, Tillväxtverket, Universitetskanslersämbetet och Universitets- och högskolerådet har fått i uppdrag via instruktionsförändringar eller i regleringsbrev att samverka i syfte att bidra...

Det europeiska kompetensåret – European year of skills – handlar om vuxnas lärande

Den 9 maj har det europeiska kompetensåret - European year of skills (EYS) lanserats. I ett öppningsmeddelande riktat till publiken upprepade president Ursula von der Leyen att "att investera i utbildning är inte bara det rätta att göra, utan det är det smarta att...

Abonnemangstjänst ska förse äldre med mat och gemenskap

Ensamhet och näringsfattig mat är förödande för åldrande människor. Därför hoppas sjuksköterskan Jamila Boccaccio att hennes koncept, som både förser äldre med trygga smaker och med digitalt umgänge, inom sju år i princip ska kunna ordineras på recept. Hennes idé...

SVERD Webbinarium: E-assessment – Digital examination med internationell utblick

Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU  Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...

Mer om mikromeriter och kompetenspasset

Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Övertro till inspelning av online-sessioner

Nikole D. Patson, Ohio State University, ifrågasätter värdet av inspelade sessioner i en artikel i Faculty Focus om Collaborative Note-taking as an Alternative to Recording Online Sessions. Hon menar att inspelningar kan hämma diskussioner då det kan förekomma att det finns en känsla av att inte vilja ge uttryck för sin åsikter, då det skulle kunna uppfattas felaktigt: Dessutom är det inte inte så ofta man går tillbaka till inspelningarna, då de delvis förlorat nyhetsvärdet. Hon menar också att vad gäller lärande är det tveksamt om och van man lär sig av dessa inspelningar. Hon menar att det är mer fruktsamt att arbeta med kollaborativt skrivande som ett alternativ.

Faculty Focus

In collaborative note-taking, students work together to provide a set of notes to share with the entire class. For each class session, I assign two students the task of taking notes. During class, note takers record their notes in a Google doc that I create ahead of time. After class, they are given an additional 24 hours to clean up the notes before the document is posted to our LMS. I assign note-taking pairs based on students’ assessments of their own ability to take notes during class. The rest of the students in the course are expected to continue taking their own notes during class and are allowed to make suggestions for additions to the notes.

Förutom att ge ett skriftligt dokumentation över lektionssessionen, stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en lärande gemenskap. Kollaborativa anteckningar signalerar att studenterna ska ta en aktiv roll i sina kamrats framgångar såväl som sina egna. Detta arbetssätt ger även mekanismer för att checka studenternas förståelse, något som något som ofta anses utmanande i online-inlärningsmiljön. Slutligen stöder kollaborativa anteckningar bättre målet att skapa en inkluderande inlärningsmiljö. Att anta denna praxis krävs att mer tid läggs på att prata om anteckningsstrategier vilket stöder studenter som har eventuella problem med dokumentation och att värdera andras åsikter.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This