NY

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning. Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och  fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och...

Regeringsuppdrag för att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten 

Idag den 10 juni 2021 var det kickoff för Regeringsuppdraget till UHR att höja kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid svenska lärosäten. PÅ Kickoffen deltog Ebba Ossiannilsson, SVERD, Niklas Brinkfeldt, ITHU och Eva Dannetun, SUHF. Här på SVERD.se...

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov....

Studentkårer kräver bättre nätundervisning

SFS Sveriges Förenade Studentkårer kräver bättre nätundervisning SR EKOT idag 10 juni 2021 Mer digital undervisning på landets lärosäten i framtiden kräver att lärarna blir bättre på att undervisa via nätet, menar Sveriges förenade studentkårer. Det kräver att...

Digital återstart i höst på många universitet

Bara två av Sveriges 17 universitet kommer att återgå till full undervisning på campus när höstterminen startar. Det trots att det sedan 1 juni är möjligt att återgå till under-visning på plats för vuxna, uppger SR Ekot. Linnéuniversitetet och KTH planerar för full...

YH har 354 distansutbildningar

Inom yrkeshögskolan går många utbildningar på distans. Det innebär att du inte måste bo i närheten av den ort där utbildningen ges. Det kan vara kurser för att bli Bygglovshandläggare på distans från Gustavsberg , Account manager på distans från Linköping eller...

Projektmedel till utveckling av distansutbildning – UHR

Nu startar UHR sin satsning på ökad kvalitet i distansutbildningen. I satsningen ingår bland annat en möjlighet för lärosäten att söka projektmedel till utveckling av distansutbildning. Läs mer här  Under åren 2021–2022 genomför UHR ett regeringsuppdrag som innebär en...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan SVERD är partner i Nordplusprojektet ...

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den...

Fjärr-och distansundervisning vid kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen har granskat hur arbetet inom den kommunala vuxenutbildningen har sett ut under Coronapandemin. Resultaten visar att mycket har fungerat väl på de granskade skolorna. Både rektorer och elever beskriver att det gjorts stora ansträngningar för att ge...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . Det nya projektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Nordplus Nordiska Språk

Det nya projektet är två årigt och med samma partner som det första. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning g (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Kort sammanfattning How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169. 
Aim of this thematic network project is to strengthen and develop co-operation between Nordic countries and Baltic region on life-long learning for seniors and to learn and share ideas of digital skills teaching for seniors in different countries. Each participating organization organizes a meeting for other participating organizations to introduce its education, teaching methods and topics of digital skills. These meetings are intended for pedagogical staff and representatives of adult students (seniors) from each organization. Expected outcomes of this project are sharing ideas of teaching digital skills and themes for new courses. Other important aspect of this project is to find new partners and get the possibility to continue partnership in the future. Participants are also getting know the Finnish Geronet-project coordinated by Jyväskylä Summer University, which aims to promote seniors digital skills in the whole Finland (funded by the Finnish National Agency for Education).

Kort sammanfattning DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn
digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind
that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This