NY

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Så kan skolan förändras

Skolan står inför stora utmaningar när det kommer till elevernas kunskapsnivåer och hur de rustas för en skiftande arbetsmarknad. Med nya satsningar på en stabil it-infrastruktur och kompetensutveckling vill Caroline Andersson, verksamhetschef för grundskolan i...

Forskning inom digitalisering och teknik, från AI till 5G, bidrar till att driva på utvecklingen av ett smartare samhälle.

Forskning kring att ta fram nya tekniska lösningar finns det gott om, både på universitet och i näringslivet. Samtidigt gynnas alla forskningsområden, från biologi till historia, av den tekniska utvecklingen. Det kan handla om allt från språktydning med AI och...

DIGITAL OMSTÄLLNING

DIGITAL OMSTÄLLNING Verksamheten genom skärmen: civilsamhällets digitala omställning under pandemin Under våren 2021 genomförde Charlotte Ovesson en studie som handlar om hur föreningar, studieförbund, folkhögskolor och andra organisationer i civilsamhället ställde om...

Kvalitet i distansutbildning

Universitets- och högskolerådet genomför en satsning för ökad kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid universitet och högskolor. Syftet med satsningen är att ge ökad tillgång till högskoleutbildning och utveckla digitala verktyg för distansutbildning, men...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world

SVERD deltar igen i ett NORDPLUS projekt finansierat av Nordiska Ministerrådet . Det nya projektet DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world Project number NPAD-2021/10187 är en fortsättning på det nuvarande ett åriga projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169.  Läs mer om båda projekten nedan

Nordplus Nordiska Språk

Det nya projektet är två årigt och med samma partner som det första. Koordinator är Summer University of Jyväskylä (FI), förutom Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning g (SVERD) är NO-Seniornett (NO) och LT-Medardas Cobotas Third Age University (LT-MCTAU) partners.

Kort sammanfattning How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic? Project number NPAD-2020/10169. 
Aim of this thematic network project is to strengthen and develop co-operation between Nordic countries and Baltic region on life-long learning for seniors and to learn and share ideas of digital skills teaching for seniors in different countries. Each participating organization organizes a meeting for other participating organizations to introduce its education, teaching methods and topics of digital skills. These meetings are intended for pedagogical staff and representatives of adult students (seniors) from each organization. Expected outcomes of this project are sharing ideas of teaching digital skills and themes for new courses. Other important aspect of this project is to find new partners and get the possibility to continue partnership in the future. Participants are also getting know the Finnish Geronet-project coordinated by Jyväskylä Summer University, which aims to promote seniors digital skills in the whole Finland (funded by the Finnish National Agency for Education).

Kort sammanfattning DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life easier in the digital world Project number NPAD-2021/10187

The aim of this development project is to build on the ongoing network project: ”How seniors learn
digital skills in the Nordics and Baltic?” and as the result of this project to publish a collection of good
practices in training and learning of digital competencies, especially for seniors, bearing in mind
that senior is a diverse target group both concerning cohort and period when introduced to digital
environments. In addition, the group is per se very multi-faceted. All participating organizations will describe the best practices from their field of work and in a collaborative way work together with other partners. As a final result, these best practices will be published in a platform, which will be user-friendly, interactive, easy to access, attractive in the interface, and apply self-motivation and self-regulated learning. The suggested guidelines will serve as benchmarks. The aim is that the practices are transferable to all organizations, which provide training or organize help for seniors on digital competencies.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This