NY

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärr-och distansundervisning vid kommunal vuxenutbildning

Skolinspektionen har granskat hur arbetet inom den kommunala vuxenutbildningen har sett ut under Coronapandemin. Resultaten visar att mycket har fungerat väl på de granskade skolorna. Både rektorer och elever beskriver att det gjorts stora ansträngningar för att ge eleverna en flexibel utbildning trots att undervisningen i stor utsträckning bedrivits på distans. Läs mer här och ladda ner rapporten

Resultaten i korthet

  • Mindre möjlighet till närundervisning innebär ett stort avbräck för flexibiliteten i utbildningen
  • Möjlighet till lärarstöd finns men eleverna upplever att de lär sig mer vid närundervisning
  • Moment genomförs men eleverna får för lite/önskar mer mängdträning och övar hellre i autentiska situationer
  • Många elever upplever att det är svårare att visa sina kunskaper på distans
  • Elevernas mående har påverkats av situationen, i vissa fall mycket negativt

Kommentarer till resultaten:

  • Uppmärksamma särskilda risker på sfi och ge eleverna tillräcklig mängdträning i svenska
  • Elever inom hela vuxenutbildningen ges utrymme att träna på praktiska moment
  • Studie- och yrkesledare är tillgänglig för eleverna
  • Verksamheterna verkar för social interaktion mellan lärare och elever och elever emellan
  • Verksamheterna fortsätter utveckla lösningar för elever utan digital utrustning i hemmet och för elever som har låg datorvana

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This