NY

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Ordförande har ordet


Ulf Sandström, SVERD

1. Varför satsas det på öppna lärresurser?
Begreppet öppna digitala lärresurser (OER) är undervisnings-, lärande- och forskningsmaterial som är öppna och fria att användas av alla. Hur fritt kursmaterialen är beskrivs vanligen under creative commons licenser som är en digital form av ”allemansrätt” till kursmaterial. Det tillåter att lärresurserna används, återanvänds, sprids men även i vissa fall att de säljs. Hur stor del av kursmaterial i framtiden som kommer att vara OER vet vi inte men SVERD menar att utvecklingskraften för öppna lärresurser handlar om hur stor kraften är för att dela med sig.

Utmaningar som väntar för öppna lärresurser är :
1_Att hitta fram till bra lösningar för OER inom området upphovsrätt
2_Det krävs hållbarhet för att få igång lärresursutbyte och det behövs nya modeller för hur det säkert kan ske.
3_Det behövs öppna standardiseringar av teknik och informationsmärkning.
4_Kvalitetskriterier och relevanta lärresurser bör stimuleras.

Enskilda individers argument
Man vill helt enkelt skapa en bättre värld och bilda starka nätverk med likasinnade. Sen har vi exempel på många lyckade bloggsatsninagr där motorn är att man aktivt delar med sig, gör sig ett namn och gärna skapar intäkter. Sen har man insett att alldeles för mycket lärresurser har låsts in och tappat sitt värde och då är det bättre att släppa materialet fritt. Läs t ex på Utbildningsradions webbplats om att 8 000 filmer plötsligt släpps fria för användning inom undervisning.

Om man frågar institutioner
De har också förbättringsvisioner och ser OER som ett sätt att återgälda skattemedel till folket. Institutionerna konkurrerar med varandra. Massachusetts Institute of Technology MIT drog 2001 igång en viktig OER-rörelse då de annonserade och marknadsförde nästan alla sina kurser på internet öppet, gratis och fritt tillgängligt. Sen hoppas man på att få igen material i ett bättre skick när det är granskat och använt av många. Institutionerna vill ha nya forskningsanslag och nya studenter och i konkurrensen om detta är att släppa kursmaterial fritt en fin marknadsföring.

Hur ser myndigheternas OER argument ut?
Man vill att fler skall ges möjlighet att utbilda sig och man stödjer OER för att stimulera breddad rekrytering till högskolan. Man vill även överbrygga gapet mellan ej formellt, informellt och formellt lärande Sedan finns den politiska viljan om att i kunskapssamhället stödja livslångt lärande.

MIT har fått mycket goodwill i och med att de var först med att öppna upp sina lärresursarkiv. UR släpper 8 000 filmer fritt via sin webb.
Vilka steg kommer i framtiden ?

Ebba Ossisannillson och Alastair Creelman skriver i en av våra intressanta artiklar i detta SVERD nytt. ”Det finns en tydlig tendens att lärande idag i högre utsträckning sker genom nätverk och i digitala sociala miljöer såväl informellt som formellt”.

Träffa SVERD på NU2012. Vi är där med både utställningsbord och seminarium väl mött i Göteborg den 17-19 oktober.

Ulf Sandström, SVERDs ordförande

Innehåll:
1. Ordförande har ordet
2.  Ossiannilsson E & Creelman A:  Låt studenterna orchestrera sitt eget lärande – Det kollaborativa lärandet genom öppna digitala lärresurser (OER)
3.  Creelman A & Ossiannilsson E: 2012 MOOCarnas år
4. Ossiannilsson E & Taawo A; Fria upphovsrättslicneser– underlättar kunskapsdelning och lärande
5.  Axelsson K: Fler öppna lärresurser under Creative Commons
6. Lundberg L: Öppna digitala lärresurser förbättrar lärandet – Varför då då?
7. Ossiannilsson E & Schneider M:OER-öppna möjligheteter för lärande. Finansiär Internetfonden .SE
8. Ossiannilsson E: OER – Öppna digitala lärresurser inom Lärosäten Syd
9. Sandström U :  Intervju med Erik Fichtelius, vd Utbildningsradion UR
10. Månsson_Wallin B: Folkbildningens digitala lärresurser
11. Ossiannilsson E: OER Services – att växa i ett kollaborativt lärande
12. Ossiannilsson E: Ur tidskriften Distance Education, Special Issue on OER

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This