NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. Fler öppna lärresurser under Creative Commons

Fler öppna lärresurser under Creative Commons 

Jag heter Kristina Alexanderson och är Chef för Internet i skolan på .SE. Jag ansvar för .SE:s skolsatsning som heter Webbstjärnan, samt är en av de främsta företrädarna för Creative Commons i Sverige (skolombudsman). Min vardag handlar om att få lärare och elever i svensk grund- och gymnasieskola att arbeta med Internet som ett verktyg för lärande. I vårt arbete är Creative Commons ett centralt verktyg för oss i arbetet med att skapa resurser som lärare kan använda i undervisningen.

 

 

Creative Commons är upphovsrättslicenser som gör att du som upphovsman kan låta andra använda ditt material utan att de ska behöva fråga dig om lov först. De som licensierar material, bilder, filmer, musik, konst etc kan välja sedan finns det olika frihetsgrader.  Men spelar verkligen något så enkelt eller komplicerat som ett licenssystem någon roll för utbildningsresurser för skolan?

Creative Commons är ett verktyg som gör att utbildningssektorn kan få tillgång till det material som behövs för att de ska kunna utbilda. Allt material som behövs för lärande borde vara fritt, och verktygen och materialet som används inom utbildning bör vara det som bäst förbereder oss för ”livet”.

Ändå används inte digitala verktyg i skolan, och kunskaperna om Creative commons är begränsade. Vi på Creative Commons ser Internet och öppna lärresurser som en enorm möjlighet. I det arbetet är våra lärosäten och deras användning av licenserna för att sprida sina resurser. Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida kunskaper, bidrar till bra lär-resurser, så att Creative Commons blir en del av den digitala vardagen i alla lärande situationer. Det är bara genom kunskaper om CC som de öppna lärresurserna kommer att spela en avgörande roll, för utbildningssystemet.

Creative Commons gör det tydligt hur materialet får användas. Det är en av anledningarna till att vi på .SE delar allt vårt material under Creative Commons. För vi vet att lära handlar om att imitera, öva, bearbeta, kopiera. Det har vi alltid gjort inom ramen för lärande. Med Internet, öppna lärresurser och Creative commons blir det möjligt.

Creative Commons är en förutsättning eftersom licenserna är tydliga, enkla och med hjälp av dem kan lärande ske med fria resurser som elever och studenter fritt får använda och fritt bearbeta.

Creative Commons gör att elever/studenter vi alla får tillgång och kan lära genom att använda andras innehåll, andras bilder, filmer, musik och konst. Ett arbete med Öppna lärresurser som ligger under Creative Commons licenser kan utveckla lärandet. Och därför arbetar jag med att stötta lärare och elevers arbete med Creative Commons.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This