NY

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Regeringen tillför 500 miljoner kronor till skolväsendet

Den höga inflationen har medfört ett högt kostnadstryck på landets kommuner. För att upprätthålla kvaliteten i undervisningen föreslår regeringen i vårändringsbudgeten för 2024 att skolväsendet ska förstärkas med 500 miljoner kronor. – Den höga inflationen har...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

12. Distance Education, Special issue on OER Volume 33, Issue 2

Ebba Ossiannilsson, Redaktör SVERDnytt

 

 

 

 

Tidskriften Distance Education har nyligen utkommit med Special issue on OER och gett ut den helt fritt. Hela numret handlar om OER.

Ur innehållet:

Conole G Fostering social inclusion through open educational resources (OER) (Editorial)
View full textDownload full text

Lane A A review of the role of national policy and institutional mission in European distance teaching universities with respect to widening participation in higher education study through open educational resources
View full textDownload full text

Bossu, Bull & Brown Opening up Down Under: the role of open educational resources in promoting social inclusion in Australia
View full textDownload full text

Nikoi & Armellini The OER mix in higher education: purpose, process, product, and policy
View full textDownload full text

Willems & Bossu Equity considerations for open educational resources in the glocalization of education
View full textDownload full text

Richter & McPherson Open educational resources: education for the world?
View full textDownload full text

Shanlon E Open educational resources in support of science learning: tools for inquiry and observation
View full textDownload full text

Hockings, Brett & Terentjevs Making a difference—inclusive learning and teaching in higher education through open educational resources
View full textDownload full text

Hodgkinson-Williams & Paskevicius The role of postgraduate students in co-authoring open educational resources to promote social inclusion: a case study at the University of Cape Town
View full textDowload full text

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This