NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

12. Distance Education, Special issue on OER Volume 33, Issue 2

Ebba Ossiannilsson, Redaktör SVERDnytt

 

 

 

 

Tidskriften Distance Education har nyligen utkommit med Special issue on OER och gett ut den helt fritt. Hela numret handlar om OER.

Ur innehållet:

Conole G Fostering social inclusion through open educational resources (OER) (Editorial)
View full textDownload full text

Lane A A review of the role of national policy and institutional mission in European distance teaching universities with respect to widening participation in higher education study through open educational resources
View full textDownload full text

Bossu, Bull & Brown Opening up Down Under: the role of open educational resources in promoting social inclusion in Australia
View full textDownload full text

Nikoi & Armellini The OER mix in higher education: purpose, process, product, and policy
View full textDownload full text

Willems & Bossu Equity considerations for open educational resources in the glocalization of education
View full textDownload full text

Richter & McPherson Open educational resources: education for the world?
View full textDownload full text

Shanlon E Open educational resources in support of science learning: tools for inquiry and observation
View full textDownload full text

Hockings, Brett & Terentjevs Making a difference—inclusive learning and teaching in higher education through open educational resources
View full textDownload full text

Hodgkinson-Williams & Paskevicius The role of postgraduate students in co-authoring open educational resources to promote social inclusion: a case study at the University of Cape Town
View full textDowload full text

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This