NY

Botkyrka först ut med språktester i grundskolan

Botkyrka kommun blir först i Sverige med att införa språktester för personal i grundskolan. Det ska gälla även rektorer och kökspersonal. – Vi behöver kompensera för den pedagogiska segregationen, säger Willy Viitala (M) ordförande i utbildningsnämnden i Botkyrka...

OECD – har kommit med rekommendationer som syftar till att bidra till en förbättrad kompetensförsörjning

Stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet, Ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning, En stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt...

Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma

För få söker sig till järnvägsbranschen trots goda jobbmöjligheter "Alla får jobb efter utbildningen men hälften av utbildningsplatserna står tomma". Då är lösningen inte fler utbildningar. Det behövs fler sökande och fler studerande – utbildningarna och jobben finns...

Utbildningsministern värderar folkhögskolorna högt

Flera folkhögskolor har tvingats lägga ner utbildningar till bristyrken på grund av det ekonomiska läget. ”De hade redan innan detta läge en tuff ekonomisk situation och jag förstår att det krävs prioriteringar inom verksamheterna”, säger utbildningsminister Johan...

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

När lärare lär lärare

På Rydsskolan i Linköping coachar lärare varandra inom nya områden. Arbetssättet ger ny kunskap, bättre undervisning och ökat självförtroende. Att lärare lär lärare är en förutsättning för en relevant undervisning. Det menar Les Foltos, grundare och föreståndare av Peer-Ed.

– Vi frågar lärare vilka de söker sig till för att få professionell hjälp i sitt lärande, och det är inte så att de svarar att de brukar köra tvärs genom stan för att gå på kurs, utan de tittar snarare efter någon som de litar på och ser upp till och som finns nere i korridoren i samma byggnad, alltså en annan lärare. De är dessa lärare vi vill nå och lära dem hur de i sin tur kan coacha sina kollegor.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This