NY

Anmälan till högskolekonferensen NU2024 i Umeå den 17—19 juni är öppen.

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

SVERD med i programmet för NU 2024 – Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet

Programmet till högskolepedagogiska konferensen NU2024.se "Högre utbildning i och för förändring" är klart. Det erbjuder ett imponerande utbud med en blandning av muntliga presentationer, rundabordssamtal, workshops och posters är fördelade över konferensens teman:...

Yrkeshögskolan erbjuder 463 olika utbildningar på distans

YH-program Apotekstekniker, Medicinsk vårdadministratör, Certifierad kyl och värmepumpstekniker och andra yrken finns på listan över möjliga distansutbildningar att söka inom Yrkeshögskolan . Se länk:...

Ny rapport: Friskoleelever klarar högskolan sämre

Friskoleelever presterar sämre på högskolan. Det visar en ny rapport från Universitetskanslersämbetet och Skolverket. Detta trots att friskoleeleverna gått ut med ungefär samma gymnasiebetyg som elever från kommunala skolor. Intressant är att rapporten kommit fram...

Granskningen av vuxenutbildningen ska växlas upp

Skolinspektionen ska utveckla sin granskning av den kommunala vuxenutbildningen, enligt ett regeringsuppdrag. Läs mer här om granskningar som Skolinspektionen hittills arbetat med....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital resources.

Den här rapporten presenterar resultaten av forskningsprojektet Open GLAM & education som försöker förstå vikten av online-arvsbaserade verktyg, resurser och digitaliserade samlingar för formell och icke-formell utbildning i EU-länderna. Forskningsresultaten fungerade som en bas för att skapa relevanta rekommendationer om utveckling av arvsbaserade öppna utbildningsresurser och onlinesamlingar för pedagogiskt bruk.

Genom att publicera denna rapport och rekommendationer vill vi uppmuntra diskussioner bland ett brett spektrum av intressenter, inklusive beslutsfattare, öppen utbildning och öppna kultursamhällen samt kulturarvsinstitutioner om policyer och program angående stöd för utveckling av öppna utbildningsresurser av kulturinstitutioner .

En studie genomförd av Centrum Cyfrowe i samarbete med Europeana och EuroClio. Läs mer här och ladda hem rapporten

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This