NY

Ny generaldirektör för UKÄ

Regeringen har i dag beslutat att anställa Martin Norsell som generaldirektör och chef för Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Han påbörjar sin anställning den 1 december 2023. – Jag är mycket glad att Martin Norsell har tackat ja till att bli generaldirektör för UKÄ....

Videos från SVERD Höstkonferens 22/9 om AI och Chat GPT

Här kommer videofilmer om AI och Chat GPT ca 10 min vardera från SVERDs Höstkonferens den 22 sep 2023. Internetstiftelsen Kristina Alexandersson https://sverd.se/temp/sverd20230922_internetstiftelsen.mp4 Mittuniversitetet Jimmy Jaldemark...

Laika 13: Världens första AI-tonåring formad av 100 procent skärmtid

Var femte tonåring lägger idag all sin lediga tid på sociala plattformar. Samtidigt visar forskning på tydliga kopplingar mellan sociala medier och psykiska besvär bland barn och ungdomar. Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän har därför ihop med specialister inom AI...

Välkommen till SVERD Online höstkonferens European year of skills 22 september 2023

Välkommen till SVERD Online Höstkonferens European year of skills den 22 sep kl 10.00-15.45 med Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning. Anmälan är fri och registreraing sker här:https://www.sverd.se/sverd-online-hostkonferens-22-sep-2023/...

AI ska hjälpa polisstudenter med fysiska prov

Med hjälp av AI och träningsklockor ska polisstudenter kunna lära sig mer om sin hälsa inför avgörande fysiska examinationer. De som leder projektet är Sandra Krugly och Alexander Jansson, adjunkter vid Institutionen för idrottsvetenskap och som undervisar i fysisk...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

OECD Ny rapport: How can teachers get the best out of their students? Insights from TALIS 2018

Ny rapport från OECD presenterades igår den 28 september 2021. Läs mer här

book

Att utveckla, främja och upprätthålla en bra professionell lärare från grundskoleutbildning till gymnasial utbildning är en avgörande policy för utbildningssystem runt om i världen. Data som hämtats från OECD: s Teaching and Learning International Survey (TALIS) kan hjälpa beslutsfattare och utbildningsutövare att utforma policyer och metoder som förbättrar undervisningen över utbildningsnivåer. Denna rapport presenterar resultat från TALIS 2018 för länder och ekonomier som deltog i grundundersökningen. Den fokuserar på följande forskningsfrågor:

  • Vilka nivåer har lärarnas och skolledarnas professionalism i grund- och gymnasial utbildning?
  • Vad är några av utbildningsutmaningarna unika för varje utbildningsnivå?
  • Vilka faktorer kan förklara skillnader i professionalismnivåer över utbildningsnivåer?

Resultaten ger en bredare bild av lärare och skolledare på alla nivåer av obligatorisk utbildning och likheter och skillnader i de frågor de står inför. Rapporten ger också politiska reflektioner över dessa resultat.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This