NY

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation (Open Educational Resources) enhälligt av Unescos ca 200 medlemsländer, däribland Sverige. OER benämns ibland öppna lärresurser på svenska, och rekommendationen som antogs är bindande för...

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 20200 är det ICDE President Forum 2020. SVERDs Ordförande Ulf Sandström  deltar för SVERD, som medlem i ICDE SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson ICDE EC, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair, ICDE OER Advocacy Committee,  är...

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NU2020 – reflektioner

NU 2020  arrangerades i år 2020 online och med utgångspunkt från Campus Flemingsberg, söder om Stockholm 7-9 oktober 2020. De arrangerande lärosätena är Karolinska Institutet, Röda Korsets Högskola, Stockholms musikpedagogiska institut, Södertörns högskola och KTH Kungliga Tekniska Högskolan, som alla har lokaler på campus. Temat var i år HÅLLBART LÄRANDE. NU, som står för Nätverk och Utveckling, är Sveriges största konferens och mötesplats för alla med intresse för högskolepedagogisk utbildning och utveckling. Syftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt. Målgruppen är universitetslärare och övriga medarbetare vid universitet och högskolor, däribland forskare i högskolepedagogik, pedagogiska utvecklare, akademiska ledare och studenter. Bakom konferensen står Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF). SUHF som har som främsta uppgift att tillvarata universitetens och högskolornas intressen utåt och verkar inåt i frågor där samordning behövs. SUHF är värd för NU-konferensen. Under konferensen deltog ca 400 deltagare, varav 70% vare kvinnor. Konferensen samlade 134 bidrag, Keynotes, inbjudan panelister paper, rundabord, workshops, posters och utställare. Hedda Söderlundh var samordnare och ett 40 tal personer var engagerade i förberedelser och genomförande av NU 2020, Studenter inom mediaproduktionsprogrammet vid Södertörns högskola var ansvariga för produktionen under de tre dagarna på NU 2020 och arbetet ingick i en av deras kurser. Värd för NU2022 är Stockholms universitet.

SVERDs V ordförande Ebba Ossiannilsson  deltog för SVERDs räkning.

Arbetsgruppen genom Wikimedia presenterade den 8 oktober 2020 UNESCO OER Rekommendationen för implementering på NU2020 #nu2020se SVERD har varit med i arbetsgruppen genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson som leddes av Josefine Hellroth Larsson från Wikimedia Sverige. Om SVERDs medverkan på NU2020. Arbetet med översättning och dess resultatet presenterades för första gången på SVERDs höstkonferens 18 september 2020. Se även tidigare post på SVERD.se 

Konferensen dokumenterades varje dag i Padlet med presentationer, länkar och diskussion. Nedan från fredagern den 9 oktober 2020

Det är många sessioner som skulle kunna sammanfattas, men det skulle kräva för långt inlägg. All dokumentation finns tillgängligt som nedan och som ovan beskrivits dokumenterades allt i Padlet.

Se NU2020 programmet i sin helhet här

LADDA NER PDF-PROGRAMMET HÄR

LOGGA IN I DET DIGITALA PROGRAMMET HÄR

LADDA NER ABSTRACTBOKEN HÄR

 

Det var förstås många intressanta sessioner under NU 2020 . det går inte att återge dem alla, men der finns ju god dokumentation som ovan. Nedan är enbart ett litet axplock.

Ett av de messt intressanta och kanske annorlunda inläggen kom från Konstfack Kritik Ansvar Omorientering med Johanna Gustafsson Fürst. Speciellt intressant för mig som jobbade och var konsult på Konstfack  2015 för att arbeta med deras digital transformering.

Utbildningsminister Matilda Ernkrans var föstås med och talade om satsningar för högre utbildning och inte minst vad som gjorts under pandemin 2020

En av många intressanta sessioner var från UKÄ  med  ett samtal mellan Anders Söderholm, Andrea Amft, Birgitta Bergvall-Kåreborn, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande, Simon Edström, ordförande för SFS och Fredrika Lagergren Wahlin, ordförande för SUHF:s arbetsgrupp digitalisering. De inbjöd dessutom till frågor redan innan konferensen, De utnyttjade möjligheten för deltagarna att bjudas min  på olika sätt. Man kunde sända in frågor i förväg redan innan konferensen, de nyttjade dessutom såväl Padlet, ment och Fishbowl metoder. Samt att man kunde förbereda sig genom att ta del av rapporter som nedan. Ett av Anders Söderholms medskicka var vikten av nationell samverkan och samverkan mellan lärosäten och med tex SVERD, ITHU och andra aktörer i sektorn. Ett annat med skick var kollegial förankring och behov av systematik.

Läs UKÄ:s sammanfattande förslag och nationella bild

Läs UKÄ:s kartläggning av lärosätena

Läs UKÄ:s rapport från regeringsuppdraget om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete

En annan intressant session  var ett panelsamtal om hållbart lärande vilket var temat för NU 2020

SVERDs styrelsemedlemmar Mats Brenner och Jörgen Pareigis hade också presentationer på NU 2020

26 – Effektivare kunskapsprövning, Mats Brenner

140 – Undersökning av lärplattform – lärplattformens användbarhet, tillgänglighetsaspekter, Mats Brenner, Lena Wiktorin, Elisabeth Winnberg

38 – Tänk små istället för big – SPLOTs som digital lärandemiljö för bättre konstruktiv länkning, Jörg Pareigis

141 – The Open Networked Learning course: the emergence of communities of inquiry and development of educators’ digital literacies Maria Kvarnström, Lars Uhlin, Lotta Åbjörnsson, Martha Cleveland-Innes,
Danielle dos Santos Jörg Pareigis, Alastair Creelman

Ses på NU2022, Stockholms universitet

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This