NY

Professor Börje Holmberg, Sverige – till minne

Det är med stor sorg vi fick veta att Professor Börje Holmberg, Lund Sverige, avled den 10 april 2021 (1924-2021) i en ålder av 97 år kort, efter att han firat sin 97 års dag och hustruns 90 års dag. Hans närmaste är hustrun Karin Gustavssson, och hans stora familj...

Elever har olika förutsättningar att klara skolan på distans

(Bild från Pixabay) Dagens Nyheter skriver i en artikel om att pandemin blottar ojämlikhet. I artikeln refererar man till nya undersökningar från Skolverket och Lärarförbundet. Skolverket skriver att huvudmännen har uppgett att distansundervisningen är särskilt...

2nd project meeting Nordplus: How seniors learn digital skills

Det är dags för den andra projektmötetn inom Nordplus: How seniors learn digital skills The aim of this project is to share good practises about the topic, how seniors learn digital skills in the Nordics and the Baltic. Beside of that we learn, how digitalization and...

Bättre möten utan video

Digitala möten fungerar bättre utan video. Att se varandra underlättar inte för att lösa problem och uppdelningen mellan deltagarna i mötet fungerar bättre utan kamera. Det visar en ny studie. – Vi har upptäckt att videokonferenser kan minska den kollektiva...

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning på fjärr och distans

 Innovationsveckan (5-9 oktober 2020)- är en plattform för alla som utvecklar offentlig sektor. Upplägget liknar Almedalsveckan, men aktiviteterna arrangeras av olika aktörer runtom i landet. Årets program bestod av över 170 aktiviteter, varav de flesta var digitala. SKR, Vinnova, Upphandlingsmyndigheten och DIGG är initiativtagare till veckan.

inom ramen för Innovationsveckan – en både lokal och nationell satsning på att skapa ett mer innovativt offentligt Sverige presenterade Ifous resultat och erfarenheter från det pågående FoU-projektet Digitala lärmiljöer – likvärdig utbildning med fjärr-och distansundervisning.

Syftet är att vidareutveckla fjärr- och distansundervisningens didaktik och utveckla lärarrollen i digitala miljöer för att stödja elevernas kunskapsutveckling. Det stärker skolhuvudmäns förmåga att erbjuda fjärr- och distansundervisning av god kvalitet och bidrar i förlängningen till en mer likvärdig utbildning.

Det långsiktiga målet är att med hjälp av digital teknik få en effektivare användning av lärarresursen oavsett geografiskt läge och därmed ökade förutsättningar för likvärdig tillgång till utbildning.

Programmet syftar också till att i samverkan mellan skolans professioner och forskare öka kunskapen kring undervisning i digitala miljöer, när lärare och elev befinner sig på olika platser.

Se inspelningar från Innovationsveckan 2020

Foto på gama videoband.

Stefan Pålsson blogginlägg på SKOLA HEMMA  ger en överblick över slutsatserna som enligt honom kan sammanfattas enligtföljande:

  • Det behövs forskning för att distansundervisning ska bli mer än en nödlösning
  • Ett gyllene tillfälle att få en bättre bild av elevernas upplevelser
  • En komplex bild
  • Den sociala närvaron har en stor betydelse för både lärare och elever
  • Skapa bra relationer med eleverna i ett tidigt skede
  • Få igång en dialog och var jämlik med eleverna
  • Förvaltningsnivån har en faciliterande roll
  • Tiden och tjänstefördelningen hör till de största utmaningarna

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This