NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm Gd UKÄ som talade om nya regeringsuppdrag och prioriteringar framöver.  Därefter talade Prof. Dr. Ebba Ossiannilsson Sverds vice ordförande om ” Det nya normala” och vad som behöver utvecklas inom nätbaserat, flexibelt, online  utbildning  och lärande tiden efter pandemin Covid-19. Prof. Aras Bozkurt från Anadolu University, Turkiet berättade om den globala studien om A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Han poängterade att svagheter som fanns redan innan pandemin nu blivit ännu tydligare efter Covid-19 . Carl Heath från RISE berättade sedan om projektet #skolahemma som genomfördes till stöd för alla skolor som behövt gå online under våren. Detta har möjliggjorts tack vare ett brett samarbete mellan olika organisationer och nätverk. Efter att ha talat mycket om skolan och utbildningar under förmiddagen berättade Elin Bergkvist utredningschef på TCO om lärande i arbetslivet och pågående satsningar för kompetensutveckling för alla de som jobbar och behöver fylla på med nya kunskaper för att hänga med i arbetslivet. Hon pekade ut områden där det finns jobb i framtiden som inom pedagogik, hälso-sjukvård och byggsektorn. Hon underströk även att när man klarat gymnasiet är möjligheterna till att få jobb mycket större. Efter lunch genomfördes en UNESCO initierad workshop under ledning av Ebba Ossianilsson från SVERD. Resultaten från de tio workshopgrupperna kommer att sändas till UNESCO inför deras rapport om Futures of Education -Learning to become som kommer att presenteras i november 2021. Josefin Hellroth Larsson från Wikimedia presenterade därefter för första gången officiellt den inofficiella översättningen av Open Educational Resources OER rekommendation på svenska. Hon berättade om vilka förpliktelser OER rekommendationen innebär för alla användare. Därefter presenterade Kjell Nyman analys och utredningskonsult sin rapport till ESO om ”Uppkopplad utbildning inom högskolan”. Han har undersökt frågor kring vad digitaliseringen av högskoleutbildningarna inneburit för möjligheter och förändringar. Avslutningsvis berättade Mats Brenner, IKT Pedagog via videofilm om Hyflex lärande och MOOCs vid Ersta Högskola. Filmen ligger öppen på youtube och innehåller flera råd kring vad man bör tänka på när en utbildningsorganisaion snabbt skall ställa om till online utbildning.

Talarnas presentationer kommer inom kort att läggas ut här på sverd.se

Tack till  alla talare och deltagare som möjliggjorde SVERDs Online Höstkonferens Futures of Education 2020.

Thank you to all the speakers and participants who made SADEs/  SVERD’s Online Autumn Conference Futures of Education 2020 possible.

Distansutbildningshälsningar
Ulf Sandström Ebba Ossiannilsson
SVERDs ordförande / SADEs President / SVERDs V ordförande / SADEs V President

Ulf Sandström / Ebba Ossiannilsson www.sverd.se
070-6034239

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This