NY

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...

Fyra pågående utredningar om skolan

Betygsutredningen - Likvärdiga betyg och meritvärdering Dir 2023:95 En särskild utredare ska analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering. Förslagen ska syfta till att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasial...

Varenda student på lärarutbildningen behövs

Antalet elever som saknar behörighet för gymnasiet är alarmerande, liksom att så få lärarstudenter tar examen. Lärare är ett bristyrke och varenda student på lärarutbildningen behövs, skriver Claes Thulin. Varför saknar så många elever gymnasiebehörighet? 18 000 kom...

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat. - Vi är mycket glada över...

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nu finns DigComp2.2 på svenska

Nu finns EU-standarden för digital kompetens och förmåga på svenska. Ladda ner ditt ex av DigComp 2.2: Ramverket för digital kompetens för medborgare https://lnkd.in/dRtmn42V
Ett stort tack till alla i arbetsgruppen som gjort detta möjligt. Ebba Ossiannilsson, Christer Berg, Carola Eklund, Linda Mannila, Peter Robinson, och Christer Leivo.

EU-standarden för digital kompetens och förmåga finns nu på svenska. 

Vikten av digital kompetens och förmåga hos såväl medarbetare som medborgare har blivit avgörande för hur samhälle och näringsliv kan utvecklas. Så stor betydelse har digitaliseringen idag. Därför behöver vi säkerställa att får en möjlighet att kunna förbereda sig att ta emot och använda digitalt drivna förändringar som skapar nya värden.

Vi har haft 50 år av digitalisering, men däremot inte 50 år av kompetensutveckling för dem som ska dra nytta av digitaliseringen. Vad digital förmåga är har varit oklart och de flesta har fått lära sig bäst de kan på egen hand. Detta behöver vi förändra. Men för att kunna sätta in rätt kompetensutvecklande åtgärder, behöver vi verktyg för att mäta digital förmåga.

Digital Competence Framework for Citizen (DigComp) ger en gemensam förståelse för vad digital kompetens är. Det är ett ramverk med kompetensområden, specifika färdigheter och väl definierade nivåer av mognad. För att öka förståelsen finns också i version 2.2 mer än 250 nya exempel på användningsfall. Denna rapport är en översättning till svenska av huvuddelarna i ursprungsrapporten, nämligen introduktionen och de fem områdena inom DigComp2.2.

Här kan du se en inspelning av lanseringen av den svenska översättningen av ramverket, där gruppen som översatt rapporten presenterar vad DigComp är och hur standarden kan tillämpas.

Ansvariga för denna översättning är:

  • Ebba Ossiannilsson, Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning (SVERD) och Innovation for Quality
  • Christer Berg, Digitala lyftet
  • Carola Eklund, Ålands landskapsregering
  • Linda Mannila, Uppdaterad
  • Peter Robinson, Lexicon Malmö
  • Heba El Sheemy, Dataföreningen
  • Christer Leivo, textredigering, Media och språk

#digitalisering #digitalmognad #digitalkompetens #digitalförmåga #upskill#eu #standard #EUR31006 #ramverk

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This