NY

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...

Unga bättre på källkritik än äldre – Läs rapporten Svenskarna och internet 2024

Årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet som baseras på intervjuer med allmänheten släpps måndag 30:e september. Digitala presentationen kan ses här på Youtube. https://www.youtube.com/live/l6mW6uckTy0 Presentatörer är Jannike Tillå och Måns Jonasson från...

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Många fördelar med distansundervisning för Kunskapsförbundet

Under 2020 var Kunskapsförbundet snabbt i gång med distansundervisning för gymnasie- och komvuxelever i Trollhättan och Vänersborg. Nu blir de goda erfarenheterna viktiga verktyg för att vässa den fortsatta hybridundervisningen.

– Det händer alltid något inom digitalisering hos oss och nu har det varit mycket fokus på hybridundervisning. När pandemin slog till var vi ganska väl rustade på gymnasiesidan. Alla elever har en pc eller Google chromebook och vi hade lärplattform och digitala verktyg på plats, säger Tomas Alebro, ikt-pedagog på Kunskapsförbundet som driver Komvux och tre gymnasieskolor i Trollhättan och Vänersborg.

Tomas Alebro, Kunskapsförbundet. Foto: Fredrik Kron/Voister

– Nu jobbar vi för att förvalta de goda metoder som utvecklades under pandemin. Hybridundervisningen har blivit en sådan vidareutveckling och kanske framför allt för vuxenutbildningen där det är lite friare vad gäller undervisningstid och annat.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This