NY

Märket klubbat som ger utrymme för nya löner inom skolan

Industrins parter har kommit överens om ett märke på 6,4 procent under två år. – En relativt hög siffra, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare. Industriförbunden fick igenom krav på arbetstidsförkortning för samtliga kollektivavtal....

Ny handbok – Undervisa på distans

Annette Appelstrand förstelärare på komvux i Mölndal, en skola med 3100 har arbetat med att skapa distansundervisning som minskar avhoppen från studierna och ger eleverna goda möjligheter att lyckas med sina studier. Hon har samlat erfarenheter och kunskaper i en...

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

Professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digitalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vecka 8 i MOOC Kvalitets projektet (EFQUEL) om studentperspektiv

Julius Kvissberg studies economics at Lund University School of Economics and Management, Sweden. He is active in the Student Union where he is the vice president of the education committee and he is also running a digitalisation project aiming to increase the quality of education at Lund University. He is a member of the committee tasked with assessing e-learning and MOOCs at Lund University. –

I would like to begin by saying that it is an honour for me to be a part of this project. The other participants are all experts with a long dedication to digital education and it would be easy for me, as a student, to feel I would have little to contribute to this discussion. However, I do not believe that. I do not possess the depth of knowledge or the experience that the other participants have, but I have another perspective, an important perspective; the student’s perspective. I think that it is very important to include the students more and let them have a say in this potential reformation of the education system, as it is the students who are the final consumers and it is the students who will ultimately benefit.

 

The world we live in is changing faster and faster every year and new ways to interact and communicate are rapidly emerging. The way young people look at problems and find solutions are changing as well. Younger generations have grown up with computers and the Internet, and the way they are used to pick up and process information is not necessarily the same as that which older generations are used to and expect. In this changing world the education system needs to change as well. Digital resources must be utilised more and new technology must be implemented and used in education.

Läs hela blogginlägget här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This