NY

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vecka 8 i MOOC Kvalitets projektet (EFQUEL) om studentperspektiv

Julius Kvissberg studies economics at Lund University School of Economics and Management, Sweden. He is active in the Student Union where he is the vice president of the education committee and he is also running a digitalisation project aiming to increase the quality of education at Lund University. He is a member of the committee tasked with assessing e-learning and MOOCs at Lund University. –

I would like to begin by saying that it is an honour for me to be a part of this project. The other participants are all experts with a long dedication to digital education and it would be easy for me, as a student, to feel I would have little to contribute to this discussion. However, I do not believe that. I do not possess the depth of knowledge or the experience that the other participants have, but I have another perspective, an important perspective; the student’s perspective. I think that it is very important to include the students more and let them have a say in this potential reformation of the education system, as it is the students who are the final consumers and it is the students who will ultimately benefit.

 

The world we live in is changing faster and faster every year and new ways to interact and communicate are rapidly emerging. The way young people look at problems and find solutions are changing as well. Younger generations have grown up with computers and the Internet, and the way they are used to pick up and process information is not necessarily the same as that which older generations are used to and expect. In this changing world the education system needs to change as well. Digital resources must be utilised more and new technology must be implemented and used in education.

Läs hela blogginlägget här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This