NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Norsk rapport stödjer satsning på MOOC

tid_mooc

Den norska MOOC -kommissionen publicerade sin första rapport den 13 December 2013, vilket gör den norska regeringen först att presentera en statlig rapport om MOOCs .

Kommissionen rekommenderar att MOOCs erbjudanden i Norge bör vara fria , och föreslår en rad åtgärder för att stimulera bidrag till MOOC utveckling , både på individ , institutionell och nationell nivå . Kommissionen diskuterar också hur OER-rörelsen har varit en drivande kraft i utvecklingen av MOOCs världen över .

Den norska MOOC kommissionen planerar att lämna sin nästa rapport till sommaren juni 2014 som en grönbok ( NOU – som senare kan följas av en vitbok för beslut i parlamentet / regeringen ) . Rapporten är på norska,

http://khrono.no/sites/khrono.no/files/moocutvalget_delrapport_1_13122013.pdf

men en översättning av de rekommendationer finns på svenska nedan.

Kap. 6.2 Innovativ pedagogik och kvalitet

Kommittén rekommenderar en systematisk satsning på forskningsbaserad kunskapsutveckling om IKT och lärande .

Kommittén rekommenderar att man inrättar en miljö för forskningsbaserad kunskapsutveckling och kunskapsöverföring i samband med inlärning Analytics 2015 med ett årligt bidrag på 15 miljoner norska kronor. Struktur och form måste beaktas i förhållande till nuvarande deltagare och finansiärer .

Kommittén anser att den högre utbildningen har begränsat användningen av IT på individnivå i samband med utvecklingen av undervisningen . Det fungerar inte stimulerande och motiverande att införa ny teknik och nya former för lärande. Kommittén rekommenderar därför att den operativa miljön i allmänhet och incitament för utveckling av utbildningsområdet granskas , både på individuell , institutionell och nationell nivå. Dessa måste kopplas ihop och tydligt ha gemensamma mål och effekter .

Kommittén rekommenderar omfördelningen av finansiering för att driva utvecklingen vidare av digitala kompetensen hos personalen inom den högre utbildningen . Kommissionen föreslår att fördela 10 miljoner norska kronor .

MOOC Kommittén rekommenderar att ministeriet utser en kommitté för att bedöma kompetens utanför det formella utbildningssystemet och anser också att kompetens utvecklas genom MOOCs om hur man tillhandahåller tentor och poäng .

Kap. 6.3 Infrastruktur för MOOCs och annat digitalt lärande

Kommittén anser att det finns ett behov av att fortsätta och öka de nationella utgifterna för teknisk infrastruktur . Kommissionen föreslår öka finansieringen för vidare utveckling av infrastrukturen för online- utbildning i allmänhet med 10 miljoner per år och 10 miljoner per år för att utveckla ny infrastruktur för Mooc specifikt .

Kommittén rekommenderar att det bör undersökas närmare huruvida det är lämpligt att ha en gemensam nationell MOOC portal eller om alternativa lösningar är bättre .

Kap. 6.4 Handel och arbetsmarknadskompetensbehov

Kommittén rekommenderar att näringslivet sektorn använder MOOCs och liknande erbjudanden i kompetensutveckling av de anställda .

Det finns avsatt 10 miljoner för att främja utbildning av lärare som använder MOOCs och liknande erbjudanden . Kommittén rekommenderar att det finns ytterligare 10 miljoner för att utveckla och få erfarenhet av användning av MOOCs och liknande erbjudanden i fortbildning inom andra relevanta utbildningsområden .

Kap. 6.5 MOOC ska bli en del av det norska examenssystemet : ackreditering och erkännande av MOOCs erbjudanden

Kommittén anser att MOOCs inte kräver en förändring av de norska reglerna för ackreditering och erkännande av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet. MOOC tentor och poäng från både norska och utländska institutioner kan naturligtvis vara en del av detta system som det är idag.

Kommittén rekommenderar att institutionerna utnyttjar det handlingsutrymme som ligger i administrationen av reglerna för kreditering av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet, genom att underlätta bättre och smidigare metoder över norska institutioner .

Kommittén rekommenderar att en bedömning av om nuvarande praxis är lämpligt och vad som kan göras för att stärka institutionernas utnyttjande av spelrum inneboende i de nuvarande reglerna för kreditering av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet.

Kommittén rekommenderar försök för antagning till MOOCs erbjudanden på norska institutioner för sökande som inte uppfyller de traditionella kraven för antagning till högre utbildning .

Kap. 6.6 Egenfinansiering och principen om fri högskoleutbildning

Kommittén anser att MOOC erbjudanden i Norge i första hand bör vara fritt.
Kommittén rekommenderar att ministeriet genomför en översyn av reglerna för möjlighet av personliga betalningar till institutioner som gör anspråk på avgifter för delar av en grupp av deltagare, så att reglerna kommer att klargöras .

Kap. 6.7 Pedagogiskt stöd

Kommittén rekommenderar beviljat pedagogiskt stöd till elever i MOOC och liknande erbjudanden med flexibel arbetsbelastning och varaktighet. Med liknande erbjudanden avses andra former av online-kampanjer eller erbjudanden som kombinerar online och campusutbildning.

Kommittén anser att MOOCs och liknande erbjudanden utanför Norge och EU/EES -området bör anses utgöra grunden för pedagogiskt stöd.

Utskottet anser att de bedömningar av förändringar i utbildnings finansieringssystemet också måste  bedöma konsekvenserna för utländska studenter.

Kap. 6.8 Finansiering av högre utbildning

Kommittén rekommenderar att finansieringssystemet bör underlätta incitament eller arrangemang som stöder samarbetet mellan institutionerna för utveckling och leverans av MOOC och liknande erbjudanden, till exempel flexibla sätt att dela nyttan av kursproduktion.

Kommittén rekommenderar övervägande att införa incitament för utbildningsrelevans i finansieringssystemet. Samarbete mellan utbildningsinstitutioner och aktörer inom arbetsmarknadsområdet på  och liknande erbjudanden kan vara en indikator på en sådan betydelse .
Kommittén rekommenderar att det finns årlig tilldelning inom de strategiska tillgångarna i finansieringen, för att stödja utvecklingen av pedagogiskt innehåll och utveckling av teknisk infrastruktur för MOOC och liknande erbjudande .

Läs rapporten på Norska här http://khrono.no/sites/khrono.no/files/moocutvalget_delrapport_1_13122013.pdf

Förra

Nästa

1 kommentar

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This