NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Norsk rapport stödjer satsning på MOOC

tid_mooc

Den norska MOOC -kommissionen publicerade sin första rapport den 13 December 2013, vilket gör den norska regeringen först att presentera en statlig rapport om MOOCs .

Kommissionen rekommenderar att MOOCs erbjudanden i Norge bör vara fria , och föreslår en rad åtgärder för att stimulera bidrag till MOOC utveckling , både på individ , institutionell och nationell nivå . Kommissionen diskuterar också hur OER-rörelsen har varit en drivande kraft i utvecklingen av MOOCs världen över .

Den norska MOOC kommissionen planerar att lämna sin nästa rapport till sommaren juni 2014 som en grönbok ( NOU – som senare kan följas av en vitbok för beslut i parlamentet / regeringen ) . Rapporten är på norska,

http://khrono.no/sites/khrono.no/files/moocutvalget_delrapport_1_13122013.pdf

men en översättning av de rekommendationer finns på svenska nedan.

Kap. 6.2 Innovativ pedagogik och kvalitet

Kommittén rekommenderar en systematisk satsning på forskningsbaserad kunskapsutveckling om IKT och lärande .

Kommittén rekommenderar att man inrättar en miljö för forskningsbaserad kunskapsutveckling och kunskapsöverföring i samband med inlärning Analytics 2015 med ett årligt bidrag på 15 miljoner norska kronor. Struktur och form måste beaktas i förhållande till nuvarande deltagare och finansiärer .

Kommittén anser att den högre utbildningen har begränsat användningen av IT på individnivå i samband med utvecklingen av undervisningen . Det fungerar inte stimulerande och motiverande att införa ny teknik och nya former för lärande. Kommittén rekommenderar därför att den operativa miljön i allmänhet och incitament för utveckling av utbildningsområdet granskas , både på individuell , institutionell och nationell nivå. Dessa måste kopplas ihop och tydligt ha gemensamma mål och effekter .

Kommittén rekommenderar omfördelningen av finansiering för att driva utvecklingen vidare av digitala kompetensen hos personalen inom den högre utbildningen . Kommissionen föreslår att fördela 10 miljoner norska kronor .

MOOC Kommittén rekommenderar att ministeriet utser en kommitté för att bedöma kompetens utanför det formella utbildningssystemet och anser också att kompetens utvecklas genom MOOCs om hur man tillhandahåller tentor och poäng .

Kap. 6.3 Infrastruktur för MOOCs och annat digitalt lärande

Kommittén anser att det finns ett behov av att fortsätta och öka de nationella utgifterna för teknisk infrastruktur . Kommissionen föreslår öka finansieringen för vidare utveckling av infrastrukturen för online- utbildning i allmänhet med 10 miljoner per år och 10 miljoner per år för att utveckla ny infrastruktur för Mooc specifikt .

Kommittén rekommenderar att det bör undersökas närmare huruvida det är lämpligt att ha en gemensam nationell MOOC portal eller om alternativa lösningar är bättre .

Kap. 6.4 Handel och arbetsmarknadskompetensbehov

Kommittén rekommenderar att näringslivet sektorn använder MOOCs och liknande erbjudanden i kompetensutveckling av de anställda .

Det finns avsatt 10 miljoner för att främja utbildning av lärare som använder MOOCs och liknande erbjudanden . Kommittén rekommenderar att det finns ytterligare 10 miljoner för att utveckla och få erfarenhet av användning av MOOCs och liknande erbjudanden i fortbildning inom andra relevanta utbildningsområden .

Kap. 6.5 MOOC ska bli en del av det norska examenssystemet : ackreditering och erkännande av MOOCs erbjudanden

Kommittén anser att MOOCs inte kräver en förändring av de norska reglerna för ackreditering och erkännande av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet. MOOC tentor och poäng från både norska och utländska institutioner kan naturligtvis vara en del av detta system som det är idag.

Kommittén rekommenderar att institutionerna utnyttjar det handlingsutrymme som ligger i administrationen av reglerna för kreditering av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet, genom att underlätta bättre och smidigare metoder över norska institutioner .

Kommittén rekommenderar att en bedömning av om nuvarande praxis är lämpligt och vad som kan göras för att stärka institutionernas utnyttjande av spelrum inneboende i de nuvarande reglerna för kreditering av ämnen och ämnen som skall ingå i ett examenssystemet.

Kommittén rekommenderar försök för antagning till MOOCs erbjudanden på norska institutioner för sökande som inte uppfyller de traditionella kraven för antagning till högre utbildning .

Kap. 6.6 Egenfinansiering och principen om fri högskoleutbildning

Kommittén anser att MOOC erbjudanden i Norge i första hand bör vara fritt.
Kommittén rekommenderar att ministeriet genomför en översyn av reglerna för möjlighet av personliga betalningar till institutioner som gör anspråk på avgifter för delar av en grupp av deltagare, så att reglerna kommer att klargöras .

Kap. 6.7 Pedagogiskt stöd

Kommittén rekommenderar beviljat pedagogiskt stöd till elever i MOOC och liknande erbjudanden med flexibel arbetsbelastning och varaktighet. Med liknande erbjudanden avses andra former av online-kampanjer eller erbjudanden som kombinerar online och campusutbildning.

Kommittén anser att MOOCs och liknande erbjudanden utanför Norge och EU/EES -området bör anses utgöra grunden för pedagogiskt stöd.

Utskottet anser att de bedömningar av förändringar i utbildnings finansieringssystemet också måste  bedöma konsekvenserna för utländska studenter.

Kap. 6.8 Finansiering av högre utbildning

Kommittén rekommenderar att finansieringssystemet bör underlätta incitament eller arrangemang som stöder samarbetet mellan institutionerna för utveckling och leverans av MOOC och liknande erbjudanden, till exempel flexibla sätt att dela nyttan av kursproduktion.

Kommittén rekommenderar övervägande att införa incitament för utbildningsrelevans i finansieringssystemet. Samarbete mellan utbildningsinstitutioner och aktörer inom arbetsmarknadsområdet på  och liknande erbjudanden kan vara en indikator på en sådan betydelse .
Kommittén rekommenderar att det finns årlig tilldelning inom de strategiska tillgångarna i finansieringen, för att stödja utvecklingen av pedagogiskt innehåll och utveckling av teknisk infrastruktur för MOOC och liknande erbjudande .

Läs rapporten på Norska här http://khrono.no/sites/khrono.no/files/moocutvalget_delrapport_1_13122013.pdf

Förra

Nästa

1 kommentar

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This