NY

Forskning och rapporter om distansundervisning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sammanställer regelbundet resultat och erfarenheter från forskning och rapporter på det specialpedagogiska området knutet till distans- och fjärrundervisning. De har gjort sökningar på forskning som kan vara relevant utifrån...

SFS Jubileumswebbinarium: En högskola tillgänglig för alla? Ett panelsamtal om tillgänglighet och högskolepedagogik i den högre utbildningen

Sveriges förenade studentkårer (SFS) bjuder nu in till ett webbsänt seminarium för att prata om högskolepedagogik och tillgänglighet till och inom högre utbildning. Medverkar gör bland annat Minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans. Seminariet är...

Global ISO 9001-enkät efterlyser mer fokus på ledarskap och miljö

Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om  ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap,...

GD:s kristallkula – om yrkeshögskolan

Generaldirektör Thomas Persson, Myndigheten för yrkeshögskolan spekulerar om framtida scenarier för yrkeshögskolan. Han  samla sina tankar om yrkeshögskolan (YH) och framtiden. Vad han tror kommer att hända? Vilka är de stora huvuddragen i utvecklingen? Vad kommer vi...

Vi vill få ner kostnaderna för publiceringar

Hundra procent öppen publicering, lägre kostnader och en transparent prismodell. Det är SUHF:s mål för de avtal mellan svenska lärosäten och vetenskapliga förlag som ska ersätta de nuvarande som löper ut 2024. En nytillsatt utredning ska ta fram strategin för att nå...

Omställning – distansarbete i samband med panademin

ENCELL Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande ENCELL högskolan Jönköping genomförde en studie om distansarbete i samband med pandemin och redovisade resultatet i studien, ”Lång process att kunna acceptera att min värld har krympt”   Tre frågor ställdes i...

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. Läs mer här på Voister – Att...

Learning in a digital age

Utveckla färdigheter och självförtroende för att bli en kompetent och autonom i en digital tidsålder.Här är självinstruerande micro- kurser från OERUniversity NZ alla med utgångspunkt i Learning in a digital age. Samtliga kurser kan ts på egen hand och kan med fördel...

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt...

Internationell utblick – distansundervisning under Covid

( Bild från pixabay.com) Det finns undersökningar som är väl värda att läsa igen. Det gavs ut en publikation av post och telestyrelsen i oktober som heter Internationell utblick – distansundervisning under Covid-19. Under övergripande reflektioner skriver man att det...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Med framtiden i sikte

Vilka insatser görs i Indien, Kina och USA för att främja digital spetskompetens? Det kan du läsa om i en ny rapport. Rapporten har tagits fram av Ramboll på uppdrag av UKÄ Digitaliserings kommitténs projektgrupp.

Några slutsatser från kartläggningen:

  • Länderna har liknande målsättningar inom kompetensförsörjning av digital spetskompetens. De tre länderna strävar efter att bli, eller förbli, ledande inom områden som identifierats som betydelsefulla för internationell konkurrenskraft.
  • Ländernas strategiska arbete utgår från ett helhetsgrepp. Länderna arbetar mycket aktivt för att säkerställa utbudet av personer med digital spetskompetens. Det strategiska arbetet innefattar både tidiga insatser som exempelvis ska lära ut AI, programmering eller quantum-teknik i grundskolan gymnasieskolan samt i högre utbildning.
  • Samverkan är en viktig del av ländernas insatser. Länderna strävar efter att skapa ökade förutsättningar för en framtidsredo arbetskraft och en stärkt internationell konkurrenskraft genom strategisk bred och nära samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
  • Arbetsgivares behov av kompetens står i centrum. Insatserna består exempelvis ofta av en kombination av utbildning och praktisk träning på arbetsplatser, oavsett om målgruppen utgörs av nyexaminerade eller yrkesverksamma individer. Företag involveras och deltar också aktivt i utformningen av exempelvis kursplaner, certifieringar och utbildningar.
  • Privata företag är drivande i utvecklingen inom digital spets. Privata företag verksamma i länderna ingår ofta partnerskap med regering, departement, myndigheter och lärosäten i syfte att tillsammans kompetensutveckla studenter, lärare och yrkesverksamma inom digitala spetsområden.

Missa inte vårt kommande webinar

Den 19 maj ordnar vi ett webbinar där rapporten presenteras närmare. Läs mer och anmäl dig.

Rapporten kan laddas ner här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This