NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Med framtiden i sikte

Vilka insatser görs i Indien, Kina och USA för att främja digital spetskompetens? Det kan du läsa om i en ny rapport. Rapporten har tagits fram av Ramboll på uppdrag av UKÄ Digitaliserings kommitténs projektgrupp.

Några slutsatser från kartläggningen:

  • Länderna har liknande målsättningar inom kompetensförsörjning av digital spetskompetens. De tre länderna strävar efter att bli, eller förbli, ledande inom områden som identifierats som betydelsefulla för internationell konkurrenskraft.
  • Ländernas strategiska arbete utgår från ett helhetsgrepp. Länderna arbetar mycket aktivt för att säkerställa utbudet av personer med digital spetskompetens. Det strategiska arbetet innefattar både tidiga insatser som exempelvis ska lära ut AI, programmering eller quantum-teknik i grundskolan gymnasieskolan samt i högre utbildning.
  • Samverkan är en viktig del av ländernas insatser. Länderna strävar efter att skapa ökade förutsättningar för en framtidsredo arbetskraft och en stärkt internationell konkurrenskraft genom strategisk bred och nära samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
  • Arbetsgivares behov av kompetens står i centrum. Insatserna består exempelvis ofta av en kombination av utbildning och praktisk träning på arbetsplatser, oavsett om målgruppen utgörs av nyexaminerade eller yrkesverksamma individer. Företag involveras och deltar också aktivt i utformningen av exempelvis kursplaner, certifieringar och utbildningar.
  • Privata företag är drivande i utvecklingen inom digital spets. Privata företag verksamma i länderna ingår ofta partnerskap med regering, departement, myndigheter och lärosäten i syfte att tillsammans kompetensutveckla studenter, lärare och yrkesverksamma inom digitala spetsområden.

Missa inte vårt kommande webinar

Den 19 maj ordnar vi ett webbinar där rapporten presenteras närmare. Läs mer och anmäl dig.

Rapporten kan laddas ner här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This