NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande ZOOM login är https://us02web.zoom.us/j/88948462658  Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt verktyg utvärderar AI och digitala verktyg för skolan

Branschorganisationen Swedish Edtest lanserar ett mer datadrivet verktyg som ska underlätta för lärare och skolledningar att hitta det största, pedagogiska värdet i olika digitala lärresurser. I den nya utformningen finns även frågor och svar som rör AI i skolan.

 – Edtest är inte stället där man testar nya grejer lite ad hoc. Edtest skapar en systematik för alla inblandade. Fokus har hela tiden varit på undervisning och didaktik och nu blir det ännu tydligare. Läraren är i förarsätet och kan med hjälp av de värderingsfrågor som finns, utforska och värdera olika digitala lärresurser. I slutfasen får bolagen en summerande utvärdering att använda i sin fortsatta produktutveckling samtidigt som de får en ökad kännedom om hur det faktiskt fungerar ute i klassrummen. All kvalitativ digital produktutveckling måste baseras på användarnas behov, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på Swedish Edtech Industry och t.f. projektledare för Swedish Edtest, i ett pressmeddelande.

Den nya funktionaliteten ger användarna verktyg att fatta informerade beslut om lärresursanvändning och förhoppningen är att pedagoger och skolledare tydligare ska kunna se pedagogiska värden hos digitala lärresurser. Detta kan enligt Johanna Karlén bland annat skapa en insiktsfull dialog mellan beställare och leverantör.Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This