NY

Den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare

(Bild Handels i Sthlm, från Wikimedia) I Dagens Nyheter kulturdebatt den 8 april skriver Handelshögskolans rektor Lars Strannegård i artikeln " Pandemin har fått oss att rannsaka vårt lärosäte" - att den nya tekniken fungerar utmärkt som informationsöverförare. Det...

Innovationssatsning ska stärka och utveckla kompetensförsörjning och livslångt lärande

Vinnova får uppdraget att genomföra insatser som ökar möjligheterna till kompetensutveckling och omställning. Under åren 2021-2024 ges 65 miljoner kronor för uppdraget . Målet är att bidra till  områden som har identifierats inom regeringens samverkansprogram...

Lärosäten Väst – ny allians för ökat samarbete i Västsverige

Ett nytt samarbetsavtal har undertecknats av rektorerna från sex lärosäten i Västsverige: Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Jönköping University som därmed gemensamt lanserar Lärosäten Väst....

Vaccinering av lärare bör vara nästa steg

I förra veckan meddelade utbildningsminister Anna Ekström (S) att Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fjärr- och distansundervisning i gymnasieskolan upphör att gälla den 1 april. – Det kommer nog ses som ett glädjebesked för många gymnasieelever, och det...

MyDigiSkills-självvärdering

MyDigiSkills hjälper dig att bättre förstå din nivå av digitala färdigheter baserat på kunskap, färdigheter och attityd inom vart och ett av de fem områdena i den europeiska digitala kompetensramen för medborgare, känd som DigComp. de fem områdena är Information and...

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet

Ingen förlängning av rekommendation om fjärr- och distansundervisning på gymnasiet   Folkhälsomyndighetens nationella rekommendation om delvis fjärr- och distansundervisning för gymnasieskolan upphör att gälla efter den 1 april. Den kommer inte att förlängas....

ICDE OER Advocacy Committee-ny mandatperiod 2021-2024

SVERD är medlem i ICDE och seden 2017 etablerades ICDE OER Advocacy Committe (OERAC). SVERDs V Ordförande Professor Ebba Ossiannilsson har sedan 2018 lett OER Advocacy Committe (OERAC).ICDE ICDE styrelse beslutade 2021 att förlänga mandatperioden 2021-2024, med två år...

Teaching Online – Resource Bank från Dublin City University, IE

Dublin City University (DCU) Irland tillhandahåller en webbplats med änkar till ett antal användbara resurser för online-undervisning som har valts ut för att stödja institutioner och enskilda utbildare för att svara på Covid-19 och utbildning. Mer specifikt syftar...

Valideringskartan: Nytt verktyg för att hitta möjligheter till validering

Nu lanseras Valideringskartan – ett verktyg som snabbt ger en överblick över möjligheterna till validering och vem som ansvarar för vad. – Det svenska systemet för validering är decentraliserat och innehåller olika regelverk för olika sektorer och utbildningsnivåer,...

LUPP Samverkan om livslångt lärande och uppdragsutbildning

Genom uppdragsutbildning kan Sveriges lärosäten bidra till livslångt lärande och kompetensutveckling i ett alltmer konkurrensutsatt och globaliserat arbetsliv. Nu presenteras en pinfärsk rapport om hur lärosätena på bästa sätt kan arbeta med och organisera...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram

Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework regards “Personal, Social and Learning to Learn” as a set of competences applying to all spheres of life that can be acquired through formal informal and non-formal education, and can help citizens to thrive in the 21st Century. These competences have been established following a thorough literature research and several consultations with experts and stakeholders. LifeComp has nine competences with three descriptors each. The framework is conceptual and non-prescriptive. LifeComp can be used as a basis for the development of curricula and learning activities fostering personal, and social development, and learning to learn. The description of the competences can help in exploring its implementation and be contemplated as the embryo of a continuous discussion with teachers and educational policymakers.

LifeComp tree of competences describes nine competences, organised in three areas: The "personal" area (green: P1, P2, P3), the "social" area (S1, S2, S3) and the "learning to learn" area (L1, L2, L3)

Läs rapporten här

LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence

Läs också Bloginlägg från SVERDs V ordförande  Ebba Ossiannilsson på I4Quality.se 

Source: Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. and Cabrera Giraldez, M., LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2020, ISBN 978-92-76-19418-7 (online),978-92-76-19417-0 (print), doi:10.2760/302967 (online),10.2760/922681 (print), JRC120911

Today’s world is interconnected. And it’s changing rapidly. We all need to change and constantly adapt.

Adaptation requires us to develop new skills, new know-how, new competences.

We need to develop these competences throughout our entire life.

In May 2018, the Council of the European Union adopted a recommendation setting out key competences for lifelong learning.

Fundamental competences to adapt to a changing world

These competences are fundamental to

  • achieve personal fulfilment and satisfaction,
  • develop ourselves and relate to others,
  • learn how to learn and keep being employable.

They are also essential for our social inclusion and for our civic participation in society.

Following this recommendation, the JRC, in collaboration with the Commission department for Education, Youth, Sport and Culture (EAC), has developed LifeComp.

9 competences that can be learned by everyone

LifeComp is a framework to establish a shared understanding on the “personal, social and learning to learn” key competence.

It is a conceptual framework. It is non-prescriptive, and it can be used as a basis for the development of curricula and learning activities.

The framework wants to help people to unleash their dynamic potential, self-regulate their emotions, thoughts, and behaviours.

The aim is to build a meaningful life, cope with complexity, be thriving individuals, responsible social agents, and reflective lifelong learners.

LifeComp describes nine competences that can be learned by everyone in formal, informal and non-formal education.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This