NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Läs mer här

Vid seminariet medverkar:

Torunn Gjelsvik, generalsekreterare, International council for open and distance education (ICDE)
Fredrika Lagergren Wahlin, vicerektor, Göteborgs universitet
Kjell Nyman, författare
Karin Röding, generaldirektör, Universitets- och högskolerådet

Hans Lindblad, ordförande i ESO:s styrelse, modererar seminariet.

Vid seminariet presenteras rapporten, sedan följer kommentarer och diskussion. Frågor som kommer att diskuteras är bland annat:

  • Hur bör prioriteringar göras i arbetet med att digitalisera högskolan?
  • Vilka förändringar – pedagogiska och andra – är nödvändiga för att bäst tillvarata digitaliseringen?
  • Finns internationella erfarenheter vi kan lära av?

Användningen av digitala hjälpmedel på universitet och högskolor är utbredd och coronapandemin har inneburit ett jättekliv framåt för utbildning på distans. På många platser runt om i landet pågår arbete för att öka digitaliseringen av högskolan, men det saknas en samlad bild av alla initiativ som tagits. Rätt tillämpad har digitaliseringen potential att öka utbildningens kvalitet och effektivitet och medför dessutom större möjligheter att nå nya grupper av studenter

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This