NY

Aniaragymnasiet visar systemfelet i svensk skola

Aniaragymnasiet i Göteborg fick nyligen sitt tillstånd återkallat efter skarp kritik från Skolinspektionen. Men skandalen handlar inte bara om en enskild friskola, den blottlägger ett djupt systemfel, skriver Linnea Lindquist. Eftersom skollagen inte definierar vad...

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur förbereder lärarutbildningarna för arbete i den kommunala vuxenutbildningen? Redovisning av ett regeringsuppdrag

Bilden av hur lärosätena förbereder studenterna för arbete inom komvux är tydlig: förberedelserna är eftersatta. Det finns brister i både yrkeslärarutbildningen och ämneslärarutbildningen. Bristerna gäller innehållet i den utbildningsvetenskapliga kärnan, den verksamhetsförlagda utbildningen och de ämnesinriktade studierna. Läs mer här och ladda hem rapporten

Regeringen gav UKÄ i uppdrag att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor inom ramen för ämneslärar- och yrkeslärarutbildningarna förbereder studenter för arbete i kommunal vuxenutbildning (komvux). Syftet med uppdraget är att ge en översiktlig nationell bild och bidra till lärosätenas kvalitetsarbete.

UKÄ ser ett behov av initiativ och åtgärder inom flera områden och på olika nivåer. Vi föreslår bland annat:

  • en bred översyn av lärarutbildningen tillsammans med ett omtag i synen på en lärares utbildning och yrkesliv
  • en justering av examensmålen för yrkeslärar- och ämneslärarutbildningarna
  • att Skolverket får uppdrag och resurser för att beställa kompletterande utbildning för lärare inom komvux.

Vi rekommenderar lärosätena

  • att öka alla studenters kännedom om vilka behörigheter de får i och med sin examen
  • att verka aktivt för att erbjuda studenterna att genomföra sin VFU inom vuxenutbildningen
  • att öka utbytet och samverkan med vuxenutbildningen
  • att utse personer med erfarenhet av vuxenutbildningen till programråd och andra beslutande och rådgivande organ
  • att uppmuntra praktiknära forskning och utvecklingsinsatser som vuxnas lärande.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This