NY

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan

SVERD är partner i Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan nordiska länderna och baltiska regionen om livslångt lärande för äldre, att lära sig och att dela idéer om digital kompetensutveckling för äldre i olika länder. Varje deltagande organisation anordnar ett möte för andra deltagande organisationer för att introducera sin utbildning, undervisningsmetoder och ämnen om digitala färdigheter. Partner i projektet är Sverige, Finland (koordinator), Norge och Lithuania.

SVERD var värd för den första konferensen och parter mötet den 27-28 januari 2021. How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic –The Swedish Perspectives. Läs mer nedan från SVERDs konfernsen och ta del av materialet. Den andra konfernsen hölls den 29 april med Finlkand som värd,  How seniors learn digital skills, med projektkoordinatorn Jyväskylä Summer University, Finland som värd.

SVERD är även partner i ett nytt Nordplus projekt DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world, med samma partner som i det ovan beskrivna projektet, detta är dock 2 årigt. Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga på det pågående nätverksprojektet: ”Hur seniorer lär sig digitala färdigheter i Norden och Baltikum? ”och som ett resultat av detta projekt för att publicera en kunskapsbank med bra metoder för utbildning och lärande av digital kompetens, särskilt för äldre, med tanke på att senior är en mångsidig målgrupp både när det gäller kohort och period när den introduceras till digitala miljöer. Dessutom är gruppen äldre i sig mycket mångfacetterad. Samtliga deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från sitt arbetsområde och i ett kollaborativt samarbetande sätt att arbeta tillsammans med andra partners. Som ett slutresultat kommer dessa bästa metoder att bli publiceras i en plattform, som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnitt och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. De föreslagna riktlinjerna kommer att fungera som benchmark. Målet är att övningarna kan överföras till alla organisationer som tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer om digital kompetens.

Se mer på SVERD.se

Conference: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic. The Swedish Perspectives

och presentationerna här

Seniors Digital Skills Files

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This