NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan

SVERD är partner i Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan nordiska länderna och baltiska regionen om livslångt lärande för äldre, att lära sig och att dela idéer om digital kompetensutveckling för äldre i olika länder. Varje deltagande organisation anordnar ett möte för andra deltagande organisationer för att introducera sin utbildning, undervisningsmetoder och ämnen om digitala färdigheter. Partner i projektet är Sverige, Finland (koordinator), Norge och Lithuania.

SVERD var värd för den första konferensen och parter mötet den 27-28 januari 2021. How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic –The Swedish Perspectives. Läs mer nedan från SVERDs konfernsen och ta del av materialet. Den andra konfernsen hölls den 29 april med Finlkand som värd,  How seniors learn digital skills, med projektkoordinatorn Jyväskylä Summer University, Finland som värd.

SVERD är även partner i ett nytt Nordplus projekt DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world, med samma partner som i det ovan beskrivna projektet, detta är dock 2 årigt. Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga på det pågående nätverksprojektet: ”Hur seniorer lär sig digitala färdigheter i Norden och Baltikum? ”och som ett resultat av detta projekt för att publicera en kunskapsbank med bra metoder för utbildning och lärande av digital kompetens, särskilt för äldre, med tanke på att senior är en mångsidig målgrupp både när det gäller kohort och period när den introduceras till digitala miljöer. Dessutom är gruppen äldre i sig mycket mångfacetterad. Samtliga deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från sitt arbetsområde och i ett kollaborativt samarbetande sätt att arbeta tillsammans med andra partners. Som ett slutresultat kommer dessa bästa metoder att bli publiceras i en plattform, som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnitt och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. De föreslagna riktlinjerna kommer att fungera som benchmark. Målet är att övningarna kan överföras till alla organisationer som tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer om digital kompetens.

Se mer på SVERD.se

Conference: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic. The Swedish Perspectives

och presentationerna här

Seniors Digital Skills Files

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This