NY

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

VÄLKOMNA till den tredje konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Lithuania som värd. Program and registration nås via projekthemsidan

SVERD är partner i Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. Syftet med detta tematiska nätverksprojekt är att stärka och utveckla samarbetet mellan nordiska länderna och baltiska regionen om livslångt lärande för äldre, att lära sig och att dela idéer om digital kompetensutveckling för äldre i olika länder. Varje deltagande organisation anordnar ett möte för andra deltagande organisationer för att introducera sin utbildning, undervisningsmetoder och ämnen om digitala färdigheter. Partner i projektet är Sverige, Finland (koordinator), Norge och Lithuania.

SVERD var värd för den första konferensen och parter mötet den 27-28 januari 2021. How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic –The Swedish Perspectives. Läs mer nedan från SVERDs konfernsen och ta del av materialet. Den andra konfernsen hölls den 29 april med Finlkand som värd,  How seniors learn digital skills, med projektkoordinatorn Jyväskylä Summer University, Finland som värd.

SVERD är även partner i ett nytt Nordplus projekt DIGITAL SUPPORT: Guidelines for training the trainers to support seniors towards making daily life more easy in digital world, med samma partner som i det ovan beskrivna projektet, detta är dock 2 årigt. Syftet med detta utvecklingsprojekt är att bygga på det pågående nätverksprojektet: ”Hur seniorer lär sig digitala färdigheter i Norden och Baltikum? ”och som ett resultat av detta projekt för att publicera en kunskapsbank med bra metoder för utbildning och lärande av digital kompetens, särskilt för äldre, med tanke på att senior är en mångsidig målgrupp både när det gäller kohort och period när den introduceras till digitala miljöer. Dessutom är gruppen äldre i sig mycket mångfacetterad. Samtliga deltagande organisationer kommer att beskriva bästa praxis från sitt arbetsområde och i ett kollaborativt samarbetande sätt att arbeta tillsammans med andra partners. Som ett slutresultat kommer dessa bästa metoder att bli publiceras i en plattform, som kommer att vara användarvänlig, interaktiv, lättillgänglig, attraktiv i gränssnitt och tillämpa självmotivation och självreglerat lärande. De föreslagna riktlinjerna kommer att fungera som benchmark. Målet är att övningarna kan överföras till alla organisationer som tillhandahåller utbildning eller organiserar hjälp för seniorer om digital kompetens.

Se mer på SVERD.se

Conference: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic. The Swedish Perspectives

och presentationerna här

Seniors Digital Skills Files

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This