NY

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Artificiell intelligens visar sig klara av intellektuella uppgifter som nyss framstod som unika för människan.

Dagens Nyheters journalist Linus Larsson skriver idag att den nya versionen av GPT, systemet bakom chatt-roboten på allas läppar, ger en glimt av en framtid där artificiell intelligens är en förlängning av vårt medvetande. Artikeln belyser att artificiell intelligens...

Minst kompetensutveckling till den som behöver det mest

Tidningen Arbetet lyfter att det erbjuds "Minst kompetensutveckling till de som behöver den mest".(Arbetet 14 februari). Slutsatsen kommer från en undersökning som TCO:s tankesmedja Futurion, låtit Novus opinion genomföra där 26 procent svarar att de har en svag...

SVERD Online Vårkonferens ”Lifelong Learning” uppdaterat program 10/3 2023 kl. 13.00

Programmet till SVERDs Online Vårkonferens Livslångt Lärande är uppdaterat. Förste talare är Margareta Landh Senior/Advisor Myndigheten för Yrkeshögskolan ( MYH) som talar om  "Yrkeshögskolans roll i omställning" påverkar utbudet inom MYH. Andre talare är Camilla...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Grattis alla nominerade till Guldäpplet 2021!

Ett hundratal lärare har nominerats till 20-årsjubilerande lärarpriset Guldäpplet. Bland dessa har juryn utsett årets tre finalister, som presenterades i samband med ett digitalt event på tisdagen.

– Årets finalister är tre lärare som bryter ny mark och utvidgar professionens gränser. De visar hur digitalt kompetenta lärare kan vara drivande i att förnya undervisning och lärande och samtidigt bidra till utvecklingen av hela skolan. De visar också mycket konkret på hur de med användning av digitala arbetsformer på ett innovativt sätt kan ge alla sina elever, oavsett förutsättningar, möjlighet att lyckas, säger Peter Becker, stiftelsen DIU, ordförande i Guldäpplets jury. Läs mer här

– Årets finalister är tre lärare som bryter ny mark och utvidgar professionens gränser. De visar hur digitalt kompetenta lärare kan vara drivande i att förnya undervisning och lärande och samtidigt bidra till utvecklingen av hela skolan. De visar också mycket konkret på hur de med användning av digitala arbetsformer på ett innovativt sätt kan ge alla sina elever, oavsett förutsättningar, möjlighet att lyckas, säger Peter Becker, stiftelsen DIU, ordförande i Guldäpplets jury..

Guldäpplet delas årligen ut till lärare som förnyar lärandet i skolan med hjälp av it och digitalisering. Till jubileumsåret 2021, när Guldäpplet firar 20 år, nomineras Helen Larsson, speciallärare och it-pedagog på Rosenlundsskolan, Jönköping, Karolin Wagner, slöjdlärare, PeterSvenskolan Landskrona, och Ulrica Elisson Grane, lärare och digitaliseringsutvecklare på Ullvi skola i Leksand.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This