NY

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Martin Linder Unionen är med på SVERDs Online Vårkonferens den 10/3 och talar om livslångt lärande på arbetsplatsen

Martin Linder förbundsordförande UNIONEN har skrivit en artikel den 16 januari om arbetsgivarens ansvar för att kompetensutveckla sina medarbetare. Unionen har under många år haft kompetensfrågor allra högst på agendan. Det har vi eftersom arbetslivet ställer höga...

UKÄ ska göra fallstudier om akademisk frihet

Regeringen ger Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att göra fallstudier om akademisk frihet. Syftet är att ge en fördjupad förståelse för universitets och högskolors arbete med att främja och värna akademisk frihet och en kultur som tillåter fritt...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fortsatt strategi för skolans digitalisering

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram ett förslag till nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bland annat bidra till högre måluppfyllelse och likvärdighet i förskolan och skolan.

Den nuvarande digitaliseringsstrategin löper ut 2022. För att kunna ta tillvara digitaliseringens möjligheter och för att skapa likvärdiga förutsättningar för barn och elever behöver skolväsendet utvecklas i samverkan utifrån en gemensam riktning. Enligt regeringen är det därför fortsatt viktigt med en nationell strategi som pekar ut gemensamma mål för skolväsendets digitalisering.

Regeringen har därför gett Skolverket i uppdrag att föreslå en nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet för 2023–2027. Strategin ska bidra till ökad måluppfyllelse och likvärdighet, samt beakta digitaliseringens möjligheter och utmaningar för utvecklingen av undervisningen i förhållande till barns och elevers ålder och kunskaper. I uppdraget ingår att utforma digitaliseringsstrategin så att den särskilt beaktar utmaningar och risker för barn i yngre ålder vid användandet av digitala verktyg.

– Alla barn och elever ska få de kunskaper de behöver, vilket i förlängningen lägger grunden för den framtida kompetensförsörjningen. Digitala verktyg ska ha ett genomtänkt syfte, vara användarvänliga och passa förskolans och skolans verksamhet. Lärare ska ha kunskap och mandat att avgöra när och hur dessa verktyg ska användas för att stärka lärandet, och när de inte fyller en funktion, säger skolminister Lina Axelsson Kihlblom.

Uppdraget ska redovisas till Utbildningsdepartementet senast den 15 december 2022.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This