NY

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin. För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden...

Närundervisning i skolan ska vara huvudregeln i höst

Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en...

Mötesplats OER arrangerar en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021

SVERD är partner i Mötesplats OER och är med att samordna en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021 Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Vi uppmärksammar...

Digitaliseringsprojekt stärker kompetensförsörjningen

För att underlätta byte av yrkesbana och livslångt lärande har åtta myndigheter fått uppdraget att skapa förutsättningar för olika digitala lösningar. Dessa ska både förbättra den enskildes förutsättningar på arbetsmarknaden och göra det lättare för arbetsgivare att...

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay ) Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin. Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade...

Sex år i EDEN Executive Committee

De senaste sex åren (2015-2021) har varit spännande, lärorika, utmanande, arbetsamma, prövande, krävande och fantastiska i en fin blandning. Under sex år dvs två mandatperioder har jag varit i EDEN Executive Committee på uppdrag av Svenska Riksorganisationen för...

Nordplus: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics

SVERD har medverkat som partner i Nordplus Adult NPAD-2020/10169 How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics  finansierats av Nordiska ministerrådet. Projektet organiserades under projektperioden 09 / 2020-08 / 2021. Projektkoordinator är   Summer...

Nya regeringssatsningar -i pandemins följder

Satsningar på utbildning för vuxna ska bekämpa pandemins följder Många har förlorat sitt arbete under den rådande pandemin. Utrikes födda, ofta nyanlända, som står långt ifrån arbetsmarknaden har drabbats särskilt hårt av krisen. Utbildning är därför ett viktigt...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

Anmälan är öppen än, se till att säkra DIN plats till den 29 juni 2019 VÄLKOMNA till den fjärde och sista konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Norge som värd This event is...

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual Conference 2021 (21-24 juni 2021) den 22 juni 2021.

COVID-19-pandemin, som har svept över hela Europa, har gjort förändringar i många aspekter av livet, från arbetsförhållanden till fri rörlighet. Utbildning har varit en av de sektorer som har störts av krisen, med utbildning i Europa och globalt har gått online. Inom högre utbildning å ena sidan har detta nya ögonblick lyft fram vissa fördelar med onlinestudier, inklusive lägre levnadskostnader för studenter som annars skulle studera bortom familjen. Å andra sidan har  ojämlikheter mellan studenter, särskilt i förhållande till skillnader när det gäller digital kompetens, stödnätverk och hemmiljöresurser betonats.

Rapporten presenterar insikter om studenternas upplevelser under COVID-19-pandemin baserad på enkätsvar från studenter som studerar i Europa, april 2020. Den bredare ramen för forskningen informerades av tanken om motståndskraft som ”en process som kopplar samman en uppsättning av anpassningsförmåga till en positiv bana för funktion och anpassning efter en störning ”(Norris et al. 2008, 130). I mindre tekniska termer har forskningsfokus undersökt förmågan hos studenter, förstått som en mångsidig grupp, att ha rimligt positiva akademiska erfarenheter i ett katastrofkontext som COVID-19-pandemin, liksom deras akademiska miljö, sociala roll. nätverk, emotionell smink, kunskap och färdigheter och materiella resurser för att möjliggöra sådana upplevelser. I slutet av rapporten ges inblickar i studenternas svar på öppna frågor som täckte fördelar och nackdelar med onlinestudier under pandemin, problem som studenter stött på och förbättringsförslag.

Studien omfattar drygt 17 000 studenter från drygt 40 länder i Europa.

  

An online questionnaire, launched on SurveyMonkey, was filled in by undergraduate and Master’s, full-time and part-time students studying at European higher education institutions in April 2020. The questionnaire was launched by the European Students Union on April 21 and was accessible until May 3 2020. Participation in the study was voluntary and anonymous.

The questionnaire was constructed by a team of researchers from the University of Zadar in Croatia. It consisted of 7 parts which included 31 closed-type questions and 5 open questions.

Part 1: Students’ socio-demographic and academic characteristics (e.g. gender, age, educational level of parents, student status, the field of study)

Part 2: Academic life (experiences with teaching, workload and assessment) Part 3: Infrastructure and skills for studying from home (e.g. access to a desk, a

computer, a quiet place to study, confidence in using online teaching platforms)

Part 4: Networks of support

Part 5: Emotional life (general well-being and experienced emotions)

Part 6: Life circumstances (e.g. employment, care responsibilities, tuition fees, scholarships)

Part 7: General reflections on studying from home

Ta också el av rapporten från 2019 om sociala dimensioner i studentlivet. THE SOCIAL DIMENSION OF STUDENT LIFE IN THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA IN 2019  från Eurostudent.eu

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This