NY

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Så kan skolan förändras

Skolan står inför stora utmaningar när det kommer till elevernas kunskapsnivåer och hur de rustas för en skiftande arbetsmarknad. Med nya satsningar på en stabil it-infrastruktur och kompetensutveckling vill Caroline Andersson, verksamhetschef för grundskolan i...

Forskning inom digitalisering och teknik, från AI till 5G, bidrar till att driva på utvecklingen av ett smartare samhälle.

Forskning kring att ta fram nya tekniska lösningar finns det gott om, både på universitet och i näringslivet. Samtidigt gynnas alla forskningsområden, från biologi till historia, av den tekniska utvecklingen. Det kan handla om allt från språktydning med AI och...

DIGITAL OMSTÄLLNING

DIGITAL OMSTÄLLNING Verksamheten genom skärmen: civilsamhällets digitala omställning under pandemin Under våren 2021 genomförde Charlotte Ovesson en studie som handlar om hur föreningar, studieförbund, folkhögskolor och andra organisationer i civilsamhället ställde om...

Kvalitet i distansutbildning

Universitets- och högskolerådet genomför en satsning för ökad kvalitet och genomströmning i distansutbildning vid universitet och högskolor. Syftet med satsningen är att ge ökad tillgång till högskoleutbildning och utveckla digitala verktyg för distansutbildning, men...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual Conference 2021 (21-24 juni 2021) den 22 juni 2021.

COVID-19-pandemin, som har svept över hela Europa, har gjort förändringar i många aspekter av livet, från arbetsförhållanden till fri rörlighet. Utbildning har varit en av de sektorer som har störts av krisen, med utbildning i Europa och globalt har gått online. Inom högre utbildning å ena sidan har detta nya ögonblick lyft fram vissa fördelar med onlinestudier, inklusive lägre levnadskostnader för studenter som annars skulle studera bortom familjen. Å andra sidan har  ojämlikheter mellan studenter, särskilt i förhållande till skillnader när det gäller digital kompetens, stödnätverk och hemmiljöresurser betonats.

Rapporten presenterar insikter om studenternas upplevelser under COVID-19-pandemin baserad på enkätsvar från studenter som studerar i Europa, april 2020. Den bredare ramen för forskningen informerades av tanken om motståndskraft som ”en process som kopplar samman en uppsättning av anpassningsförmåga till en positiv bana för funktion och anpassning efter en störning ”(Norris et al. 2008, 130). I mindre tekniska termer har forskningsfokus undersökt förmågan hos studenter, förstått som en mångsidig grupp, att ha rimligt positiva akademiska erfarenheter i ett katastrofkontext som COVID-19-pandemin, liksom deras akademiska miljö, sociala roll. nätverk, emotionell smink, kunskap och färdigheter och materiella resurser för att möjliggöra sådana upplevelser. I slutet av rapporten ges inblickar i studenternas svar på öppna frågor som täckte fördelar och nackdelar med onlinestudier under pandemin, problem som studenter stött på och förbättringsförslag.

Studien omfattar drygt 17 000 studenter från drygt 40 länder i Europa.

  

An online questionnaire, launched on SurveyMonkey, was filled in by undergraduate and Master’s, full-time and part-time students studying at European higher education institutions in April 2020. The questionnaire was launched by the European Students Union on April 21 and was accessible until May 3 2020. Participation in the study was voluntary and anonymous.

The questionnaire was constructed by a team of researchers from the University of Zadar in Croatia. It consisted of 7 parts which included 31 closed-type questions and 5 open questions.

Part 1: Students’ socio-demographic and academic characteristics (e.g. gender, age, educational level of parents, student status, the field of study)

Part 2: Academic life (experiences with teaching, workload and assessment) Part 3: Infrastructure and skills for studying from home (e.g. access to a desk, a

computer, a quiet place to study, confidence in using online teaching platforms)

Part 4: Networks of support

Part 5: Emotional life (general well-being and experienced emotions)

Part 6: Life circumstances (e.g. employment, care responsibilities, tuition fees, scholarships)

Part 7: General reflections on studying from home

Ta också el av rapporten från 2019 om sociala dimensioner i studentlivet. THE SOCIAL DIMENSION OF STUDENT LIFE IN THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA IN 2019  från Eurostudent.eu

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This