NY

Stöd till förberedelse om det blir en upprepad övergång till distansutbildning

SVERD har fått tillgång till förberedelse och stödmaterial från Mats Brenner pedagogisk utvecklare på Karolinska Institutet om det blir en upprepad övergång till distansutbildning beroende av pandemiläget. Alla dokumentfiler kan användas fritt med referens till...

Utbildningsdepartementets nya statsråd

I dag lämnade statminister Magdalena Andersson regeringsförklaringen till riksdagen och anmälde vilka statsråd som ingår i regeringen. Anna Ekström är utbildningsminister och departementschef. Lina Axelsson Kihlblom är skolminister. Läs mer här och också om...

Digital omställning för aktivt medborgarskap, webinar 8 december kl 14.00

Digital omställning för aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, webinar 8 december 2021 kl 14.00-15.30 Bakgrund: Sedan hösten 2019 medverkar SVERD i Nätverk för Vuxnas lärande (NVL) Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt...

Blandat lärande och digital utbildning på EU-möte

Utbildnings- och ungdomsministrarna träffas i Bryssel den 29 november. Digital utbildning, blandat lärande och offentliga utrymmen för ungdomar står bland annat på dagordningen. Läs mer här  Blandat lärande för en kvalitativ utbildning Utbildningsministrarna ska anta...

Mötesplats OER – Konferens 25 november 2021

Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Mötesplats OER uppmärksammar dagen med ett konferens för att diskutera vad som hänt, inte hänt, och vad vi kan göra för att implementera...

Teknikerna som tar Nyköpings skolor till nästa nivå

Nyköpings kommun använder samma tekniska lösningar för all skolverksamhet i kommunen, som tillsammans bidrar till single sign-on för lärare och elever, ett förenklat GDPR-arbete och en automatiserad hantering av läromedel. Och än är arbetet bara i sin linda. Läs mer...

Reimagining our futures together: A new social contract for education

Idag 10 nov 2021 lanserades UNESCOs rapport om the Futures of Education, a Social Contract. Läs mer här SVERD hart sedan 2019 då initiativet Futures of Education lanserades följt utvecklingen på nära håll. Samtliga konferenser sedan dess har haft  detta tema Futures...

The Futures of Education report will be launched tomorrow 10 November by UNSCO

Vi är glada att kunna meddela att Futures of Education-rapporten kommer att lanseras i morgon den 10 november av UNESCO. Rapporten heter Reimagining our futures together: - A new social contract for education har varit på gång undr de senaste två åren och man har...

Web Conference Digital transfer for active citizenship 8 dec 14.00 in Zoom

WEB CONFERENCE DIGITAL TRANSFER FOR ACTIVE CITIZENSHIP FOR THE ADULT POPULATION IN A NORDIC PERSPECTIVE, WEBINAR 8 DEC 2021 14-15.30 Registration and Program 14.00...

Program för ”European Online and Distance learning week” är klart

Nätverken European Distance and E-Learning Network och EDEN Digital Learning Europe anordnar en rad webinarer under perioden 3 till 10 november 2021. Arrangemanget är årligen återkommande och går under temat "European Online and Distance learning week". Se programmet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual Conference 2021 (21-24 juni 2021) den 22 juni 2021.

COVID-19-pandemin, som har svept över hela Europa, har gjort förändringar i många aspekter av livet, från arbetsförhållanden till fri rörlighet. Utbildning har varit en av de sektorer som har störts av krisen, med utbildning i Europa och globalt har gått online. Inom högre utbildning å ena sidan har detta nya ögonblick lyft fram vissa fördelar med onlinestudier, inklusive lägre levnadskostnader för studenter som annars skulle studera bortom familjen. Å andra sidan har  ojämlikheter mellan studenter, särskilt i förhållande till skillnader när det gäller digital kompetens, stödnätverk och hemmiljöresurser betonats.

Rapporten presenterar insikter om studenternas upplevelser under COVID-19-pandemin baserad på enkätsvar från studenter som studerar i Europa, april 2020. Den bredare ramen för forskningen informerades av tanken om motståndskraft som ”en process som kopplar samman en uppsättning av anpassningsförmåga till en positiv bana för funktion och anpassning efter en störning ”(Norris et al. 2008, 130). I mindre tekniska termer har forskningsfokus undersökt förmågan hos studenter, förstått som en mångsidig grupp, att ha rimligt positiva akademiska erfarenheter i ett katastrofkontext som COVID-19-pandemin, liksom deras akademiska miljö, sociala roll. nätverk, emotionell smink, kunskap och färdigheter och materiella resurser för att möjliggöra sådana upplevelser. I slutet av rapporten ges inblickar i studenternas svar på öppna frågor som täckte fördelar och nackdelar med onlinestudier under pandemin, problem som studenter stött på och förbättringsförslag.

Studien omfattar drygt 17 000 studenter från drygt 40 länder i Europa.

  

An online questionnaire, launched on SurveyMonkey, was filled in by undergraduate and Master’s, full-time and part-time students studying at European higher education institutions in April 2020. The questionnaire was launched by the European Students Union on April 21 and was accessible until May 3 2020. Participation in the study was voluntary and anonymous.

The questionnaire was constructed by a team of researchers from the University of Zadar in Croatia. It consisted of 7 parts which included 31 closed-type questions and 5 open questions.

Part 1: Students’ socio-demographic and academic characteristics (e.g. gender, age, educational level of parents, student status, the field of study)

Part 2: Academic life (experiences with teaching, workload and assessment) Part 3: Infrastructure and skills for studying from home (e.g. access to a desk, a

computer, a quiet place to study, confidence in using online teaching platforms)

Part 4: Networks of support

Part 5: Emotional life (general well-being and experienced emotions)

Part 6: Life circumstances (e.g. employment, care responsibilities, tuition fees, scholarships)

Part 7: General reflections on studying from home

Ta också el av rapporten från 2019 om sociala dimensioner i studentlivet. THE SOCIAL DIMENSION OF STUDENT LIFE IN THE EUROPEAN HIGHER EDUCATION AREA IN 2019  från Eurostudent.eu

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This