NY

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Kamp för att lärresurser ska bli fritt tillgängliga – intervju med Ebba Ossiannilsson

Intervju med mig från Svenska Riksantikvarieämbetet om UNESCO OER Rekommendation och den kommande konferensen som vi anordnar via Wikimedia Sverige den 25 november 2021. Läs hela intervjun här Flera länder i Afrika har kommit längre än Sverige när det gäller öppna...

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film 1 Förmiddag 24/9 här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Tidsangivelser I förmiddagens film från Höstkonferensen 2021. 1 min Rolf Reinhardts...

Hur fungerar en blockkedja och vad är nyttan för verksamheten?

Blockkedjor är en av de stora trenderna och inte minst har pandemin gett blockkedjan extra fokus. Men vad är en blockkedja, hur fungerar de och vilken är nyttan? Voister förklarar. Tänk dig en kedja av olika informationsblock där en logg av någon form av transaktion...

UNESCO – Project on AI and the Futures of Learning

UNESCO lanserade idag den 30 september "Project on AI and the Futures of Learning" Lanseringen avsåg att informera medlemsstaterna och partner om projektet om artificiell intelligens (AI) och framtidens lärande, få synpunkter på de planerade aktiviteterna, kartlägga...

Grattis alla nominerade till Guldäpplet 2021!

Ett hundratal lärare har nominerats till 20-årsjubilerande lärarpriset Guldäpplet. Bland dessa har juryn utsett årets tre finalister, som presenterades i samband med ett digitalt event på tisdagen. – Årets finalister är tre lärare som bryter ny mark och utvidgar...

Micro-credential innovation inom högre utbildning

Micro Credentials för Vem, vad och varför? Micro Credentials får ett växande intresse från elever, utbildningsanordnare och regeringar som ett medel för att förbättra och kvalificera sig, akademiska framsteg och personlig utveckling. Denna rapport publicerat den 22...

OECD Ny rapport: How can teachers get the best out of their students? Insights from TALIS 2018

Ny rapport från OECD presenterades igår den 28 september 2021. Läs mer här Att utveckla, främja och upprätthålla en bra professionell lärare från grundskoleutbildning till gymnasial utbildning är en avgörande policy för utbildningssystem runt om i världen. Data som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning.
Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och 
fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och individualisering. Man fick ta del av forskning, exempel från verksamheter, ny information från skolmyndigheter och erfarenheter från kollegor.

Det gavs exempel från verksamheter och forskning om hur nätbaserad undervisningen i kommunal vuxenutbildning kan organiseras för att främja flexibilitet och individualisering. Presentationer gavs från Malmö stad, Lapplands kommunalförbund och Södertälje kommun samt en forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.

Programmet var:
12.30 – 12.45 Introduktion Maria Åström och Roberth Olofsson, Skolverket

12.45 – 13.15 Vad säger forskning om flexibla studieformer? En presentation av Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg” (2019). Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet
Se länkar till rapporter från dem här:
Individanpassad vuxenutbildning

Individanpassad vuxenutbildning

Skolforskningspodden
https://skolforskningsportalen.se/inspirationsartiklar/

13.15 – 13.45 Kollegialt lärande, individualisering och stöd inom nätbaserat lärande Att leda kollegialt lärande och organisera för att främja individualisering och stöd för elever som läser på distans. Antonija Rehnström, rektor, Malmö stad

13.45 – 14.10 Att skapa förutsättningar för struktur och likvärdighet i det nätbaserade lärandet Att organisera för struktur, likvärdighet och flexibilitet inom nätbaserat lärande. Susanne Andersson, rektor Jokkmokks kommun, Lapplands kommunalförbund

14.10 – 14.35 Orienteringskurser – ett sätt att nå framgång inom nätbaserat lärande Hur man som skola kan arbeta för att förbereda vuxna elever inför studier på distans. Eulali Ardanian, biträdande rektor, Södertälje kommun
Se länk: https://www.sodertalje.se/skola-och-forskola/utbildning-for-vuxna/vuxenutbildningen/utbildningarochkurser/digiprep/

14.35 – 14.45 Vad är på gång inom kommunal vuxenutbildning? Jonas Vig och Maria Åström, Skolverket
Se länk https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux

Frågor kan ställas till:

Patricia van Trigt
Administratör
Skolverket, Enheten för allmändidaktik
Postadress: Box 4002, 171 04 Solna
Besöksadress: Svetsarvägen 16, Solna
Tel. 08-5273 3458
www.skolverket.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This