NY

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet. Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023: 1. Engagera - Vilka...

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning.
Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och 
fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och individualisering. Man fick ta del av forskning, exempel från verksamheter, ny information från skolmyndigheter och erfarenheter från kollegor.

Det gavs exempel från verksamheter och forskning om hur nätbaserad undervisningen i kommunal vuxenutbildning kan organiseras för att främja flexibilitet och individualisering. Presentationer gavs från Malmö stad, Lapplands kommunalförbund och Södertälje kommun samt en forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.

Programmet var:
12.30 – 12.45 Introduktion Maria Åström och Roberth Olofsson, Skolverket

12.45 – 13.15 Vad säger forskning om flexibla studieformer? En presentation av Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg” (2019). Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet
Se länkar till rapporter från dem här:
Individanpassad vuxenutbildning

Individanpassad vuxenutbildning

Skolforskningspodden
https://skolforskningsportalen.se/inspirationsartiklar/

13.15 – 13.45 Kollegialt lärande, individualisering och stöd inom nätbaserat lärande Att leda kollegialt lärande och organisera för att främja individualisering och stöd för elever som läser på distans. Antonija Rehnström, rektor, Malmö stad

13.45 – 14.10 Att skapa förutsättningar för struktur och likvärdighet i det nätbaserade lärandet Att organisera för struktur, likvärdighet och flexibilitet inom nätbaserat lärande. Susanne Andersson, rektor Jokkmokks kommun, Lapplands kommunalförbund

14.10 – 14.35 Orienteringskurser – ett sätt att nå framgång inom nätbaserat lärande Hur man som skola kan arbeta för att förbereda vuxna elever inför studier på distans. Eulali Ardanian, biträdande rektor, Södertälje kommun
Se länk: https://www.sodertalje.se/skola-och-forskola/utbildning-for-vuxna/vuxenutbildningen/utbildningarochkurser/digiprep/

14.35 – 14.45 Vad är på gång inom kommunal vuxenutbildning? Jonas Vig och Maria Åström, Skolverket
Se länk https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux

Frågor kan ställas till:

Patricia van Trigt
Administratör
Skolverket, Enheten för allmändidaktik
Postadress: Box 4002, 171 04 Solna
Besöksadress: Svetsarvägen 16, Solna
Tel. 08-5273 3458
www.skolverket.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This