NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning

Skolverket genomförde ett online-seminarium tisdag den 15 juni med tema Flexibla studieformer i kommunal vuxenutbildning.
Det handlade om ”Hur man kan organisera den nätbaserade undervisningen i komvux och 
fokus låg på hur vi främjar flexibilitet och individualisering. Man fick ta del av forskning, exempel från verksamheter, ny information från skolmyndigheter och erfarenheter från kollegor.

Det gavs exempel från verksamheter och forskning om hur nätbaserad undervisningen i kommunal vuxenutbildning kan organiseras för att främja flexibilitet och individualisering. Presentationer gavs från Malmö stad, Lapplands kommunalförbund och Södertälje kommun samt en forskningsöversikt från Skolforskningsinstitutet.

Programmet var:
12.30 – 12.45 Introduktion Maria Åström och Roberth Olofsson, Skolverket

12.45 – 13.15 Vad säger forskning om flexibla studieformer? En presentation av Skolforskningsinstitutets systematiska översikt ”Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg” (2019). Pontus Wallin, Skolforskningsinstitutet
Se länkar till rapporter från dem här:
Individanpassad vuxenutbildning

Individanpassad vuxenutbildning

Skolforskningspodden
https://skolforskningsportalen.se/inspirationsartiklar/

13.15 – 13.45 Kollegialt lärande, individualisering och stöd inom nätbaserat lärande Att leda kollegialt lärande och organisera för att främja individualisering och stöd för elever som läser på distans. Antonija Rehnström, rektor, Malmö stad

13.45 – 14.10 Att skapa förutsättningar för struktur och likvärdighet i det nätbaserade lärandet Att organisera för struktur, likvärdighet och flexibilitet inom nätbaserat lärande. Susanne Andersson, rektor Jokkmokks kommun, Lapplands kommunalförbund

14.10 – 14.35 Orienteringskurser – ett sätt att nå framgång inom nätbaserat lärande Hur man som skola kan arbeta för att förbereda vuxna elever inför studier på distans. Eulali Ardanian, biträdande rektor, Södertälje kommun
Se länk: https://www.sodertalje.se/skola-och-forskola/utbildning-for-vuxna/vuxenutbildningen/utbildningarochkurser/digiprep/

14.35 – 14.45 Vad är på gång inom kommunal vuxenutbildning? Jonas Vig och Maria Åström, Skolverket
Se länk https://www.skolverket.se/undervisning/vuxenutbildningen/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux

Frågor kan ställas till:

Patricia van Trigt
Administratör
Skolverket, Enheten för allmändidaktik
Postadress: Box 4002, 171 04 Solna
Besöksadress: Svetsarvägen 16, Solna
Tel. 08-5273 3458
www.skolverket.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This