NY

Här erbjuds hemmasittare undervisning på distans

En unik hösttermin har precis börjat på två svenska skolor. Här erbjuds elever distansundervisning i grundskolan. Målgruppen är elever som inte klarar av att komma till den vanliga klassrumsundervisningen i skolan. Tidigare har man gått miste om sin undervisning på...

OECD ska analysera Sveriges kunskapstapp

Regeringen är djupt oroad över Sveriges resultat i den senaste PISA-studien från 2022, där både läsförståelsen och den matematiska förmågan sjunker. För att ytterligare fördjupa insikterna från PISA 2022 har regeringen beslutat att ge OECD i uppdrag att göra en...

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering, AI och framtidens arbete

”Att anpassa yrkesutbildningen för framtidens arbete” är ett av de fyra huvudteman i Cedefops projekt ”Digitalisering, AI och framtidens arbete”.

Trenden mot ökad digitalisering och automatisering på EU:s arbetsmarknader visar på ett behov av både initiala och fortsatta yrkesutbildningssystem för att anpassa och integrera digitala förändringar i mer flexibel och modern yrkesutbildningsinfrastruktur, program och läroplaner. Det behövs för att på ett adekvat sätt förbereda medborgarna för framtidens utmaningar på arbetsmarknaden.

Cedefops projekt för digitalisering, AI och framtida arbete samlar in information om i vilken utsträckning inledande yrkesutbildning men även högre och fortlöpande yrkesutbildning svarar på utmaningarna som är förknippade med införandet av automation, avancerad robotik, AI och andra Industry 4.0-teknologier i ekonomier.

Projektet fokuserar också på i vilken utsträckning yrkesutbildningssystem själva använder digital teknik för att underlätta distans- och onlineutbildning för studenter.

Läs mer här:

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This